Citat:
Ursprungligen postat av
slipperyslope
Vid ett (estremt osannolikt) 3:e världskrig kan naturligtvis Gotland vara en strategisk position för östersjö-regionen. Men med tanke på hur modern krigföring sker tror jag som sagt betydelsen är EXTREMT överdriven och uppblåst. Det blir lätt så att upprepar man någonting tillräkligt många ggr så tror man det är "sant"... Sannolikheten att Ryssland skulle invadera Baltikum är väl i princip också typ NOLL, om nu kärnvapen-avkskräckning och Nato överhuvud-taget fungerar?
Absolut ett 3e världskrig är fortfarande mycket osannolikt. Att Sverige skulle dras in i ett krig är också det osannolikt men vi behöver ju förbereda oss för krig och även för alla gråskalor som finns mellan krig och fred. Att Gotland inte skulle vara viktigt vid modern krigföring förstår jag inte. På vilket sätt skulle det skilja sig menar du? Sen är det väl knappast modern krigföring som Putin ägnar sig åt i Ukraina?
Sen finns det andra aspekter också. Trump verkar tycka att tullhot är ett bra utpressningsverktyg. Om vi var mindre beroende av USA säkerhetspolitiskt (och även ekonomiskt/handelsmässigt) skulle vi inte vara lika sårbara för sådana hot.
Citat:
Ursprungligen postat av
slipperyslope
Vet inte om man blir "tryggare" i grunden.. Olyckor och misstag kan ju ske och kärnvapnen blir ju också otentiella mål att slå ut med andra kärnvapen (preemptive strikes). Tryggast tror jag den är som skaffar sig vänner istället för att göra sig till fiende. Undfallenhet och feghet är faktisikt inte alltid "fel"..
Visst är det så. Jag har inget principiellt emot undfallenhet och feghet om det används på ett strategiskt klokt sätt. Men som det ser ut nu så har vi inga självklara "vänner med kärnvapen" att vända oss till. Att förlita sig på Frankrike är bara dumt. En förändrad säkerhetspolitisk inriktning med Marine Le Pen tex kan ju bara vara ett val bort. Att stå helt utanför ett kärnvapenparaply borde ändå vara farligare än att ha egna även om de kan locka till "preemptive strikes". Så jag tror ändå vi hade varit tryggare med egna kärnvapen i Norden.
Citat:
Ursprungligen postat av
slipperyslope
Ja.. bra försvar som fokuserar helt på att göra det jobbigt och dyrt att hålla sverige ockuperat, i kombination med en vilja att förstå och prata även med länder och ledare vi ogillar (tänk Netanyahu, Putin, Erdogan, Trump, Nord-Korea, afrikanska diktaturer etc.) här...
Håller jag med om. Även om det finns gränser för när det fortfarande ger något.
Citat:
Ursprungligen postat av
slipperyslope
Jag känner många från Baltländerna som villigt erkänner att de förstår slitningar, då ryssar behandlats som skit i dessa länder... Det är lätt att förstå varför när ryssanra svinade där på Sovjet-tiden. Men jag tror att det finns mycket att göra med både finnars och baltländernas attityd numera också mot ryssar generellt.. Finns för mycket onödigt hatande på alla sidor, och för mycket generalliserande och nationalistisk tribalism. De länder du nämner nu är ju alla EU-länder, så att Ryssarna skulle gå i krig mot dessa (ocj därmed hela EU) känns extremt långsökt, oavsett hur dessa beter sig mot ryssar i stort.
Ja, det är osannolikt. Men en av de faktorer som du tog upp som talade för krig finns ju där.
Citat:
Ursprungligen postat av
slipperyslope
Jag tycker snarare det blir moraliskt tvivelaktigt om vi har olika måttstockar för olika konflikter. Om vi hade varit lika indignerade när Jugoslaviens gränser inte respekterades, när palestinska, afghanska, irakiska eller kinas internationell gränser inte respekas kunde jag att vi häll en moralisk linje.. Men vi har ju så tydligt visat i andra konflikter att vi totlat saknar moral och ryggrad i dessa, så varför endast i denna konflikt? Sen håller jag med om att Ryssarnas invasion intre kan försvaras, men man måste samtidgt kunna ha två tankar i huvudet och inse att Ukraina allt sedan 2014 underblåst konflikt och uppvisat ett ganska stort hat, korruption och våldsbejakande på den sidan också...
