2025-12-29, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Resten av valmanskåren är ålderstigna människor, mestadels kvinnor så vart dom högutbildade befinner sig är ovisst, helt klart är att utan invandrarna skulle Sossarna ligga runt 15%, ungefär samma siffror som i skolvalet, att förutom invandrare ha en så ålderstigen väljarbas är naturligtvis förödande i längden. Jag googlade på SSU i min gamla barndomsstad, förr var SSU en kraft i samhället med en massa aktiviteter, det var ”inne” och fint att va medlem, nu finns inga medlemmar, sista inlägget på FB sidan var från 2018, en bild på några invandrare, det var första och enda inlägget på ett antal år, 4 gillande inga kommentarer. Sossarna har helt tappat svenskarna framförallt dom yngre..
Skolval är ett skämt.
Citera
2025-12-29, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vilket är helt förståeligt. De är ju de unga som fått växa upp vårt mångkulturella kaos. Detta i kombination med indoktrineringen i skolan kring att mångfald och allas lika värde är demokratiska värderingar som vi ska värna. Det blir en krock mellan verklighet och ideologi som de unga sitter på första raden för att beskåda.
Undersökningar visar att unga föredrar vänsterpartierna. 2022 var fyra år sedan.
Citera
2025-12-29, 20:03
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovelyfolks
SD är lägre bland ungdomar.

Nej, den är högre.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-tjejerna-valjer-v-och-killarna-valjer-sd
Senast redigerad av TheLucky 2025-12-29 kl. 20:06.
Citera
2025-12-29, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Ja. SD är numera överlägset störst bland svenska män.

Särskilt då de yngre. Många äldre lever mentalt kvar i sin ungdom, då SD inte fanns och då S förde en politik som var bra för svenska arbetare osv. Men de som är låt säga 45 eller yngre, de röstar utifrån dagens verklighet.

Att SD ändå bara är näst största parti totalt beror en del på de nämnda äldre, men mest på att det är mycket mindre hos kvinnor. Samt att MENA-människor nästan aldrig röstar SD eftersom de korrekt uppfattar att SD som en motståndare när det gäller hur resurser skall fördelas i samhället.

Varför är de då mycket mindre hos kvinnor. Det är en bra fråga men mest förklaras det med att kvinnor påverkas mycket mer av vad som är "trendigt" och "inne" enligt media och makthavare.

FI och C är så moderna. SD är äckliga låginkomsttagare. Ungefär så kan man väl sammanfatta det budskap media hamrar in i deras huvuden.

Men, men. Idag är även högstatusmän ofta SD. Och många kvinnor får uppleva hur deras barn är rädda för de där "nya svenskarna" som FI och C älskar. Röstningsmönstret kommer nog ändras med tiden.
sd är större bland äldre.
Citera
2025-12-29, 20:05
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
tillhandahålla bevis.

Novus!
https://novus.se/valjarbarometer-arkiv/kategori/valjarbarometern/2025/
Citera
2025-12-29, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Jag kan verkligen inte göra anspråk på att vara nån militärexpert, men Gotlands värde är väl ändå något de allra flesta som är insatta inom försvar är överens om? Det folk menar på är att Gotland skulle vara värdefullt om Ryssland ville göra militära operationer i Baltikum. Jag kan inte tillräckligt inom ämnet för att kunna bedöma men jag tycker det låter fullt rimligt att Gotland skulle vara värdefullt för det syftet. Du håller alltså inte med?
Vid ett (estremt osannolikt) 3:e världskrig kan naturligtvis Gotland vara en strategisk position för östersjö-regionen. Men med tanke på hur modern krigföring sker tror jag som sagt betydelsen är EXTREMT överdriven och uppblåst. Det blir lätt så att upprepar man någonting tillräkligt många ggr så tror man det är "sant"... Sannolikheten att Ryssland skulle invadera Baltikum är väl i princip också typ NOLL, om nu kärnvapen-avkskräckning och Nato överhuvud-taget fungerar?

Citat:
Vi kan se på Ukraina idag att egna kärnvapen är det tryggaste alternativet. Men nej, jag menar inte att vi skulle skaffa det. Om statens inte ens lyckas bygga kärnkraft för vanlig energianvändning, känns kärnvapen väldigt långt borta.
Vet inte om man blir "tryggare" i grunden.. Olyckor och misstag kan ju ske och kärnvapnen blir ju också otentiella mål att slå ut med andra kärnvapen (preemptive strikes). Tryggast tror jag den är som skaffar sig vänner istället för att göra sig till fiende. Undfallenhet och feghet är faktisikt inte alltid "fel"..

