2026-09-19, 00:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
"Om de å andra sidan av strategiska skäl valt att dölja information för att passa en agenda har de brutit mot lagkraven på saklighet och opartiskhet." skriver du med.

Men hur skulle de skjutit vid sidan av målet för att de inte tog upp just lagen specifikt så. De har talat om att vården inte har granskats över denna vanvård. Det är det programmet handlar till stora delar.
Jag pratar om en utredning och du verkar tro att jag pratar om en lag. Du får ursäkta men du är helt enkelt inte kvalificerad för den diskussion som du lägger dig i. Du får tycka vad du vill men sluta att beskylla de som vet bättre för ”lögn”. Om du upphör med det ofoget är jag nöjd. Nu har jag inte tid med dig länge.
Citera
2026-09-19, 06:18
Medlem
https://www.na.se/orebro/felbehandling-men-uso-anmaler-inte-elsafallet/

https://www.na.se/orebro/elsas-morfar-de-har-en-skyldighet-att-gora-det/
Lite intressant information ifrån partisk media

"Ursprungligen postat av Totius
Vi vet inte om sjukhusen har lämnat in någon Lex Maria-anmälan eftersom föräldrarna inte berättat om det. Med tanke på hur allvarlig vårdskadan är så förefaller det inte troligt att sjukhuset i Örebro valt att inte göra det."
"Ja, men vad tror du händer med medias drama om de drabbade föräldrarna med en Lex Maria-anmälan som definitivt avslöjar allting om överdrivna läkarintyg, diskrepanser, LSS-insatser och så vidare? Dramat skulle av allt att döma haverera. Det ligger definitivt inte i medias intresse.

Oavsett vilket så måste en utredning enligt 3 kap. 3 § PSL ha gjorts. Vad som står i den utredningen kan bara föräldrarna berätta om. Om den utredningen gjorts korrekt så finns där alla svar på våra frågor."
Experter har uttalat sig 👍
Senast redigerad av VildHasse5 2026-09-19 kl. 07:10.
Citera
2026-09-19, 07:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5

Vi vet inte om sjukhusen har lämnat in någon Lex Maria-anmälan eftersom föräldrarna inte berättat om det. Med tanke på hur allvarlig vårdskadan är så förefaller det inte troligt att sjukhuset i Örebro valt att inte göra det."
"Ja, men vad tror du händer med medias drama om de drabbade föräldrarna med en Lex Maria-anmälan som definitivt avslöjar allting om överdrivna läkarintyg, diskrepanser, LSS-insatser och så vidare? Dramat skulle av allt att döma haverera. Det ligger definitivt inte i medias intresse.

Oavsett vilket så måste en utredning enligt 3 kap. 3 § PSL ha gjorts. Vad som står i den utredningen kan bara föräldrarna berätta om. Om den utredningen gjorts korrekt så finns där alla svar på våra frågor."

"När NA kontaktar USÖ hänvisar verksamhetschefen till patientsekretess, och avböjer intervju. ”De vill inte skydda Elsa. De vill skydda verksamheten. Det är inte tanken med sekretess”, konstaterar morfar Anders, jurist"

Det är precis samma visa som med soc.

Dock kan det räknas som vårdskada oavsett Lex Maria eller inte.

Grundfelet är precis som med Lex Sarah. Det är versamheten som begått felet som bestämmer om det ska anmälas till IVO.
Senast redigerad av kurt-sune 2026-09-19 kl. 07:19.
Citera
2026-09-19, 07:17
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:

Återigen, vi vet att Lex Maria anmälan inte är gjord utifrån att dessa anmälningar är offentliga. Det är bara att gå in på Region Uppsala/Örebro och kika. De har en mediasektion där alla anmälningar som är utförda står. Och som sagt, media bevakar detta. Nu har jag inte kollat rent formellt men detta borde ha kommit fram tills nu.

Fallet har givetvis utretts internt. Har man kommit fram till att vården har gjort misstag som ledde fram till en allvarlig vårdskada så ska detta anmälas enligt Lex Maria.

Obs!
Innan dess så kallas det inte en Lex Maria. Precis som för Lex Sarah.

Den felaktiga dokumentationen har uppenbarligen inte bedömts utgöra grund för anmälan i detta fall. Varför vet jag inte. Möjligtvis för att det inte är säkerställt att denna låg till grund för förloppet och för hennes försämrade mående (som var tydligt i vitaminfallet).

Frågan är om att avstå att agera tidigare skulle kunna klassas som ett sådant missförhållande. Detta är lite mer oklart men detta har säkerligen övervägts av sjukhusets chefsöverläkare och jurister. I mina ögon så vore det rimligt att anmäla för att få en objektiv bedömning av IVO kring turerna i ärendet. Men det är bara min åsikt och vi har inte alla detaljer.
Citera
2026-09-19, 07:21
Medlem
Citat:

Heja Elsas morfar!
Citera
2026-09-19, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Återigen, vi vet att Lex Maria anmälan inte är gjord utifrån att dessa anmälningar är offentliga. Det är bara att gå in på Region Uppsala/Örebro och kika. De har en mediasektion där alla anmälningar som är utförda står. Och som sagt, media bevakar detta. Nu har jag inte kollat rent formellt men detta borde ha kommit fram tills nu.

