2025-12-13, 13:50
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Gå efter vikten
Ju mindre det väger desto sämre matrial -

Ja, det stämmer ganska ofta.

Förr i tiden var en soffa ofta tung som ett as. Som kvinna fick man använda en matta för att kunna flytta den en längre sträcka i rummet. Och en fåtölj kunde knäcka ryggen på en för en vecka framåt om man försökte lyfta den. Ett sånt där köksbord med mönstret Virrvarr som man kunde göra större, gick inte att bara lyfta och bära lätt som en plätt. Alltså som kvinna.

Nuförtiden går det som regel att flytta på möbler med väldigt lite kraft. Ofta bara genom att putta med kroppen eller dra lite.
Citera
2025-12-13, 13:55
Medlem
daskapitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Det är därför man ska köpa antikt. Jättebra kvalitét för pengarna. Det är fyndläge på 1800-tal!

Själv köpte jag en liten byrå och ett bord med kurviga ben, i nytillverkat 1700-tal. Tillverkat i Egypten, möblerna var inte så dyra men frakten från Frankrike var, man undrar hur frakten från Egypten till Frankrike kan vara så billig?

Detta är ju givetvis det enda rätta...
Finns icke att uppbringa sådan kvalitet och samtidigt så får man lite "själ" på köpet.

Det sagt så var jag lite pressad vid ett tillfälle att möblera och inreda. På grund av tidsbrist så valde jag en serie på Mio som heter "Wooden Forge" eller något sådant... Passar min smak och funkar med mina andra grejor - nytt och gammalt.
Möblerna är gjorda av gamla sillalådor och lastpallar och annat bröte, alltså återvunnet material. Men kvaliteten är det inget fel på.
Absolut inte. Likaså så har möblemanget gått upp ca 14 tusen på de här 7 eller 8 åren som jag har ägt dem, om man räknar nypriset...
Och det är ju inte så illa.
Citera
2025-12-13, 13:58
Medlem
MyJustices avatar
Här är ett exempel på en bordskiva
Jag har en sån hemma
Den höll i kanske 2-3 år sen började den att bokstavligen gå sönder utav ingenting
Det är 2 tunna masonitskivor som är fylld med ett lager utav ihåligt papp
Den väger knappt nånting heller

https://www.ikea.com/se/sv/p/idasen-bordsskiva-svart-60403881/
Citera
2025-12-13, 14:00
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Priset på möblerna skulle öka många gånger, om de tillverkades som förr, i massivt trä osv.

Fast billigt blir dyrare i längden. Att köpa billiga möbler av låg kvalitet är en sämre affär långsiktigt än att kosta på sig rejäl kvalitet som håller och som innebär minskade investeringar i möbler över tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Transportkostnaden skulle öka om möbeln inte gick att packa i en platt kartong.
Möbler av massivt trä skille bli tyngre också.

Är väl också så att det blivit mode även i möbelmanget, tänker färger och former.
När kvinnorna sedan tröttnar, de vill ha en annan färg på köksbordet bara efter något år, varför tillverka ett bord som håller i 50år då?

Är likadant med allting som tillverkas idag, billig skit, slit och släng, är inte konstruerat för att hålla livet ut precis.
Fördelen är väl att det skapas arbetstillfällen när man hela tiden måste byta mot nya möbler och prylar.

Fast att det är mode i möbler är ju en effekt av låg kvalitet på nytillverkat, inte tvärtom att ständigt nya möbler efterfrågades och att man började tillverka skräp av den anledningen.

Såklart finns ju en tanke med det från tillverkarna, att man ska bli tvungen att köpa nytt ofta.

Sen är det ju egentligen inget problem heller att uppdatera befintliga möbler, har man ett rejält träbord så är det ju bara måla om så känns bordet som ett helt annat bord, och fräschas också upp.
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2025-12-13 kl. 14:07.
Citera
2025-12-13, 14:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Det är därför man ska köpa antikt. Jättebra kvalitét för pengarna. Det är fyndläge på 1800-tal!