Citat:
Det rimliga borde väl vara att inte lägga alla ägg i samma korg. Försöka ha så goda relationer som möjligt med Frankrike, Storbritannien och USA (trots Trump-administrationen). Samtidigt jobba med diplomati och goda relationer med resten av världen, samt bygga upp vårt eget försvar.
Ja.. bra försvar som fokuserar helt på att göra det jobbigt och dyrt att hålla sverige ockuperat, i kombination med en vilja att förstå och prata även med länder och ledare vi ogillar (tänk Netanyahu, Putin, Erdogan, Trump, Nord-Korea, afrikanska diktaturer etc.) här...

Citat:
Tänkvärd analys av varför krig uppstår. Tror absolut du har rätt i det. Men - militär förmåga borde också vara en faktor som kan avskräcka om man inte lyckas undvika religion, energi eller olösta konflikter.
Sen är det fortfarande så att Ryssland har historiska olösta konflikter med baltstaterna som i min mening ändå ligger i vårt närområde. Jag vet inte om man ska anse Rysslands konflikt med Finland som löst? Men en Rysk-finsk konflikt kan ju omöjligen inte påverka oss?
Jag känner många från Baltländerna som villigt erkänner att de förstår slitningar, då ryssar behandlats som skit i dessa länder... Det är lätt att förstå varför när ryssanra svinade där på Sovjet-tiden. Men jag tror att det finns mycket att göra med både finnars och baltländernas attityd numera också mot ryssar generellt.. Finns för mycket onödigt hatande på alla sidor, och för mycket generalliserande och nationalistisk tribalism. De länder du nämner nu är ju alla EU-länder, så att Ryssarna skulle gå i krig mot dessa (ocj därmed hela EU) känns extremt långsökt, oavsett hur dessa beter sig mot ryssar i stort.

Citat:
Ukraina-frågan tycker jag är oerhört svår. Vi hade som land tjänat på att inta en mer neutral position. Samtidigt är det svårt att inte se hur otroligt orättfärdigt Ukraina har blivit behandlat. Vi i väst har ju uppmuntrat deras närmande till oss. USA har övertygat dem om att göra sig av med sina kärnvapen. Men sen när de kommer till kritan då tar vi inte ansvar för att vi har uppmuntrat ett närmande mer än att vi skickar pengar och inför sanktioner. Att vara neutral i sån situation blir ju högst moraliskt tvivelaktigt.
Jag tycker snarare det blir moraliskt tvivelaktigt om vi har olika måttstockar för olika konflikter. Om vi hade varit lika indignerade när Jugoslaviens gränser inte respekterades, när palestinska, afghanska, irakiska eller kinas internationell gränser inte respekas kunde jag att vi häll en moralisk linje.. Men vi har ju så tydligt visat i andra konflikter att vi totlat saknar moral och ryggrad i dessa, så varför endast i denna konflikt? Sen håller jag med om att Ryssarnas invasion intre kan försvaras, men man måste samtidgt kunna ha två tankar i huvudet och inse att Ukraina allt sedan 2014 underblåst konflikt och uppvisat ett ganska stort hat, korruption och våldsbejakande på den sidan också...

Citat:
Såklart ska vi ha en balanserad syn på vilka hotbilder som finns. Men jag tycker inte att bilden av Kina är överdriven. Snarare tvärtom. De har blivit en sån oerhört stark ekonomisk maktfaktor. Det är mycket prat om Kina, men vad gör vi för att göra oss mindre beroende i praktiken?
Jag ser inte alls problemet. Vad exakt i består Kinas hot mot Sverige av, tycker du? De gör billiga och bra grejor åt oss (precis som indien mfl).. Skulle säga att deras inflytande på Svensk politik och media är minimal. Jämför med t.ex.påverkan vi har från Amerikansk politik, media, think-tanks, lobbysiter etc?? Jag har svårt att se varför det inte är ett större problem att vara beroende av t.ex. Amerikansk, Israelisk, Indisk eller Saudisk teknik, än Kinesisk.