Fallet har givetvis utretts internt. Har man kommit fram till att vården har gjort misstag som ledde fram till en allvarlig vårdskada så ska detta anmälas enligt Lex Maria.

Obs!
Innan dess så kallas det inte en Lex Maria. Precis som för Lex Sarah.

Den felaktiga dokumentationen har uppenbarligen inte bedömts utgöra grund för anmälan i detta fall. Varför vet jag inte. Möjligtvis för att det inte är säkerställt att denna låg till grund för förloppet och för hennes försämrade mående (som var tydligt i vitaminfallet).

Frågan är om att avstå att agera tidigare skulle kunna klassas som ett sådant missförhållande. Detta är lite mer oklart men detta har säkerligen övervägts av sjukhusets chefsöverläkare och jurister. I mina ögon så vore det rimligt att anmäla för att få en objektiv bedömning av IVO kring turerna i ärendet. Men det är bara min åsikt och vi har inte alla detaljer.
Så här skrev du igår kväll när syftet var att misstänkliggöra Victoria, märkligt vad snabbt du ändrar dig när era spekulationer inte stämmer
"Tidningarna brukar bevaka Lex Maria-anmälningarna utifrån att det är enkla nyheter. Så har det inte dykt upp något i tidningarna så är det säkerligen ingen Lex Maria-anmälan gjord."
Citera
2026-09-19, 07:31
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag pratar om en utredning och du verkar tro att jag pratar om en lag. Du får ursäkta men du är helt enkelt inte kvalificerad för den diskussion som du lägger dig i. Du får tycka vad du vill men sluta att beskylla de som vet bättre för ”lögn”. Om du upphör med det ofoget är jag nöjd. Nu har jag inte tid med dig länge.
Du vet inte vad du pratar om längre.

Det blir bara nytt hitte på efter nytt hitte på från dig.

Varvat med hysteriska utbrott när bubblan spräcks.
Citera
2026-09-19, 07:37
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Så här skrev du igår kväll när syftet var att misstänkliggöra Victoria, märkligt vad snabbt du ändrar dig när era spekulationer inte stämmer
"Tidningarna brukar bevaka Lex Maria-anmälningarna utifrån att det är enkla nyheter. Så har det inte dykt upp något i tidningarna så är det säkerligen ingen Lex Maria-anmälan gjord."

1. Jag försöker inte misstänkliggöra någon.

2. Jag sa precis samma sak idag som igår. Läs igen.
Citera
2026-09-19, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
"När NA kontaktar USÖ hänvisar verksamhetschefen till patientsekretess, och avböjer intervju. ”De vill inte skydda Elsa. De vill skydda verksamheten. Det är inte tanken med sekretess”, konstaterar morfar Anders, jurist"

Det är precis samma visa som med soc.

Dock kan det räknas som vårdskada oavsett Lex Maria eller inte.

Grundfelet är precis som med Lex Sarah. Det är versamheten som begått felet som bestämmer om det ska anmälas till IVO.
Var det inte Camilla Wass som inte ens hade kännedom om någon orosanmälan i början, trots att hon är verksamhetschef?🤔
Citera
2026-09-19, 07:40
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Och där var det över då.

Det är för de redan vet att de gjort fel och vill hålla det undangömt.
Citera
2026-09-19, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Och där var det över då.

Det är för de redan vet att de gjort fel och vill hålla det undangömt.
Frågan är vad som vore värst, felbehandlingen i sig eller att man medvetet har skickat in orosanmälan som man visste inte fanns fog för...sug på den karamellen
Senast redigerad av VildHasse5 2026-09-19 kl. 07:55.
Citera
2026-09-19, 07:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Ja, när det gäller media är det verkligen intressant att bägge dessa artiklar är publicerade idag 2026-09-19. Man kan verkligen undra varför inte detta togs upp av media redan från början i december 2025 eftersom en korrekt utförd händelseanalys kommer att ge svaren på frågorna som ”systemriddarna” i tråden har (och det är MÅNGA FLER än vad NA antyder).

Det dröjde alltså över 9 månader innan NA som första tidning tog upp vårdens skyldighet att göra en händelseanalys! Man kan nästan undra om de blivit inspirerade av senaste dagarnas diskussioner här på Flashback.

I övrigt hänvisar jag till mitt allra första inlägg i tråden 2025-12-14 där jag citerar vad sjukvårdens verksamhetschef Camilla Wass yttrat samt mitt svar till kurt-sune samma dag gällande vårdens verksamhetschefs skyldigheter.

Tänk om denna tråd nu äntligen efter över 9 månaders kaos kunde fatta att alla svar SKA ges av den händelseanalys som skulle ha gjorts omedelbart efter vårdens orosanmälan.

Och om de juridiska ombuden förklarat detta för domstolen i juli 2025 hade utvecklingen i varje fall blivit annorlunda – men förmodligen korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in