2026-09-12, 10:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja men vad skulle Elsa skyddas från?
Onödig vård orsakad av avvikelser från verkligheten i mammans information.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det enda det visar är att Elsa trivs med hennes föräldrar.
Hur vet du att det är ”det enda”?
Citera
2026-09-12, 10:29
Medlem
Det du beskriver nedan gör tyvärr att jag tror du saknar närmare insikt om komplexiteten i många av dessa ärenden utan drivs av en allmän uppfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Exakt och då svarar jag tvp saker.
1. Det bedöms som det bästa i helt fel fall. Kvinnojourer vittnar om att Socialtjänsten gång på gång tar misshandlande mäns sida och att utsatta kvinnor tvingas dela vårdnad med rena psykopater, som i TinTins (med flera mördade barns!) fall.
DESSA fall https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10166883311733032&id=emma.bol mgren
liksom Elsas, Malins i Uppdrag granskning osv. är rent horribla. Dessa barn har skadats för livet och skulle verkligen inte ha omhändertagits. De som tagit besluten har inte omdöme att göra det.
Kan man inte förstå vad forskningen säger, tolka riktlinjerna eller har empati och IQ nog att lyssna på alla överlevare av statlig vård världen över, historiskt och idag - då har vi ett enormt problem med att olämpliga lätt kommer in på utbildningen, lätt tar examen och lätt får jobb. Sen lätt behåller jobbet dessutom trots hur de prioriterar.

2. Det innebär som sagt att man måste vara restriktiv med omhändertaganden och det ska handla om att rädda liv och rädda från misshandel och vanvård. Vanvård är då svält, att lämnas ensam hemma i timmar, släppas ut att leka i 1-4årsåldern ensam, att inte få vinterkläder, tvingas ha kläder som är mycket smutsiga och trasiga (ej fläckar som inte går bort i tvätten eller små hål som inte spelar roll).
Psykiskt våld med hemska epitet, otäcka hot om våld osv.
Citera
2026-09-12, 10:38
Medlem
Nu hoppar du, medvetet eller omedvetet, över ett led i det jag skriver.

Det jag skrev var att det inte finns någon objektiv utredning som efterhand fastslagit att tvångsvården var obehövlig. Att påstå att det finns en sådan utredning är rena påhitt och inte sant.

Två saker kan vara sanna samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
"Allt annat är helt enkelt inte sant och rena påhitt"
För att du ska kunna VETA det så är du en del av utredningen, vilket gör dig till en part som inte kan resonera objektivt... Tack för den konsument upplysningen... Jag hade redan avfärdat dina inlägg som nonsens nu kan alla andra också göra det!
Citera
2026-09-12, 10:39
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Onödig vård orsakad av avvikelser från verkligheten i mammans information.

Hur vet du att det är ”det enda”?
Det finns inget stöd för det påståendet.

Det finns mycket som stödjer att den onödiga vården orsakades pga oprofessionalism av vården. Allt du har kvar att bygga det på är Ekstavs uttalanden om att det inte spelar någon roll om vad de skrev över ifall det var 100% dropp eller inte. Alltså i nivå med hörsägen.

Journaler visar däremot att Akademiska gjorde sig så otillgängliga och svåra att Elsa blev utan smärtstillande och fick smärtande lösning för tarmen på akuten.
Citera
2026-09-12, 10:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Det du beskriver nedan gör tyvärr att jag tror du saknar närmare insikt om komplexiteten i många av dessa ärenden utan drivs av en allmän uppfattning.
Den här tråden har verkligen varit en ögonöppnare för mig. Problemen inom socialtjänsten och vården har varit kända i decennier men bara fortsätter och förvärras. Det har varit svårt för mig att förstå varför. Nivån i den här tråden ger förmodligen svaren. Det går inte att åtgärda något när nivån på kritiken är så vettlös som vi kan se i tråden. Sverige får vad Sveriges medborgare förtjänar, kan man tycka. Det är kommande generationer som blir lidande. Tragiskt. (I politiska trådar har jag ibland, lite uppgivet, undrat om vi har världens dummaste befolkning. Nu undrar jag det igen.)
Citera
2026-09-12, 10:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det finns inget stöd för det påståendet.
Det är inget påstående - det är ett svar på en fråga från kurt-sune.
Citera
2026-09-12, 10:45
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det är inget påstående - det är ett svar på en fråga från kurt-sune.
Men lol! Snälla... "Onödig vård orsakad av avvikelser från verkligheten i mammans information." är ett påstående.

