Citat:
Ursprungligen postat av
VildHasse5
https://www.na.se/orebro/felbehandling-men-uso-anmaler-inte-elsafallet/
https://www.na.se/orebro/elsas-morfar-de-har-en-skyldighet-att-gora-det/
Lite intressant information ifrån partisk media
"Ursprungligen postat av Totius
Vi vet inte om sjukhusen har lämnat in någon Lex Maria-anmälan eftersom föräldrarna inte berättat om det. Med tanke på hur allvarlig vårdskadan är så förefaller det inte troligt att sjukhuset i Örebro valt att inte göra det."
"Ja, men vad tror du händer med medias drama om de drabbade föräldrarna med en Lex Maria-anmälan som definitivt avslöjar allting om överdrivna läkarintyg, diskrepanser, LSS-insatser och så vidare? Dramat skulle av allt att döma haverera. Det ligger definitivt inte i medias intresse.
Oavsett vilket så måste en utredning enligt 3 kap. 3 § PSL ha gjorts. Vad som står i den utredningen kan bara föräldrarna berätta om. Om den utredningen gjorts korrekt så finns där alla svar på våra frågor."
Experter har uttalat sig 👍
Ja, när det gäller media är det verkligen intressant att bägge dessa artiklar är publicerade idag
2026-09-19. Man kan verkligen undra varför inte detta togs upp av media redan från början i december 2025 eftersom
en korrekt utförd händelseanalys kommer att ge svaren på frågorna som ”systemriddarna” i tråden har (och det är MÅNGA FLER än vad NA antyder).
Det dröjde alltså över 9 månader innan NA som första tidning tog upp vårdens skyldighet att göra en händelseanalys! Man kan nästan undra om de blivit inspirerade av senaste dagarnas diskussioner här på Flashback.
I övrigt hänvisar jag till mitt allra
första inlägg i tråden
2025-12-14 där jag citerar vad sjukvårdens verksamhetschef Camilla Wass yttrat samt mitt
svar till kurt-sune samma dag gällande
vårdens verksamhetschefs skyldigheter.
Tänk om denna tråd nu äntligen efter över 9 månaders kaos kunde fatta att alla svar
SKA ges av den händelseanalys som skulle ha gjorts omedelbart efter vårdens orosanmälan.
Och om de juridiska ombuden förklarat detta för domstolen i juli 2025 hade utvecklingen i varje fall blivit annorlunda – men förmodligen korrekt.