Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-13, 14:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Upplever att nytillverkade möbler numera håller extremt låg kvalitet, de klarar ju liksom inte ens nån enstaka flytt känns det som. Efter bara nåt år så är stolar, soffbord osv. skrangliga vilket motiverar att byta ut dem snabbt, vilket jag såklart fattar är tanken istället för att låta grejerna gå i arv som förr.

Vissa saker såsom säng och soffa är man ju mer eller mindre tvungen att köpa nytt, inte jättekul att ta över nåns tygmöbler med kvalster och eventuellt vägglöss, men prydnadssaker och grundmöbler såsom bord, stolar, hyllor, hallmöbler osv. är ju i klart bättre skick om det är från typ mitten av 1900-talet och tidigare än motsvarande nytillverkade grejer, trots att de förstnämnda möbler ägts av folk i generationer.

Sedan är det ju svårt och krångligt att reparera nytillverkade saker om man hade velat, förr var normen att de flesta möbler var tillverkade i massivt trä, om ett bord blev repigt så gjorde det ju absolut ingenting, det var bara att kontakta en snickare för slipning och målning sedan var bordet som nytt. IKEAs deppiga plastgrejer går ju knappast att återställa på samma sätt utan då är det alltid slänga och köpa nytt som gäller.

Undviker själv att köpa nytt om jag inte absolut måste just för att kvaliteten man får på nytillverkat verkligen är urkass, har jag fel?

Nej du har inte fel. Detta är den naturliga utvecklingen till följ av det kapitalistiska systemet som befolkningen älskar så hårt. Vill man ha kvalitet så måste det kapitalistiska systemet väck, kanske till och med det ekonomiska systemet.
Citera
2025-12-13, 14:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Mio är knappast lågpris i samma klass som IKEA och Chili.

Men dom har inte särskilt högre kvalitet. Sådant existerar bara om du har råd med en egen möbelsnickare.
Citera
2025-12-13, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ja och köper man ett nytt skåp från Svenskt Tenn idag för en halv miljon kronor så lär man nog se till att det går i arv, och förhoppningsvis finns kvar om 100-150 år. Men ett billigt massproducerat skåp har nog mindre chans att göra det.

Såg att DN skrev en artikel om de som tillverkar möbler åt Svenskt Tenn, de är svenska hantverkare. Undrade då om de läst på Flashback och fått idén att skriva en artikel?

Jag undrar också över masurbjörken som används i ett skåp de gör som kostar 500 tkr. Kommer framtida generationer att uppskatta den? Jag är tveksam.
Citera
2025-12-13, 14:44
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Upplever att nytillverkade möbler numera håller extremt låg kvalitet, de klarar ju liksom inte ens nån enstaka flytt känns det som. Efter bara nåt år så är stolar, soffbord osv. skrangliga vilket motiverar att byta ut dem snabbt, vilket jag såklart fattar är tanken istället för att låta grejerna gå i arv som förr.

Vissa saker såsom säng och soffa är man ju mer eller mindre tvungen att köpa nytt, inte jättekul att ta över nåns tygmöbler med kvalster och eventuellt vägglöss, men prydnadssaker och grundmöbler såsom bord, stolar, hyllor, hallmöbler osv. är ju i klart bättre skick om det är från typ mitten av 1900-talet och tidigare än motsvarande nytillverkade grejer, trots att de förstnämnda möbler ägts av folk i generationer.

Sedan är det ju svårt och krångligt att reparera nytillverkade saker om man hade velat, förr var normen att de flesta möbler var tillverkade i massivt trä, om ett bord blev repigt så gjorde det ju absolut ingenting, det var bara att kontakta en snickare för slipning och målning sedan var bordet som nytt. IKEAs deppiga plastgrejer går ju knappast att återställa på samma sätt utan då är det alltid slänga och köpa nytt som gäller.

