Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Upplever att nytillverkade möbler numera håller extremt låg kvalitet, de klarar ju liksom inte ens nån enstaka flytt känns det som. Efter bara nåt år så är stolar, soffbord osv. skrangliga vilket motiverar att byta ut dem snabbt, vilket jag såklart fattar är tanken istället för att låta grejerna gå i arv som förr.
Vissa saker såsom säng och soffa är man ju mer eller mindre tvungen att köpa nytt, inte jättekul att ta över nåns tygmöbler med kvalster och eventuellt vägglöss, men prydnadssaker och grundmöbler såsom bord, stolar, hyllor, hallmöbler osv. är ju i klart bättre skick om det är från typ mitten av 1900-talet och tidigare än motsvarande nytillverkade grejer, trots att de förstnämnda möbler ägts av folk i generationer.
Sedan är det ju svårt och krångligt att reparera nytillverkade saker om man hade velat, förr var normen att de flesta möbler var tillverkade i massivt trä, om ett bord blev repigt så gjorde det ju absolut ingenting, det var bara att kontakta en snickare för slipning och målning sedan var bordet som nytt. IKEAs deppiga plastgrejer går ju knappast att återställa på samma sätt utan då är det alltid slänga och köpa nytt som gäller.
Undviker själv att köpa nytt om jag inte absolut måste just för att kvaliteten man får på nytillverkat verkligen är urkass, har jag fel?
Beror på var du köper möbler, IKEA eller? Det är inte möbler som anpassade så bra för flyttar.