Citat:
Tanken är inte att vi slumpmässigt betalar folk för att åka hem. Även om det per person också skulle bli en netto-vinst. Någon som lever på bidrag ett helt liv och som utnyttjar samhällets resurser i form av vård, skola och omsorg kommer att kosta betydligt mer än 350 000kr. Lägger man därtill till kostnader för brottslighet, polisarbete, eventuell fängelsetid osv så blir det ännu mer.
ja.. men betalar du för att skicka ut någon som är frisk, jobbar hårt, är laglydig och betalar skatt så blir det en kraftig netto-förlust.

Citat:
Men som sagt, en fungerande återvandring behöver vara mycket mer strukturerad och systematisk än slumpvist utvalda personer. Det handlar i första hand om att få bort de personer som upprätthåller gängkulturen och groomar barn i förorten. Att vi accepterar att barn utnyttjas till att begå mord och få sina liv och själar förstörda är helt ofattbart och oförsvarligt. Man tror inte det är sant att detta bara får pågå. Och så blir man kallad inhuman för att man vill avlägsna dessa människor från Sverige. Väldigt konstig syn på humanitet.
Jag tror ifos modellen med deporteringar av kriminella inte alls är särskilt dum.. Men Jag tror det är lätt att gå steget för långt och göra det på ett huvudlöst sätt, utan att göra det med intelligens och förnuft.

Citat:
Men allt som inte är en nattväktarstat är ju per definition en stat som omfördelar. Frågan är bara var man tycker att en rimlig balanspunkt ska gå mellan att utbildning och ansträngning ska löna sig och att vi bidrar till ett gemensamt system och hjälper dem som har det svårt.

Jag står nog betydligt längre till vänster än dig i omfördelningsfrågan. Om man inte sköter sig ska man inte ha en fallskärm, men det finns idag många fattigpensionärer som har slitit ett helt liv och byggt det Sverige vi idag har, och nu får vända på varenda krona. Det är inte värdigt.
Ska man vara ärlig så har dagens pensionärsgeneration överlag det fruktansvärt bra jämför med tidigare generationer och antagligen betydligt bättre än vad vi, som ska betala både den generationen och vår egen pension, kan räkna med... Ska man titta på fördelninspolitik borde man väl isåfall fördela mellan rika pensionärer och fattiga snarare än mellan idag arbetande och fattigpensionärerna?

Citat:
Sen kan vem som helst bli sjuk och alla föds inte heller med samma begåvning eller förutsättningar. Om vi inte hade samma välfärdssystem skulle alla behöva ha sina egna sjuk- och olycksfallsförsäkringar samt en betydande buffert. Jag tycker tanken är god att vi alla delar på försäkringspremien via skattesedeln och förhoppningsvis får mer för pengarna tillsammans. Man kan ändå inte veta vem som blir sjuk.
Jag tycker också att det ska finnas ett rimligt skyddsnät.. Men det bör vara mer på nivån klara sig, än att "normalt" svensson-liv, åka på semester och inte ens "märkas" socialt att man "går på bidrag"...

Citat:
Detta system bygger dock på att människor inte utnyttjar systemet. Vilket är ytterligare ett argument för återvandring, annars kan vi inte behålla det system vi har.
Alla som missbrukar skyddsnätet borde deporteras tycker jag, oavsett om de är födda i Sverige eller Angola. Att vissa tycker det är "ok" att svenskar missbrukar skyddsnäten och förser sig på det gemensammas bekostnad om vi bara kör ut invandrarna som ser och lär av (tar seden dit de kommer) hur dessa gör, tycker jag är lite enögt.
Citera
2025-12-29, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbslampan
Fler och fler män, inte bara svenska börjar ledsna. Man har förstått att Sverige har gett enormt fina möjligheter till alla invandrare, man känner själv att där man kom ifrån inte ger samma fina liv som det man kan bygga här.
Man sköter sig och arbetar hårt för att nå dit, man går upp tidigt och kanske till och med har flera jobb.

Samtidigt ser man folk från andra länder som bara gnäller, sysslar med kriminalitet och bilden av dig svärtas ner av andra. Dessa invandrare som verkligen vill bygga något i Sverige ledsnar till slut och där blir SD ett verktyg som kan filtrera bort kriminella som försöker rekrytera barn till brottsligheten. Och SD blir också det enda parti som kan föra Sverige mot Sverige och inte skapa något man flytt ifrån.

