2026-09-20, 12:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Anmälan är gjord. Den utreds i skrivandets stund.

Två anmälningar är gjorda.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/9-ariga-elsa-isolerades-i-manader-nu-slar-handlaggare-larm

Systemriddarna tror på sina egna lögner och påhittade regler.
Citera
2026-09-20, 12:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Läs länken jag skickade ovan.

En Lex Sarah rapport till kommunen kan vara utförd.

En Lex Sarah anmälan görs till IVO.

Semantiken är viktig här. Så vi landar i en diskussion där vi egentligen menar samma sak och är överens.

Bara vid allvarliga missförhållanden ska kommunen.anmäla sig till IVO. Kommunen bedömer detta självständigt.
Citera
2026-09-20, 12:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inkorrekt. Var IVO-loggan kommer ifrån kan diskuteras. Men innehållet i Lex Sarah-anmälningarna stämmer överens med medias rapportering om Lex Sarah-anmälningarna
Det här är oerhört intressant för det är symtomatiskt för hela ditt beteende i tråden. Du talar mot en mycket tydligt definierad process för avvikelser och angriper alla som inte delar din förvrida uppfattning. Alla dina inlägg gällande alla sakfrågor präglas av samma irrationella beteende.

Processen ”Rapport – Utredning – Anmälan” behöver inte ens diskuteras. Det handläggarna lämnat in är en rapport. Enligt uppgift utreds den nu. Vi får vänta och se om det blir någon anmälan till IVO.

Att media inte förstår allting, blandar ihop begreppen och skriver fel förstår alla förnuftigt tänkande människor. Förnuftigt tänkande människor tar inte enstaka ord i nyhetsartiklar som absolut sanning.

Citat:
Det är som jag beskriver det.

Anmälan är gjord och ligger på kommunens bord.
Ovanstående gäller även dina inlägg i tråden.
Citera
2026-09-20, 12:37
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Bara vid allvarliga missförhållanden ska kommunen.anmäla sig till IVO. Kommunen bedömer detta självständigt.

Precis. Och först då klassas det som en anmälan.

Ett allvarligt missförhållande måste ha skett för att en anmälan ska göras. Den SKA då skickas in till IVO som en Lex Sarah anmälan.

Det verkar som att vi ändå är överens utifrån detta? Så vad härjar du om?
Citera
2026-09-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det här är oerhört intressant för det är symtomatiskt för hela ditt beteende i tråden. Du talar mot en mycket tydligt definierad process för avvikelser och angriper alla som inte delar din förvrida uppfattning. Alla dina inlägg gällande alla sakfrågor präglas av samma irrationella beteende.

Processen ”Rapport – Utredning – Anmälan” behöver inte ens diskuteras. Det handläggarna lämnat in är en rapport. Enligt uppgift utreds den nu. Vi får vänta och se om det blir någon anmälan till IVO.

Att media inte förstår allting, blandar ihop begreppen och skriver fel förstår alla förnuftigt tänkande människor. Förnuftigt tänkande människor tar inte enstaka ord i nyhetsartiklar som absolut sanning.

Ovanstående gäller även dina inlägg i tråden.

Precis så. Inte så komplicerat.

Sen är det Socialt ansvarig samordnare (SaS) som utreder. Inte två socialsekreterare. Det som har lagts upp är utifrån allt att döma en intern avvikelse som kan ligga till grund för en utredning.
Citera
2026-09-20, 12:41
Medlem
Totiuss avatar
Vid det här laget borde det vara väldigt tydligt för alla vad som är problemet med den så kallade ”LVU-kampanjen”. Några få väldigt högljudda personer skapar ”egna sanningar” och dränker sedan all debatt med dessa ”sanningar”.

För Fallet Elsa är denna typ av kampanj förödande eftersom det omöjliggör all saklig diskussion i tråden.
Citera
2026-09-20, 12:47
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Vid det här laget borde det vara väldigt tydligt för alla vad som är problemet med den så kallade ”LVU-kampanjen”. Några få väldigt högljudda personer skapar ”egna sanningar” och dränker sedan all debatt med dessa ”sanningar”.

För Fallet Elsa är denna typ av kampanj förödande eftersom det omöjliggör all saklig diskussion i tråden.
Men ta å håll käften. Elsas rätt ger samma kritik som oss.

Du är den som omöjliggör en saklig diskussion med ditt ljugande.

Lex Sarah anmälan är gjord, den ligger på kommunens bord. Ifall de väljer att inte skicka den vidare kommer det vara på grund av jäv.
Citera
2026-09-20, 12:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Precis så. Inte så komplicerat.

Sen är det Socialt ansvarig samordnare (SaS) som utreder. Inte två socialsekreterare. Det som har lagts upp är utifrån allt att döma en intern avvikelse som kan ligga till grund för en utredning.

Vem har sagt att de socialsekreterare som Lex Sarah-anmält utreder det själva?

Kommuner har egna avdelningar och anställda för att utreda.
Citera
2026-09-20, 12:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Men ta å håll käften. Elsas rätt ger samma kritik som oss.
Ja, men skillnaden är att ”Elsas rätt” har ett mer nyanserat språkbruk. Jag tror att de flesta (utom möjligen du) förstår vad jag menar med det.
Citera
2026-09-20, 12:56
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ja, men skillnaden är att ”Elsas rätt” har ett mer nyanserat språkbruk. Jag tror att de flesta (utom möjligen du) förstår vad jag menar med det.
Altså det är jääävligt margstarkt av dig att göra anklagelser mot Victoria som att hon skulle förfalska rapporter och allt detta med LSS anmälningar och sen nu få för dig att du ska tala för vad som är skadligt för dem. Skärp dig.
Citera
2026-09-20, 13:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Altså det är jääävligt margstarkt av dig att göra anklagelser mot Victoria som att hon skulle förfalska rapporter och allt detta med LSS anmälningar och sen nu få för dig att du ska tala för vad som är skadligt för dem. Skärp dig.
Jag anklagar ingen – jag påtalar fakta. Rapporteringsskyldigheten enligt LSS finns. Montaget av en intern rapport med IVO-logga och texten ”Det här är Lex Sarah anmälan på 19 sidor” finns. Texten ”Det här är en av två Lex Sarah anmälningar” finns. Att du påstår att jag skulle ”göra anklagelser” är ett grundlöst personangrepp.
Citera
2026-09-20, 13:09
Medlem
Citat:
Vem har sagt att de socialsekreterare som Lex Sarah-anmält utreder det själva?

Kommuner har egna avdelningar och anställda för att utreda.

Ja. Men den som är upplagd på IG är signerad av två socialsekreterare. Alltså, en intern avvikkelse eller en Lex Sarah rapport, hur man nu vill benämna det.

Men ingen anmälan.

Kan vi lägga ner detta nu? Kan du för en gångs skull ta till dig något och lägga dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in