Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-22, 09:20
Medlem
Vet ej om detta gäller i hela landet, men de senaste åren har jag inte kunnat boka tid på vårdcentralen som vanligt. Man ska ju kunna gå in på 1177 och välja en ledig tid som passar, men nu går det inte längre. Ända sedan alla vårdcentraler i min stad bytte namn till ”bra liv” har det varit såhär. På den ena jag var inskriven i så fanns det inget telefonnummer att ringa överhuvudtaget, de hänvisade bara till appen där man inte heller kan boka tid att gå dit, man kan bara boka facetime samtal som kostar 100kr. Behövde boka ett facetime samtal och betala den summan endast för att de skulle boka in en tid på plats åt mig- som jag fick vänta på i månader. Bytte till en annan vårdcentral dit man kan ringa och boka, men endast samma dag. Jag kan inte bara lämna jobbet hur som helst, och man kan bara ringa dit under arbetstid. Ringde dit förra veckan och berättade vad som var fel, det var tydligen allvarligt, men de erbjöd mig att antingen lämna jobbet (och förmodligen få sparken) för att komma dit om en timme eller ringa igen imorgon. Ska jag behöva söka ledigt 2 veckor i förväg bara för att RINGA vårdcentralen på morgonen och KANSKE få en tid? Varför kan man bara inte boka in en tid i förväg som vanligt?
Citera
2025-12-22, 09:26
Medlem
Det beror på att sjukvården inte alls är dimensionerad för att hantera de 2 extra miljoner människor som vi importerat till Sverige. Alla dessa invandrare söker sjukvård i högre omfattning än vad vi svenskar gör, möjligen med undantag för de riktigt gamla.

Helt klart är det en försämring för oss alla att det ska vara så svårt att komma i kontakt med sjukvården och boka en tid, samt även att ifall man verkligen behöver vård så har vi alla dessa köer.
Citera
2025-12-22, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det beror på att sjukvården inte alls är dimensionerad för att hantera de 2 extra miljoner människor som vi importerat till Sverige. Alla dessa invandrare söker sjukvård i högre omfattning än vad vi svenskar gör, möjligen med undantag för de riktigt gamla.

Helt klart är det en försämring för oss alla att det ska vara så svårt att komma i kontakt med sjukvården och boka en tid, samt även att ifall man verkligen behöver vård så har vi alla dessa köer.

Köerna är helt sjuka! Själv blev jag ställd i kö för att få tandställning någon gång kring 2007. Jag fick tandställningen för två veckor sedan. Men aa, vet ej om det är invandringens fel egentligen. Trodde det berodde på att våran regering prioriterar att skicka pengar till random krig utöver sitt eget folk.
Citera
2025-12-22, 09:36
Medlem
Riksreptilens avatar
Tyvärr har de 21 regionerna svårt att upprätthålla primärvården och hittar på lite olika "hinder" för att gallra bort de äldre eller av andra skäl lättutmattade invånarna.

TS verkar dessutom hamnat i kommun uppköpt av vårdbolag som vill tjäna extra på gallringen.

Testa att skicka meddelande till läkaren du är skriven på eller haft tidigare kontakt med på VC?
Citera
2025-12-22, 10:06
Medlem
Nej, man kan inte boka tid - utan att först ha samtalat med en SSK. Detta för att undvika onödiga besök. De enda som kan boka online, är de som har återkommande besök för att lägga om sår, eller liknande.

Det går utmärkt att ringa. Kommer man inte fram direkt, så blir man erbjuden att bli uppringd vid en specifik tidpunkt. Så jobbar alla - oavsett var du befinner dig i landet.
Citera
2025-12-22, 10:08
Medlem
Ja, sådan är vården nu för tiden. Fullt fokus på att du i så liten utsträckning som möjligt skall ta tid från vårdpersonal.