Samtidigt är det garanterat så att unga svenska ungdomar kommer rösta på SD i större omfattning. Det går inte försköna en verklighet som unga lever i.
Unga röstar inte SD lika mycket som äldre
Citera
2025-12-29, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Ett inpass till tjafset om mäns och kvinnors intellektuella förmågor och hur dessa kan tänkas påverka den politiska hållningen:

Som säkert fler än jag noterade i förra veckans nyhetsrapportering, visade SOM-institutets årliga attitydundersökning att en av tre unga kvinnor (<25 år) tror på astrologi och tarotkortsläsning.

Sorgligt.
och män tror på kristendomen. Så?
Citera
2025-12-29, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Känslomässiga beslut tas till när logiken brister. Att män under 40 röstar på SD är för någonting måste göras åt alla invandrare. Deras politik är dock lika mycket vänster som alla andra.

Vi kan också kan tänka emotionellt men med logik bakom.

Våra partiledare saknar kunskaper om de viktigaste frågorna och prioriterar helt fel saker. Alltid samma snack om förbättringar som aldrig kommer. Vi betalar så höga skatter men vart går pengarna?

(S) är som ett såll. Krut läggs på allt onödigt man kan tänka sig. Alltid är det något. Lurade äldre på lotterier för flera år sedan, det pågår fortfarande. Ingenting händer. Som att dom måste göra av med pengarna. Det är känslomässiga beslut hela tiden och alla har sin egen agenda. Vi skulle behöva en republik som USA, demokrati fungerar inte i dagens Sverige.

SD är helt värdelösa på sitt eget sätt, så nu röstar jag inte alls. Vad har dom åstadkommit, sänka A-kassan med fler tusen i månaden? Dom lockar med lägre skatt, som gynnar dom, sedan snor dom tillbaka pengarna.

"-Det är så att invandrarna reser hem när bidragen inte räcker till."

Jo tjena. Det är lättare att bara sänka A-kassan än att lösa problemet på men dom klarar inte av sådana frågor. Dom lystnar inte heller på oss. Dom bara fiskar röster hos folk som är missnöjda med invandringspolitiken. Alla tar våra skattepengar helt i onödan och ljuger om allt.

Nya lagar konstant, allt politikerna inte förstår sig på skyfflas över till polisen. Jag tänker inte ens börja... men det börjar likna en polisstat mer och mer.

(S) Tar svinhöga skatter och slösar bort pengarna på trams dom brinner för. Känslomässiga beslut. SD i sin tur tar pengarna direkt från dom som redan lever på knä. Horribla summor dessutom. I framtiden tas garantipensionen bort och det skylls på babbarna.

Jag kommer rösta på den första som lystnar på mina åsikter. Oavsett om det är Hitler eller Netanyahu bara någon lystnar på logik.

"Utan känslor skulle vi t.ex döda äldre och döda handikappade."

Dom gör ju det! Alla våldtäkter på äldreboenden, en 100 åring rätt nyligen. Dom ska tydligen vara slavar och göra jobben svenskar inte vill jobba med. Många kan inte ens svenska.

Jag väntar på att Sverige kraschar, ju fortare ju bättre, då måste det ske ändringar.

Det är fortfarande bara första generationens invandrare som skjuter just nu. Vänta någon generation till och se hur regeringen lyckats få bukt på gängen. Jag tippar på att det kommer bli betydligt värre med tiden på grund av inkompetenta politiker som helt tappat begreppet demokrati.

Vi lever i någon sorts masspsykos. Nyligen tog statsministern ett beslut att vi får lura 6 åringar att dom är trans och sätta in hormonbehandling. Något som Trump precis förbjöd i hela USA. Helt ofattbart.
Trumps godkännandesiffror är fruktansvärt. han förbjöd inte heller någonting.
Citera
2025-12-29, 20:54
Medlem
Citat:
Det är en god poäng att Kina har ett ickeaggressivt facit. För USA ser det ju mycket värre ut. Men jag tror mer att Kinas agerande har att göra med att de inte har sett något egen vinning i väpnad konflikt. Skulle de se vinning så tror jag inte de skulle ha några moraliska dubier. Anser du att en värld med kinesisk dominans istället för amerikansk skulle gynna Sverige mer? Du ser inga risker?
Ja, en värld med kinesisk dominans tror jag skulle gynna Sverige (förutsatt att vi har goda handelsförbindelser, frihandel och skiljer mellan politik och affärer med landet). Hur skulle en värld med stärkt amerikansk ("America first") dominans gynna Sverige, menar du? Jag har svårt att se några risker med kinesisk dominans för svenskt vidkommande, framför allt om det ställs mot alternativen (USA, Israel, Ryssland, Indien, Saudiarabien etc.).