Vad är det med dig?
Citera
2026-09-12, 10:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Men lol! Snälla... "Onödig vård orsakad av avvikelser från verkligheten i mammans information." är ett påstående.

Vad är det med dig?
Användaren kurt-sune frågade (konstigt nog eftersom domskälen är tydliga): ”Vad skulle Elsa skyddas från?

Jag förklarade (åter) vad Elsa skulle skyddas från.

De fullständiga domskälen kan läsas här:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Citera
2026-09-12, 10:56
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Användaren kurt-sune frågade (konstigt nog eftersom domskälen är tydliga): ”Vad skulle Elsa skyddas från?

Jag förklarade (åter) vad Elsa skulle skyddas från.

De fullständiga domskälen kan läsas här:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Alltså jag är helt mållös. Det här precis samma runda som när du vägrade erkänna att du hade fel över att Elsa Lvu;ades pga misshandelsanklagelser.

Helt hopplös är du....

Du gjorde ett påstående när du skrev "Onödig vård orsakad av avvikelser från verkligheten i mammans information."

Ett påstående du helt saknar konkret stöd för.
Citera
2026-09-12, 10:56
Medlem
Jag tror att man kan skruva lite här och var på vissa rutiner och viss lagstiftning.

En av mina käpphästar har varit att förvaltningsrätten borde ha en sakkunnig i varje LVU mål som på domstolens uppdrag ifrågasätter utredningar. Så sker i LPT förhandlingar när en läkare ifrågasätter chefsöverläkarens yrkande. Det fungerar väl och utgör en rättssäkerhets garanti när det gäller de psykiatriska diagnoserna.

Jag har tidigare tänkt att man borde kunna ha en sakkunnig i LVU ärenden också. Jag är inte alls säker att det skulle göra någon större nytta längre.

Citat:
Den här tråden har verkligen varit en ögonöppnare för mig. Problemen inom socialtjänsten och vården har varit kända i decennier men bara fortsätter och förvärras. Det har varit svårt för mig att förstå varför. Nivån i den här tråden ger förmodligen svaren. Det går inte att åtgärda något när nivån på kritiken är så vettlös som vi kan se i tråden. Sverige får vad Sveriges medborgare förtjänar, kan man tycka. Det är kommande generationer som blir lidande. Tragiskt. (I politiska trådar har jag ibland, lite uppgivet, undrat om vi har världens dummaste befolkning. Nu undrar jag det igen.)
Citera
2026-09-12, 11:02
Medlem
Men nu håller du ju på med rena lögner.

LVU faställdes av kammarrätten på grund av omsorgsbrist trots att MpB inte ansågs styrkt. Det är bara att läsa innantill i domen och behöver inte diskuteras.

Citat:
Alltså jag är helt mållös. Det här precis samma runda som när du vägrade erkänna att du hade fel över att Elsa Lvu;ades pga misshandelsanklagelser.

Helt hopplös är du....

Du gjorde ett påstående när du skrev "Onödig vård orsakad av avvikelser från verkligheten i mammans information."

Ett påstående du helt saknar konkret stöd för.
Citera
2026-09-12, 11:04
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Men nu håller du ju på med rena lögner.

LVU faställdes av kammarrätten på grund av omsorgsbrist trots att MpB inte ansågs styrkt. Det är bara att läsa innantill i domen och behöver inte diskuteras.
När Elsa först LVU;uades var det för att vården anklagade Victoria för att medicinskt misshandla Elsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in