Mem du kan ju trösta dig med att vi istället har råd med bidrag till hundratusentals invandrare, krigsmedel till Ukraina, gröna satsningar som snart läggs ner, AI-bubblan och mycket, mycket mer som gör livet sämre för svenskarna! Hurra!
Citera
2025-12-22, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Tyvärr har de 21 regionerna svårt att upprätthålla primärvården och hittar på lite olika "hinder" för att gallra bort de äldre eller av andra skäl lättutmattade invånarna.

TS verkar dessutom hamnat i kommun uppköpt av vårdbolag som vill tjäna extra på gallringen.

Testa att skicka meddelande till läkaren du är skriven på eller haft tidigare kontakt med på VC?

Blir svårt att kontakta läkaren jag haft tidigare kontakt med eftersom jag bytte vårdcentral (både för att jag flyttade till andra sidan kommunen & för att de var inkompetenta) och sen dess inte kunnat få någon bokad tid att få gå dit (förutom för nån vecka sen när jag blev påkörd, har dock inte något sett att kontakta sjukgymnasten jag träffade). Tar snart livet av mig för att det finns ju ingen annan jävla lösning.
Citera
2025-12-22, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej, man kan inte boka tid - utan att först ha samtalat med en SSK. Detta för att undvika onödiga besök. De enda som kan boka online, är de som har återkommande besök för att lägga om sår, eller liknande.

Det går utmärkt att ringa. Kommer man inte fram direkt, så blir man erbjuden att bli uppringd vid en specifik tidpunkt. Så jobbar alla - oavsett var du befinner dig i landet.
DET GÅR JU INTE HELLER ATT RINGA! Senast jag ringde så sa de bara att jag skulle ringa igen nästa dag, vilket jag inte hade tid med.
Citera
2025-12-22, 10:19
Medlem
Ichwills avatar
Så länge folket bara sitter där hemma och är helt jävla ointresserade av en förändring så kör politikerna över folket totalt, så varför sitter och gnälla på ett forum istället för att göra något åt saken?
Svensken är så jävla flat, ingen jävel vågar protestera och kräva ändringar för folkets bästa.

Dom enda som protesterar är blattarna och vänsterfolket, men dom skiter i svenska folket, dom vill ha hit fler muslimer.
Sjukvården idag är bara till för blattarna, när politikerna till och med planerar att ta hit halva jävla Gaza för att ge dom vård och hälsa, medans man skjuter upp operationer för svenska folket.
Citera
2025-12-22, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Så länge folket bara sitter där hemma och är helt jävla ointresserade av en förändring så kör politikerna över folket totalt, så varför sitter och gnälla på ett forum istället för att göra något åt saken?
Svensken är så jävla flat, ingen jävel vågar protestera och kräva ändringar för folkets bästa.

Dom enda som protesterar är blattarna och vänsterfolket, men dom skiter i svenska folket, dom vill ha hit fler muslimer.
Sjukvården idag är bara till för blattarna, när politikerna till och med planerar att ta hit halva jävla Gaza för att ge dom vård och hälsa, medans man skjuter upp operationer för svenska folket.

Det är på grund av att korkade idioter röstade på moderaterna som försöker göra sverige till USA där de inte har någon sjukvård
Citera
2025-12-22, 10:29
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enknasigboll
Det är på grund av att korkade idioter röstade på moderaterna som försöker göra sverige till USA där de inte har någon sjukvård
Det är inte moderaternas fel att det ser ut som det gör, utan det är hela 7-Klövern som gjort detta tillsammans i mer än 20 år.

Så länge folk tycker att det är viktigare att diskutera om Israel ska vara med i Eurovision eller inte, istället för att ställa krav på våra politiker så kommer denna utveckling att bli ännu värre.
Citera
2025-12-22, 11:27
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enknasigboll
DET GÅR JU INTE HELLER ATT RINGA! Senast jag ringde så sa de bara att jag skulle ringa igen nästa dag, vilket jag inte hade tid med.
Vem fan har inte tid att ringa och boka tid för vård? då är det inget viktigt besök om du inte ens har tid att ringa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in