Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2025-12-22, 21:48
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Alla VC borde fungera enligt drop-in principen och under hela dagen fram till stängning. Behöver man uppsöka läkare ska det bara vara att knalla dit. Hade det funnits en sådan i storstäderna är jag helt övertygad om att denna hade blivit extremt populär.

Alla vårdcentraler hade det innan alliansen fuckade upp allt. Eller dwt var drop in på morgonen, ville man få en tid så fick man det.
Citera
2025-12-22, 22:25
Medlem
Har historiskt haft svårt att boka VC-tid. Nu när jag skulle börja på ny antidepp och uttryckte oro för självmordstankar fick jag uppföljning varje dag i fem dagar utan att be om det. Det beror nog mycket på vem du träffar och hur mycket lidande du uttrycker.
Citera
2025-12-22, 22:39
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Alla VC borde fungera enligt drop-in principen och under hela dagen fram till stängning. Behöver man uppsöka läkare ska det bara vara att knalla dit. Hade det funnits en sådan i storstäderna är jag helt övertygad om att denna hade blivit extremt populär.
Har en privat i min stad som har det konceptet ett par timmar på förmiddagen. Jag tror det kommer hålla till dess de får för mycket att göra, nu är det nog främst ett sätt att få folk att lista sig hos dom.

Men jag hoppas fler kan ta efter istället då just tillgänglighet är det svåra nu.

Tyvärr finns andra problem med denna privata vc, men tanken är riktigt bra.
Citera
2025-12-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det beror på att sjukvården inte alls är dimensionerad för att hantera de 2 extra miljoner människor som vi importerat till Sverige. Alla dessa invandrare söker sjukvård i högre omfattning än vad vi svenskar gör, möjligen med undantag för de riktigt gamla.

Helt klart är det en försämring för oss alla att det ska vara så svårt att komma i kontakt med sjukvården och boka en tid, samt även att ifall man verkligen behöver vård så har vi alla dessa köer.

Så är det
Citera
2025-12-22, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enknasigboll
Vet ej om detta gäller i hela landet, men de senaste åren har jag inte kunnat boka tid på vårdcentralen som vanligt. Man ska ju kunna gå in på 1177 och välja en ledig tid som passar, men nu går det inte längre. Ända sedan alla vårdcentraler i min stad bytte namn till ”bra liv” har det varit såhär. På den ena jag var inskriven i så fanns det inget telefonnummer att ringa överhuvudtaget, de hänvisade bara till appen där man inte heller kan boka tid att gå dit, man kan bara boka facetime samtal som kostar 100kr. Behövde boka ett facetime samtal och betala den summan endast för att de skulle boka in en tid på plats åt mig- som jag fick vänta på i månader. Bytte till en annan vårdcentral dit man kan ringa och boka, men endast samma dag. Jag kan inte bara lämna jobbet hur som helst, och man kan bara ringa dit under arbetstid. Ringde dit förra veckan och berättade vad som var fel, det var tydligen allvarligt, men de erbjöd mig att antingen lämna jobbet (och förmodligen få sparken) för att komma dit om en timme eller ringa igen imorgon. Ska jag behöva söka ledigt 2 veckor i förväg bara för att RINGA vårdcentralen på morgonen och KANSKE få en tid? Varför kan man bara inte boka in en tid i förväg som vanligt?

Jag upplever att det var länge sen man kunde det. Även dropin försvann. Nu får man chatta och svara på 30 frågor som inte alls handlar om det man söker för. El ringa o så ringer dom upp o så KANSKE man får en tid. Vården är kass. Var där senast i fredags efter ett fall. Muntligt fick jag smärtstillande och sjukad 2 v. I praktiken har jag 3 dgr senare inte fått något av detta och dom svarar ej i tele. Å på 1177 hänvisar dom
Citera
2025-12-22, 23:48
Medlem
Salcinns avatar
Bokningen på vårdcentralen är katastrofal. Har man en allvarlig åkomma som ej är akut då ska man först ringa till vårdcentralen mellan 09-10. Då blir man placerad i en kö och blir uppringd senare under dagen som kan vara flera timmar senare. Sen blir man uppringd och det är inte säkert att de har tider samma dag utan du kan istället få en tid dagen efter.

När man väl kommit dit så får man överdriva sina åkommor 10x för att ens få någon hjälp alls och tillslut kommer det någon trött okunnig at läkare som ändå inte kan hjälpa dig utan skickar en remiss till sjukhuset som kommer på posten veckor senare.
Citera
2025-12-23, 02:09
Medlem
En del vårdcentraler går ju faktiskt att ringa till. Trots att de har en bemannad reception så måste man ringa och knappa in sitt personnummer, under deras telefontid. Sedan meddelas man en tid man blir uppringd. Det finns inget alternativ att välja en annan tid. Du bara förväntas kunna beskriva dina hemorrojder i röven i detalj, när du är på jobbet eller är på väg dit, eller vad som helst. Det passar inte alla jobb att gå undan.

BUP i Region Stockholm har slopat receptionerna helt. En ai-styrd telefonväxel rabblar upp 9 olika alternativ. Man får välja: ”Saknar du svenskt personnummer, väntar på beslut från Migrationsverket, är i behov av ombokning av tolk för ett akut ärende, och behöver tala med en medicinsk sekreterare: tryck 7.” Alla andra 8 alternativ leder nämligen tillbaka till telefonväxelnumret eller påstår att man kan sköta allt i ”Alltid öppet”.

Detta är ju skitsvårt om man inte har en smartphone, vilket många äldre fortfarande kan sakna. Eller om man ska boka något åt sitt barn som är över 13. Det går inte att klicka på deras namn.

Får du faktiskt en tid ringer de på morgonen och meddelar att läkaren är sjuk. Men det finns distriktssköterskor som inte kan göra ett skit på plats. Gå till dem istället. Helst vill de att du ska lista dig på en annan vårdcentral.

Sköt allt via Kry istället, i den mån det går.
Citera
2025-12-23, 02:48
Medlem
Prostatits avatar
Min egen analys: Ja. Det är meningen att det inte ska fungera.

Det drabbar så klart i första hand gamla som ej kan boka en tid genom 1177 vare sig tjänsten fungerar eller ej.
I andra hand drabbar det män som värdesätter att ha en inkomst.
Kvinnor kommer nog fortsatt existera då de verkar kunna lägga av en halvtid på att söka vård.
Citera
2025-12-24, 00:24
Medlem
talcsofts avatar
Därför gör man allt man kan för att hålla sig hälsosam och frisk, för vårdkarusellen vill man inte vara i.
Citera
2025-12-24, 13:33
Medlem
SphericalHamsters avatar
Är det så jävla akut får du väl göra just det, söka akut vård.
Säg att det är fel på telefonsystemet och det orsakar dig grava skador i hjärnkontoret och internet motarbetar dig, eftersom det inte går ringa så kommer de skicka dig rätt, till psykvården.

Jag har bett om hjälp på flashback! Men det funkade inte, de gav mig bara bra tips!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in