Det här håller jag inte alls med om. Självklart har vi olika måttstockar för olika konflikter eftersom olika konflikter berör och påverkar oss olika mycket. I fallet Ukraina beror ju Sveriges engagemang i väldigt hög grad på att vi är rädda för Ryssland och tänker att "det kunde ha varit oss". Ukraina ligger dessutom i min mening i vårt närområde (dock inte omedelbara närområde) och definitivt i ett område som påverkar oss geopolitiskt. Hade Finland blivit angripet av Ryssland hade vi naturligtvis varit ännu mer engagerade. Inte för att finnar är mer värda än ukrainare på ett mänskligt plan, men för oss i Sverige är de ju det. På samma sätt som ens familj är mer värd för en själv än någon man inte känner.
På vilket sätt har Ukraina sedan 2014 underblåst konflikten?
Citat:
Ursprungligen postat av
slipperyslope
Jag ser inte alls problemet. Vad exakt i består Kinas hot mot Sverige av, tycker du? De gör billiga och bra grejor åt oss (precis som indien mfl).. Skulle säga att deras inflytande på Svensk politik och media är minimal. Jämför med t.ex.påverkan vi har från Amerikansk politik, media, think-tanks, lobbysiter etc?? Jag har svårt att se varför det inte är ett större problem att vara beroende av t.ex. Amerikansk, Israelisk, Indisk eller Saudisk teknik, än Kinesisk.
De utgör inget hot i nuläget. Men det har inte USA heller gjort under många år som vi har varit beroende av dem. Nu befinner vi oss i en väldigt oklar och osäker situation pga vårt beroende. Jag anser att det utgör ett hot för Sverige att göra sig beroende av ett annat land. Kina har väl inget större intresse för oss för närvarande. Men vi skulle inte heller ha något att sätta emot om en situation som krävde det uppstod.
Så nej, jag ser inte att Kina är ett värre land att göra sig beroende av än något annat. Förutom möjligtvis att de är en så oerhört stark spelare att de kan ses som mer riskabla ur den aspekten.
Citat:
Ursprungligen postat av
slipperyslope
ja.. men betalar du för att skicka ut någon som är frisk, jobbar hårt, är laglydig och betalar skatt så blir det en kraftig netto-förlust.
Ja såklart. Och dessa personer ska såklart uppmuntras att stanna i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
slipperyslope
Jag tror ifos modellen med deporteringar av kriminella inte alls är särskilt dum.. Men Jag tror det är lätt att gå steget för långt och göra det på ett huvudlöst sätt, utan att göra det med intelligens och förnuft.
Det tror jag också. Extremt svårt både praktiskt och juridiskt. Men det betyder inte att vi inte ska göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av
slipperyslope
Ska man vara ärlig så har dagens pensionärsgeneration överlag det fruktansvärt bra jämför med tidigare generationer och antagligen betydligt bättre än vad vi, som ska betala både den generationen och vår egen pension, kan räkna med... Ska man titta på fördelninspolitik borde man väl isåfall fördela mellan rika pensionärer och fattiga snarare än mellan idag arbetande och fattigpensionärerna?
Det är en god poäng.
Citat:
Ursprungligen postat av
slipperyslope
Jag tycker också att det ska finnas ett rimligt skyddsnät.. Men det bör vara mer på nivån klara sig, än att "normalt" svensson-liv, åka på semester och inte ens "märkas" socialt att man "går på bidrag"...
Men det är väl så vi har det?
Citat:
Ursprungligen postat av
slipperyslope
Alla som missbrukar skyddsnätet borde deporteras tycker jag, oavsett om de är födda i Sverige eller Angola. Att vissa tycker det är "ok" att svenskar missbrukar skyddsnäten och förser sig på det gemensammas bekostnad om vi bara kör ut invandrarna som ser och lär av (tar seden dit de kommer) hur dessa gör, tycker jag är lite enögt.
Man behöver inte tycka att det är okej. Men är det en väldigt liten andel så kommer det ju bara att påverka på marginalen, om ens det.
Det handlar väl om huruvida man anser att missbrukande av gemensamma medel är fel ur en moralisk aspekt som innebär att människor som ägnar sig åt de borde "straffas" pga en principiell och moralisk ståndpunkt. Eller om man bara ser det som ohållbart om tillräckligt många ägnar sig åt det.