Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Det är väl ändå ingen som tror att Ryssland skulle vara intresserade av att invadera Sverige? Oron kretsar väl kring Gotland? Skulle mot all förmodan Putin försöka annektera Gotland kommer vi att hamna i väpnad konflikt med Ryssland och det är ändå något vi vill undvika till varje pris.
Detta eviga tjat om lilla Gotland, som om ön vore jordens största oljefyndighet. Det är helt absurt att vi inbillar oss att ryssen skulle offra hundra man bara för att “ta” Gotland. Vad ska de ens med Gotland till?
Gotland dras alltid upp av samma muppar som skrikit “ryssen kommer” sedan kalla kriget, i lika vansinnigt orealistiska scenarion nu som då. Men visst, ska man motivera miljardrullning på “simuleringar” och övningar måste man ju hitta på någon hotbild. Vad annars – att finnen eller dansken kommer?
Så man dammar av de gamla överdrivna hoten, skruvar till dem lite extra, tolkar några lampor på radarn som “ubåt” eller drönare...och sen är det bara att skrika oooh, hybridkrig.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Om man förlitar sig på Frankrike tycker jag att man gör samma tankefel som med USA. Vi vet inte vem som kommer att vara president i Frankrike om 5-10 år. Vi behöver helt enkelt ta eget ansvar vad gäller försvaret och försöka balansera vår diplomati. Vi behöver hoppa av våra höga moraliska hästar och börja agera mer strategiskt. Framförallt behöver vi hålla en lägre profil i många utrikespolitiska frågor.
Sen håller jag med om att vi såklart inte ska slösa pengar när vi gör investeringar i försvaret. Men jag tycker ändå frågan är akut. Geopolitik kan svänga oerhört snabbt och att bygga upp försvaret igen tar trots allt tid.
Om vi snackar egna kärnvapen har det tåget tyvärr gått. Vi valde själva att lägga ned utvecklingen -68 när vi i princip var klara.
Ska jag välja att lita på Frankrike eller USA så blir det Frankrike alla dagar i veckan. Ett gemensamt EU-försvar skulle dessutom kunna bygga vidare på fransk kärnvapenteknik i kombination med svensk teknik, stridsflyg och annat i framtida vapensystem.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Haha, nä vadå inte kan vi väl sälja vapen till länder som vill använda dem
Vad menar du med "flytta pengar"? Alltså öronmärkta pengar i NATOs namn? Om jag fattar dig rätt så håller jag med, det låter rimligt.
Med “flytta pengar” menar jag att kostnader som är bra för totalförsvaret, men som inte enbart är ren militär verksamhet, kan läggas i försvarsbudgeten för att få bättre balans och samordningsfördelar.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Jovisst, fast när det kommer till sånna här frågor kan man väl ändå jobba med sannolikheter? Sannolikheten för att Sverige inte blir attackerat kommer ändå korrelera med vår försvarsförmåga. Det är ju hela grundtanken bakom att avskräcka. Sen finns det såklart andra delar som diplomati och utrikespolitik också.
Men skulle vi komma upp i 20% kanske vi blir attackerade av USA som känner sig hotade, man vet ju aldrig
Jag tror inte att det i första hand är vår militära förmåga som avskräcker från anfall. Om vi utgår från att stater är någorlunda rationella (vilket de också måste vara för att militär avskräckning ens ska fungera) handlar det mer om att göra det ointressant att starta krig mot oss.
Är vi varken öppet fientliga eller särskilt lätta att styra över, och samtidigt har goda handelsförbindelser som gör att ett angrepp ger stor ekonomisk smäll och liten vinst, då finns det väldigt lite incitament att anfalla.
De flesta moderna krig har handlat om religion, energi eller gamla olösta historiska konflikter som legat och pyrt. Sverige har inget sådant groll i dag med någon som skulle motivera t.ex. Ryssland att anfalla oss. Särskilt inte om vi låter bli att själva driva på hat och hets, utan står upp för våra åsikter men ändå prioriterar diplomati dialog och handel, istället för brösttoner från våra dvärgar i regeringen.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Anledningen till det är väl ändå att Ryssland är det enda reella hot vi har, om än väldigt litet.
Tycker inte heller att man ska bagatellisera saken. Ryssland är trots allt ytterst opålitligt och även om risken är liten så tycker iallafall jag att det känns väldigt obehagligt. Det finns trots allt många gråzoner som inte behöver innebära en regelrätt invasion. Sen ska man såklart inte fatta avgörande beslut baserat på känslor, men man ska ändå ta frågan på allvar.
Ja, absolut – säkerhet ska tas på allvar. Man ska inte bagatellisera cyberkriminalitet, spionage och liknande. Men det vi gör nu är att toköverdriva vissa hotbilder och bli extremt enkelspåriga.
