Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Jag kan verkligen inte göra anspråk på att vara nån militärexpert, men Gotlands värde är väl ändå något de allra flesta som är insatta inom försvar är överens om? Det folk menar på är att Gotland skulle vara värdefullt om Ryssland ville göra militära operationer i Baltikum. Jag kan inte tillräckligt inom ämnet för att kunna bedöma men jag tycker det låter fullt rimligt att Gotland skulle vara värdefullt för det syftet. Du håller alltså inte med?
Vid ett (estremt osannolikt) 3:e världskrig kan naturligtvis Gotland vara en strategisk position för östersjö-regionen. Men med tanke på hur modern krigföring sker tror jag som sagt betydelsen är EXTREMT överdriven och uppblåst. Det blir lätt så att upprepar man någonting tillräkligt många ggr så tror man det är "sant"... Sannolikheten att Ryssland skulle invadera Baltikum är väl i princip också typ NOLL, om nu kärnvapen-avkskräckning och Nato överhuvud-taget fungerar?
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Vi kan se på Ukraina idag att egna kärnvapen är det tryggaste alternativet. Men nej, jag menar inte att vi skulle skaffa det. Om statens inte ens lyckas bygga kärnkraft för vanlig energianvändning, känns kärnvapen väldigt långt borta.
Vet inte om man blir "tryggare" i grunden.. Olyckor och misstag kan ju ske och kärnvapnen blir ju också otentiella mål att slå ut med andra kärnvapen (preemptive strikes). Tryggast tror jag den är som skaffar sig vänner istället för att göra sig till fiende. Undfallenhet och feghet är faktisikt inte alltid "fel"..
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Det rimliga borde väl vara att inte lägga alla ägg i samma korg. Försöka ha så goda relationer som möjligt med Frankrike, Storbritannien och USA (trots Trump-administrationen). Samtidigt jobba med diplomati och goda relationer med resten av världen, samt bygga upp vårt eget försvar.
Ja.. bra försvar som fokuserar helt på att göra det jobbigt och dyrt att hålla sverige ockuperat, i kombination med en vilja att förstå och prata även med länder och ledare vi ogillar (tänk Netanyahu, Putin, Erdogan, Trump, Nord-Korea, afrikanska diktaturer etc.) här...
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Tänkvärd analys av varför krig uppstår. Tror absolut du har rätt i det. Men - militär förmåga borde också vara en faktor som kan avskräcka om man inte lyckas undvika religion, energi eller olösta konflikter.
Sen är det fortfarande så att Ryssland har historiska olösta konflikter med baltstaterna som i min mening ändå ligger i vårt närområde. Jag vet inte om man ska anse Rysslands konflikt med Finland som löst? Men en Rysk-finsk konflikt kan ju omöjligen inte påverka oss?
Jag känner många från Baltländerna som villigt erkänner att de förstår slitningar, då ryssar behandlats som skit i dessa länder... Det är lätt att förstå varför när ryssanra svinade där på Sovjet-tiden. Men jag tror att det finns mycket att göra med både finnars och baltländernas attityd numera också mot ryssar generellt.. Finns för mycket onödigt hatande på alla sidor, och för mycket generalliserande och nationalistisk tribalism. De länder du nämner nu är ju alla EU-länder, så att Ryssarna skulle gå i krig mot dessa (ocj därmed hela EU) känns extremt långsökt, oavsett hur dessa beter sig mot ryssar i stort.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Ukraina-frågan tycker jag är oerhört svår. Vi hade som land tjänat på att inta en mer neutral position. Samtidigt är det svårt att inte se hur otroligt orättfärdigt Ukraina har blivit behandlat. Vi i väst har ju uppmuntrat deras närmande till oss. USA har övertygat dem om att göra sig av med sina kärnvapen. Men sen när de kommer till kritan då tar vi inte ansvar för att vi har uppmuntrat ett närmande mer än att vi skickar pengar och inför sanktioner. Att vara neutral i sån situation blir ju högst moraliskt tvivelaktigt.
Jag tycker snarare det blir moraliskt tvivelaktigt om vi har olika måttstockar för olika konflikter. Om vi hade varit lika indignerade när Jugoslaviens gränser inte respekterades, när palestinska, afghanska, irakiska eller kinas internationell gränser inte respekas kunde jag att vi häll en moralisk linje.. Men vi har ju så tydligt visat i andra konflikter att vi totlat saknar moral och ryggrad i dessa, så varför endast i denna konflikt? Sen håller jag med om att Ryssarnas invasion intre kan försvaras, men man måste samtidgt kunna ha två tankar i huvudet och inse att Ukraina allt sedan 2014 underblåst konflikt och uppvisat ett ganska stort hat, korruption och våldsbejakande på den sidan också...
