Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-22, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Vem fan har inte tid att ringa och boka tid för vård? då är det inget viktigt besök om du inte ens har tid att ringa
Om det bara går att ringa 7-17 och jag är på jobbet 7-17 så går det ju inte att ringa. Särskilt inte när det finns mycket att göra och dessutom inte för att det är nån regel som säger att man inte får prata i telefon på arbetstid

Även OM jag får ett tillfälle att ringa under arbetstid så ringer de sen upp på världens sämsta tillfälle när jag inte kan ta samtalet. Sedan OM jag lyckas kunna ta emot samtalet när de ringer upp och de ger mig en tid så är det alltid samma dag. Jag kan inte bara sticka iväg mitt i arbetsdagen, måste ju få en dag eller två på mig att meddela chefen om det. När jag säger det till tanten i luren så säger hon ”jag kan bara boka tider samma dag, ring imorgon om du vill få en tid imorgon”
Senast redigerad av Enknasigboll 2025-12-22 kl. 11:47.
Citera
2025-12-22, 11:45
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enknasigboll
Om det bara går att ringa 7-17 och jag är på jobbet 7-17 så går det ju inte att ringa. Särskilt inte när det finns mycket att göra och dessutom inte för att det är nån regel som säger att man inte får prata i telefon på arbetstid
Så du menar att du inte får ringa för att söka vård? att ringa tar max 1-2 min det har alla tid med även om man har fullt upp
Men du har tid att sitta på en sida och leta tider för att boka?
Citera
2025-12-22, 11:49
Medlem
Citat:
Så du menar att du inte får ringa för att söka vård? att ringa tar max 1-2 min det har alla tid med även om man har fullt upp
Men du har tid att sitta på en sida och leta tider för att boka?

Du fattar väl att 1177 är öppet dygnet runt va? Jag gick ju obviously in och kollade om det gick att boka efter arbetstid. Och nej det tar inte bara 1-2 minuter att ringa. Man måste ju klicka på siffror men nån jävla robot som sedan säger att de ringer upp om en timme. Om en timme har jag säkert inte tid, då kanske jag står och pratar med en kund
Citera
2025-12-22, 12:06
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det går utmärkt att ringa. Kommer man inte fram direkt, så blir man erbjuden att bli uppringd vid en specifik tidpunkt. Så jobbar alla - oavsett var du befinner dig i landet.
Just det där är ett jävla oskick! Är inte själv så sjuklig men ringt åt min mamma många gånger.

Ringer man inte mellan 08 och 08.30 så är det bara en jävla telefonsvarare som rabblar. Tyvärr är alla lediga tider bokade i dag, välkommen tillbaka i morgon, klick. När man som frisk ringer och får höra det så inser man varför de äldre som inte orkar med appar och skit brinner upp av ilska. Hatar telefonsvarare. Tryck 1 om du är gravid, tryck 2 för att höra det här igen på engelska osv. Djävulens påfund. Får fan högt blodtryck bara att tänka på det!
Citera
2025-12-22, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Just det där är ett jävla oskick! Är inte själv så sjuklig men ringt åt min mamma många gånger.

Ringer man inte mellan 08 och 08.30 så är det bara en jävla telefonsvarare som rabblar. Tyvärr är alla lediga tider bokade i dag, välkommen tillbaka i morgon, klick. När man som frisk ringer och får höra det så inser man varför de äldre som inte orkar med appar och skit brinner upp av ilska. Hatar telefonsvarare. Tryck 1 om du är gravid, tryck 2 för att höra det här igen på engelska osv. Djävulens påfund. Får fan högt blodtryck bara att tänka på det!

Dessutom är de upptagna tiderna endast samma dag!!!! Bara folk som är arbetslösa eller jobbar på kontor kan ta en tid på sån kort varsel. De flesta jobben kräver att man är på plats hela dagen och meddelar om såna grejer i förtid
Citera
2025-12-22, 12:14
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Det korta svaret är att svensk sjukvård är totalt värdelös vad gäller allt från planering/schemaläggning till daglig verksamhet, det finns inget tänk, allt bara rullar på som det alltid gjort på ett dåligt sätt.

Utöver detta finns det ett skevt hjältekomplex med i bilden, som när alla skulle applådera vissa tider för att visa sin uppskattning mot vården vissa klockslag under "pandemin", hjältekomplex och oförmåga att sköta en simpel verksamhet gör att det bli katastrof, om det så är en vårdcentral som havererar eller cancerpatienter som dör för att de inte får vård i tid!