När allt reduceras till Ryssland, Kina och Iran missar vi samtidigt cyberspionage, påverkanskampanjer och andra hot från exempelvis Israel, Turkiet, olika grupper kopplade till USA, Saudiarabien,bakdörrar i Cisco,Apple,Microsoft och killswitches i det krigsmaterial och mjukvara vi köper osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Det finns inga enkla eller bra svar på den självförvållade situation vi har satt oss i. Det är just för att kunna bevara Sverige som ett tryggt land med tillit och rättssäkerhet som jag anser att återvandring är den absolut viktigaste frågan. Istället för att höja straffen och övervakningen borde återvandring vara den bästa lösningen. Att en betydande andel farliga människor med högt våldskapital tvingas lämna skulle ha en stor inverkan. Det går inte att komma ifrån. Sen kanske det skulle ha större inverkan på tryggheten än på ekonomin. Gissar att du inte tror att ekonomin kommer påverkas men jag tror faktiskt det kan ha stor betydelse. Bostadsmarknaden kommer också påverkas och därmed människors privatekonomi. Men den största vinsten är naturligtvis tryggheten och där erkänner jag att jag också är egoist. Jag tycker det påverkar min livskvalitet enormt att gå omkring och känna mig otrygg.
Du gissar rätt. Jag tror varken ekonomi eller brottslighet påverkas mätbart positivt av att vi slumpmässigt betalar lite “babbar” för att åka hem (de som begått brott bör såklart aldrig få stanna).
Problemet med den mångåriga invandringspolitiken är ju också att många vi pratar om nu är svenska medborgare, eller till och med födda i Sverige, så vi måste tänka mer generellt kring brottsbekämpning och ekonomisk politik. Det är svårt att sålla ut rötägg utan att kollektivt straffa en hel grupp.
Jag tror tyvärr inte att det finns någon quick-fix. Vi får försöka bygga ett system som gör att vi står bättre om tio år, inte sämre.
Apropå nyheterna om burka-/niqabförbud skulle jag hellre se att man gjorde det mer generellt riktat mot religiösa symboler hos kundnära personal och i skolor, inte bara niqab. Kalotter, kors, turbaner, slöjor, you name it. Allt som tydligt kan kopplas till en religion ska inte bäras på arbetstid eller i undervisning, och gör man det ska det kunna vara skäl för uppsägning eller omplacering. Generellt tycker jag religion ska tillåtas på ett personligt plan men motarbetas av samhället i stort.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Jag är fortfarande inte helt säker på vad det är i SDs ekonomiska politik du inte tycker håller? Är det alltså helheten? De påstår sig vara ett socialkonservativt parti och då är det fullt rimligt att satsa på välfärden. Hade du föredragit nattväktarstat eller är det att gå för långt?
Största problemet med SD:s ekonomiska politik är att de i praktiken vurmar för ett bidragssamhälle: lägre skatter för låginkomsttagare kombinerat med ÖKADE statliga reformer och kostnadsdrivande satsningar, plus protektionism (= minskad handel).
Nej, jag vill inte ha en “nattväktarstat”. Jag vill faktiskt se en starkare stat på flera områden, infrastruktur, energi, vård, skola, polis, som jag ser som statens kärnuppdrag. Men fokus ska ligga på just det, inte på att staten ska vara en gigantisk fördelningsmaskin som tillfredsställer olika intresse- och väljargrupper och fungera som fallskärm åt alla som inte sköter sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Nej, det har inte varit på tal. Det kan tyckas långsökt men det är vid sånna här tillfällen jag tycker vi behöver ett nationalistiskt parti. Förra gången Sverige byggde kärnkraft var det statligt ägd och kontrollerad. Men nu har vi tappat tron på oss själva. Varför skulle vi inte staten kunna bygga kärnkraft igen?
Där är vi nog på samma våglängd. Statlig kärnkraft, statligt dominerad kraftproduktion i stort och ett statligt ägt energinät är enligt mig en bra modell för energiförsörjningen.
Privata aktörer är såklart välkomna in i systemet, men då får de acceptera att de måste vara mer effektiva än den statliga produktionen för att tjäna pengar. Statlig energiproduktion är den bästa garantin mot monopol- och oligopolsituationer där företag kan skinna elkonsumenterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Vad gäller vindkraft har jag inte direkt någon uppfattning. SD verkar tycka att det är dyrt, miljöfarligt och ineffektivt. Jag kan för lite om tekniken för att kunna bedöma. Men du anser alltså att den är en viktig del av energimixen?
Sol tror jag faktiskt inte SD har något emot.
Min uppfattning är att det finns en falang högröstade inom SD som bor på platser där man i rent egenintresse tycker att vindkraft är “fult” eller förstör utsikten och fastighetsvärdena. Samtidigt har man låst fast sig i att alltid tycka tvärtom mot allt mupparna i MP säger, även när de faktiskt har en poäng.
Motståndet mot solkraft verkar i sin tur bygga på någon tankevurpa om ett “kinesiskt hot” mot vår fina svenska kultur, eller vad det nu är de är rädda för. Många inom SD verkar hysa en oproportionerlig Kina-rädsla som, i mina ögon, mest ser ut som importerad propaganda från extremhögern i USA.