Citat:
I takt med att Kina blir mer och mer inflytelserika kommer de också att kunna utöva påtryckning och utpressning om de ser mening med det. Kolla bara på hur Australien har haft det i relation till Kina.

Vi skulle mycket väl kunna hamna i situationer där vi blir tvungna att acceptera vissa saker bara för att vi gjort oss helt beroende av dem.
Det är för mig en mer allmän frågeställning än en Kina-fråga. Blir vi beroende av amerikanskt (eller kinesiskt) "beskydd", plattformar, produkter och helt saknar reservalternativ från andra länder (t.ex. om vi är helt beroende av amerikansk mjukvara i våra mobiler etc.), så finns naturligtvis en risk att vi måste anpassa oss, såsom vi tvingats till orättvisa tulleftergifter gentemot USA etc. Det finns ju ännu större risk om det blir utpressning kring Ukraina, Grönland, sociala medieplattformar, beskattning, genmanipulerad mat osv. Jag tror vi bör lägga äggen i många korgar, där Kinas korg är precis lika bra/dålig som Indiens, USA:s, Rysslands, Turkiets, Norges eller någon annans korg.

Exemplet med Australien är synnerligen dåligt, tycker jag. Det var ju Australien (som del av USA:s Five Eyes-säkerhetssamarbete) som började vara en utpost för USA:s krig mot Kina. Händelser var t.ex. att en politiker fick avgå för att ha tagit emot donationer från kineser (något som varit otänkbart att tänka sig skulle hända med amerikanska donatorer). Sedan gick man all in i USA:s handelskrig mot Kina och bannade både Huawei och ZTE 2018. Sedan kucklade man ihop ett paktande tillsammans med USA för att "minska Kinas inflytande i Asien–Stillahavsregionen". Droppen som fick bägaren att rinna över i Kina var när Australien lade hela skulden för covid-19 på Kina. Kina ansåg också, med all rätt, att USA/Storbritannien/Australien lägger sig i vad Kina gör i sitt land internt (Xinjiang, Hongkong, Taiwan). Australien gjorde också (likt USA) indragningar av studentvisum etc. för kineser. Man sköt hamnprojekt i sank (Kinas Belt and Road-initiativ). Australien sponsrade också anti-Kina-kampanjer och tankesmedjor (t.ex. ASPI), gjorde olagliga tillslag mot kinesiska journalister i Australien och kom med ogrundade anklagelser om "cyberattacker" etc. Så de surnade till rätt rejält på Aussies, skulel jag säga...
Citera
2025-12-29, 20:56
Medlem
Citat:
Trumps godkännandesiffror är fruktansvärt. han förbjöd inte heller någonting.
godkännandesiffror ?? google-translate av approval-rate?
Citera
2025-12-30, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Trams, SD har som agenda att hitta fel i Sverige som de sedan löser på ett svenskt sätt. Detta är väldigt manligt, att inte släta över utan att ta förövarna i örat, och kvinnor har svårt för det. Att sedan all media var emot SD i 15 år, triggar kvinnor att tycka samma sak för det finns ingen lydigare snällare grupp som gärna gör vad tidningarna säger åt dem.

Med detta som utgångspunkt är det sedan väldigt svårt att hitta kvinnor som vågar företräda SD utåt, man får ju stryk som SD-politiker, och om det bara syns män på SD-möten så har kvinnor svårt att rösta på det partiet.

Det bruka lossna lite i taget med de långsamma kvinnorna och min förutsägelse är att SD blir ett renodlat kvinno-parti om 10-20 år, när männen löst dagens problem i Sverige och sedan går vidare till något annat problem. Kvinnor brukar sluta upp kring en fråga när den är löst.

Då det finns fler kvinnor än män med rösträtt så betyder det att SD aldrig kommer komma till makten Vilket om man ska vara ärlig är väl den rollen som SD är bekvämast med. Klaga, gnälla, ta in så mycket bidrag man bara kan och aldrig bidra med något utan vara ett konstant offer. Ganska lika invandrare faktiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in