Jaha, du tycker att det var elakt att lägga till en omständighet eller grund vid förhandlingen. Det får du givetvis tycka. Men den relevanta frågan är om det är tillåtet, eller hur?
Om svaret är ja så vilar LVU på korrekta grunder och är svaret nej så är det inte längre korrekt.
Det är i först och främst ingen nytt i sak. MpB hade utgjort en omsorgsbrist enligt 2 paragrafen och nu faställdes LVU enligt samma paragraf på samma brist fast det inte var visat att det fanns ett uppsåt att skada.
Jag påstår att det är tillåtet och till och med ett krav på grund av officialprincipen att föra in allt som framkommer. Sen får VH göra gällande hinder för förhandling om det nu är helt nya uppgifter som läggs fram. Men det var ju inte fallet här.
Detta är lite komplicerad juridik (fast rätt självklart egentligen) så jag förstår att man kan missförstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ajogen
Jag har återberättat det korrekt.
Omedelbart omhändertagande
6 §
¶
Socialnämnden får besluta att den som är under 20 år omedelbart skall omhändertas, om
1.det är sannolikt att den unge behöver beredas vård med stöd av denna lag, och
2.rättens beslut om vård inte kan avvaktas med hänsyn till risken för den unges hälsa eller utveckling eller till att den fortsatta utredningen allvarligt kan försvåras eller vidare åtgärder hindras.
https://lagen.nu/1990:52
Elsa blev LVU;ad över misshandelsanklagelser.
Det är ett LVU att omedelbart omhändertar. Det är falskt att påstå att det omedelbara omhändertagandet inte skedde på annan grund än de uppenbart falska anklagelserna om att Victoria skulle lida av MbP.
De ändrade målet om förhandlingarna från misshandel till omsorgsbrist strax innan de gick in för förhandlingarna. Det är en ful taktik som inte skall godkännas av domstol. Den ena parten har då inte fått möjlighet att förbereda sig och hamnar kraftigt i underläge.
Det har varit fulspel och falskheter rakt igenom
Du är en falsk person som förvränger om Elsafallet.