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Såklart ska vi ha en balanserad syn på vilka hotbilder som finns. Men jag tycker inte att bilden av Kina är överdriven. Snarare tvärtom. De har blivit en sån oerhört stark ekonomisk maktfaktor. Det är mycket prat om Kina, men vad gör vi för att göra oss mindre beroende i praktiken?
Jag ser inte alls problemet. Vad exakt i består Kinas hot mot Sverige av, tycker du? De gör billiga och bra grejor åt oss (precis som indien mfl).. Skulle säga att deras inflytande på Svensk politik och media är minimal. Jämför med t.ex.påverkan vi har från Amerikansk politik, media, think-tanks, lobbysiter etc?? Jag har svårt att se varför det inte är ett större problem att vara beroende av t.ex. Amerikansk, Israelisk, Indisk eller Saudisk teknik, än Kinesisk.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Tanken är inte att vi slumpmässigt betalar folk för att åka hem. Även om det per person också skulle bli en netto-vinst. Någon som lever på bidrag ett helt liv och som utnyttjar samhällets resurser i form av vård, skola och omsorg kommer att kosta betydligt mer än 350 000kr. Lägger man därtill till kostnader för brottslighet, polisarbete, eventuell fängelsetid osv så blir det ännu mer.
ja.. men betalar du för att skicka ut någon som är frisk, jobbar hårt, är laglydig och betalar skatt så blir det en kraftig netto-förlust.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Men som sagt, en fungerande återvandring behöver vara mycket mer strukturerad och systematisk än slumpvist utvalda personer. Det handlar i första hand om att få bort de personer som upprätthåller gängkulturen och groomar barn i förorten. Att vi accepterar att barn utnyttjas till att begå mord och få sina liv och själar förstörda är helt ofattbart och oförsvarligt. Man tror inte det är sant att detta bara får pågå. Och så blir man kallad inhuman för att man vill avlägsna dessa människor från Sverige. Väldigt konstig syn på humanitet.
Jag tror ifos modellen med deporteringar av kriminella inte alls är särskilt dum.. Men Jag tror det är lätt att gå steget för långt och göra det på ett huvudlöst sätt, utan att göra det med intelligens och förnuft.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Men allt som inte är en nattväktarstat är ju per definition en stat som omfördelar. Frågan är bara var man tycker att en rimlig balanspunkt ska gå mellan att utbildning och ansträngning ska löna sig och att vi bidrar till ett gemensamt system och hjälper dem som har det svårt.
Jag står nog betydligt längre till vänster än dig i omfördelningsfrågan. Om man inte sköter sig ska man inte ha en fallskärm, men det finns idag många fattigpensionärer som har slitit ett helt liv och byggt det Sverige vi idag har, och nu får vända på varenda krona. Det är inte värdigt.
Ska man vara ärlig så har dagens pensionärsgeneration överlag det fruktansvärt bra jämför med tidigare generationer och antagligen betydligt bättre än vad vi, som ska betala både den generationen och vår egen pension, kan räkna med... Ska man titta på fördelninspolitik borde man väl isåfall fördela mellan rika pensionärer och fattiga snarare än mellan idag arbetande och fattigpensionärerna?
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Sen kan vem som helst bli sjuk och alla föds inte heller med samma begåvning eller förutsättningar. Om vi inte hade samma välfärdssystem skulle alla behöva ha sina egna sjuk- och olycksfallsförsäkringar samt en betydande buffert. Jag tycker tanken är god att vi alla delar på försäkringspremien via skattesedeln och förhoppningsvis får mer för pengarna tillsammans. Man kan ändå inte veta vem som blir sjuk.
Jag tycker också att det ska finnas ett rimligt skyddsnät.. Men det bör vara mer på nivån klara sig, än att "normalt" svensson-liv, åka på semester och inte ens "märkas" socialt att man "går på bidrag"...
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Detta system bygger dock på att människor inte utnyttjar systemet. Vilket är ytterligare ett argument för återvandring, annars kan vi inte behålla det system vi har.
Alla som missbrukar skyddsnätet borde deporteras tycker jag, oavsett om de är födda i Sverige eller Angola. Att vissa tycker det är "ok" att svenskar missbrukar skyddsnäten och förser sig på det gemensammas bekostnad om vi bara kör ut invandrarna som ser och lär av (tar seden dit de kommer) hur dessa gör, tycker jag är lite enögt.