Själv köpte jag en liten byrå och ett bord med kurviga ben, i nytillverkat 1700-tal. Tillverkat i Egypten, möblerna var inte så dyra men frakten från Frankrike var, man undrar hur frakten från Egypten till Frankrike kan vara så billig?

Ja det stämmer, antikt är sjukt mycket bättre kvalitet och då har ju grejerna också uppenbarligen hållit i 100-150 år så det är inget tvek om att det kommer hålla ett tag till.

Och ja, det har blivit billigare med antikt på senare år, har väl att göra med trenden att man ska köpa nytt ständigt och uppdatera möbler på samma sätt som kläder.
Citera
2025-12-13, 14:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det finns utmärkt nytillverkat, som kostar därefter, och inte är masstillverkat.

Jo fast då är också kostnaden helt oproportionerlig sett till vad man får tyvärr.
Citera
2025-12-13, 14:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Beror på var du köper möbler, IKEA eller? Det är inte möbler som anpassade så bra för flyttar.

Mio, IKEA, Jysk, Chilli, etc., i stort sett alla lågpris-märken som har tagit över marknaden.

Klart det finns premiumkvalitetsmärken också men även dessa tjänar ju såklart dels på att pressa upp marginalerna genom att använda billiga material, dels på att det är trender i möbler där man tvingas byta nytt ofta.
Citera
2025-12-13, 14:09
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Här är ett exempel på en bordskiva
Jag har en sån hemma
Den höll i kanske 2-3 år sen började den att bokstavligen gå sönder utav ingenting
Det är 2 tunna masonitskivor som är fylld med ett lager utav ihåligt papp
Den väger knappt nånting heller

https://www.ikea.com/se/sv/p/idasen-bordsskiva-svart-60403881/

Köpte ett splitter nytt soffbord, såg jättefint ut, efter bara 2 års användning så var det typ hackigt i kanterna och såg rejält slitet ut, man hade lätt kunnat tro att det var 15 år gammalt. Och då har det stått på samma ställe och knappast utsatts för onormalt slitage.

Köper numera nästan allt begagnat (antikt) med undantag för stoppade möbler (som jag i och för sig ser som förbrukningsvaror).
Citera
2025-12-13, 14:17
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Nej, du har inte fel, men det är inget nytt du kommer med heller eller trodde du det?
Redan på 60-talet sjöng Siwan om detta. Slit och släng.
https://youtu.be/60hMECgh6Ko?äsi=zo9naUzouB3CIIHC
Citera
2025-12-13, 14:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Gå efter vikten
Ju mindre det väger desto sämre matrial -

Helt riktigt.
Företag som ex. IKEA har ofta sina möbler fyllda med veckad kartong typ och sen lite fanerskivor på det. Väger absolut ingenting och tål heller ingenting.
Vid fästpunkter och kanter så sitter det ofta billigaste möjliga spånplatta.

Tar du en bit spånskiva från IKEA och en från brädgården så blir jag inte förvånad om IKEA:s är halva vikten.
Citera
2025-12-13, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja det stämmer, antikt är sjukt mycket bättre kvalitet och då har ju grejerna också uppenbarligen hållit i 100-150 år så det är inget tvek om att det kommer hålla ett tag till.

Och ja, det har blivit billigare med antikt på senare år, har väl att göra med trenden att man ska köpa nytt ständigt och uppdatera möbler på samma sätt som kläder.

Ja och köper man ett nytt skåp från Svenskt Tenn idag för en halv miljon kronor så lär man nog se till att det går i arv, och förhoppningsvis finns kvar om 100-150 år. Men ett billigt massproducerat skåp har nog mindre chans att göra det.
Citera
2025-12-13, 14:27
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Mio, IKEA, Jysk, Chilli, etc., i stort sett alla lågpris-märken som har tagit över marknaden.

Klart det finns premiumkvalitetsmärken också men även dessa tjänar ju såklart dels på att pressa upp marginalerna genom att använda billiga material, dels på att det är trender i möbler där man tvingas byta nytt ofta.
Mio är knappast lågpris i samma klass som IKEA och Chili.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in