Undviker själv att köpa nytt om jag inte absolut måste just för att kvaliteten man får på nytillverkat verkligen är urkass, har jag fel?
Håller med dig i det mesta men knappast att man någonsin tillkallat en snickare för att slipa ett bord. Man gör det ju själv enkelt på 5-10 min… allra minst förr i tiden då man t o m kunde byta till vinterhjul själv (vilket nu 90% av befolkningen verkar ha problem med).
Citera
2025-12-13, 14:50
Medlem
godboys avatar
Vi har ju diskuterat liknande saker i en liknande tråd, men jag håller med om att man med fördel kan köpa hårda möbler såsom bord och bokhyllor begagnat. Dock tar väl second hand rätt bra betalt. Det bästa är kanske att kolla på Facebook på typ Marketplace om något dödsbo där man kan få komma och plocka till en billig slant. Kan ju även finnas annonser på Blocket som är relevanta.

Det som kan dra i väg i kostnad kan vara om man behöver hyra en skåpbil för att få hem prylarna.
Citera
2025-12-13, 14:54
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Men dom har inte särskilt högre kvalitet. Sådant existerar bara om du har råd med en egen möbelsnickare.
MIO har väldigt bra kvalitet.
Citera
2025-12-13, 14:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
MIO har väldigt bra kvalitet.

Jämfört med ikea eller det som tillverkades förr? Att du tycker att Mio har bra kvalitet betyder inte att dom har bra kvalitet. Det betyder bara att dina preferensramar är skeva.
Citera
2025-12-13, 15:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
En effekt av miljövänlighet är att många produkter fungerar sämre eller får kraftigt förkortad livslängd, många gånger ifrågasatt om det i längden verkligen blir mer miljövänligt.
Citera
2025-12-13, 15:13
Medlem
Matadhamsters avatar
Man kan köpa begagnat och måla om. Fick en ommålad gammal byrå av min mormor tror jag att det var, när jag var mycket liten. Iallafall 40 år sedan och då hade den nog nägra decennier på nacken. Byrån står i min hall nu. Kvalitet är det inte då den ser ut som något hemmasnickeri. https://ibb.co/PvtKyHcF

Med andra ord var inte möbler bättre förr. Du kan få tag i bättre möbler om du betalar mer. Annars så får man ta sina billiga möbler och måla om dem bara.

Här är en annan billig möbel jag köpte på Jysk för omkring 1200 för lite mer än 10 år sedan och som snabbt blev förstörd. Ursprungligen vitlaserad furu som ser fräsch ut efter lite spackel och ny färg.
https://ibb.co/qMr52MZf

Hittade en vägghylla till köket för 90 kr, som kommer hålla en himla massa år men som inte är färdigmålad ännu.

Man får vad man betalar för.
Citera
2025-12-13, 15:15
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
En effekt av miljövänlighet är att många produkter fungerar sämre eller får kraftigt förkortad livslängd, många gånger ifrågasatt om det i längden verkligen blir mer miljövänligt.
Alla våra el och teknikprylar är nog vad som främst sliter på miljön då vi hinner köpa en massa prylar som snabbt är skräp, innan vi köper nya möbler rent generellt. Det borde vara pant på sådant.
Citera
2025-12-13, 15:19
Medlem
Jo men det beror på att allt ska vara billigt både att tillverka frakta o köpa. Det går inte hand i hand med kvaliten. Köper "dyrt" och har alltid fått bra kvalitet. Möbler som går i arv. Det är dyrt att köpa billigt.
Citera
2025-12-13, 15:58
Medlem
Möbler ska man i vart fall köpa på möbelaffär. Är det lite märkligt billigt se upp. Kolla tex in omdömena om trendrum:
https://se.trustpilot.com/review/trendrum.se

Temukvalite’ ett omdöme

Det är tydligt att med en fin hemsida och bilder kan man lura hur många som helst..
Själv så hade jag turen kolla omdömen strax e beställning och avbokade direkt. Köper i huvudsak möbler tillverkade på snickerier i Sverige och Danmark. Då vet man vad man får även om det är dyrt. T ex bokhylleserien Montana.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-12-13 kl. 16:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in