Vi ser samma fenomen med polisen, polisen har stått med bägger händer om sina kukar och tittat på när samhället blivit vad det blivit, och i många fall har polisen tillåtit det, men hjältekomplex och godhetsknarkande på sociala medier skapar en arrogans och känsla av att vi kan aldrig göra fel, prioritera fel eller agera fel!
Citera
2025-12-22, 12:18
Medlem
Hrass avatar
Har bytt vårdcentral fram- och tillbaka på 1177 många gånger och till slut hittade jag en som efter 1-2 dagar skickade ut en pamflett med flera olika telefonnummer för direktbokning, dessutom med en utskriven karta med pilar hur man hittade dit. På 1177 ges inte en tillstymmelse om att denna vårdcentral ens har en läkarmottagning. Det är som en mur. Av beskrivningen att döma får man intrycket att det bara går att lämna in blodprov (som att det är något jag gör som privatperson?)

1177 är en enda stor gatekeeping för att minska belastningen på vården genom att folk ska ge upp och tänka att besvären går över av sig själva. Jag tror man får hitta vårdcentralerna på 1177, stänga ner skiten, sen kolla på Google Maps om de ser ut att ha mottagningar, läsa recensionerna där.
Senast redigerad av Hras 2025-12-22 kl. 12:21.
Citera
2025-12-22, 12:21
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Det har aldrig existerat att boka tid på 1177. Det enda har varit att kunna boka om eller avboka på enskilda mottagningar. Annars är det telefon som gäller. Och oavsett vilka typer av telefontider som finns är det ju att hänga på telefonen så fort telefonsystemet öppnar. Det vill säga exempelvis klockan 7:30. Ringer man senare är det "många som ringer" och man blir bortkopplad. Man blir inte ens insatt i telefonkö eller kan inte ens välja att de ska ringa upp senare eller liknande. Man får ringa igen och igen och igen. Ända till tiden är slut, då får man ringa nästa dag... Systemet är orättvist på många sätt och vis. Borde vara så att alla som ringer får lämna sina uppgifter och bli uppringda i tur och ordning, oavsett när man ringer. Men det är inte så det fungerar.
Citera
2025-12-22, 12:22
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Vem fan har inte tid att ringa och boka tid för vård? då är det inget viktigt besök om du inte ens har tid att ringa
Lite så. Har man inte tid att ringa för att boka vård så är vårdbehovet inte särskilt stort och då är det helt rätt att buffa TS redan i dörren. Det är ju just sånt det här nya systemet är tänkt att motverka; hypokondriker och ensamma stackare som använder läkarbesök som ett sätt att stimulera sig socialt.

Använd appen eller ring en sköterska i receptionen, TS. Acceptera att samhället ser annorlunda ut idag än för 35 år sedan. Du har sannolikt själv röstat för detta en gång i tiden.
Citera
2025-12-22, 12:22
Medlem
Amsvartners avatar
Hela vårdapparaten är bara sämst nuförtiden, glöm att bara traska in och ta en nummerlapp.
Och vilka sitter där varenda djävla gång enbart med snor i kroknäbben? Jo, 99% blattar...
Fyfan
Citera
2025-12-22, 12:32
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Lite så. Har man inte tid att ringa för att boka vård så är vårdbehovet inte särskilt stort och då är det helt rätt att buffa TS redan i dörren. Det är ju just sånt det här nya systemet är tänkt att motverka; hypokondriker och ensamma stackare som använder läkarbesök som ett sätt att stimulera sig socialt.

Använd appen eller ring en sköterska i receptionen, TS. Acceptera att samhället ser annorlunda ut idag än för 35 år sedan. Du har sannolikt själv röstat för detta en gång i tiden.

Därför jag inte sitter i föreningen längre, gamla tanter men även en del gubbar ringer hela dagarna och berättar om att mattan i trapphuset står snett, en granne har rökt en cigarett på balkongen så det luktar eller att det är 1 grad för lågt i hemmet och utöver det en massa bjäbb om sitt personliga liv.

I övrigt om TS inte ens kan smita iväg en timme eller två från sitt jobb så är det nog dags att se över livssituationen och kanske byta jobb? Låter helt absurt att inte kunna gå till vårdcentralen pga risk för att få sparken.
Men det är nog som du säger, är man dålig på riktigt då löser man en tid och går dit.
Citera
2025-12-22, 12:34
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Det värsta är väl att många som ringer för att boka tid inte ens hade behövt en tid för besök. Vilket då överbelastar både telefonsystemet och tiderna som är bokningsbara. De som bokar tider som inte ens behöver en tid är gamla människor som behöver social kontakt och såna som bara är förkylda och såna som har lite ont någonstans. Alltså hypokondriker och socialt understimulerade och såna som fortfarande tror att man kan uppsöka vård för en vanlig infektion som det inte finns hjälp och läkemedel för. Skulle man få bort sånt här skulle det underlätta för alla. Tyvärr är det inrotat i folk att bete sig så här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in