Jag tror att man kan skruva lite här och var på vissa rutiner och viss lagstiftning.
En av mina käpphästar har varit att förvaltningsrätten borde ha en sakkunnig i varje LVU mål som på domstolens uppdrag ifrågasätter utredningar. Så sker i LPT förhandlingar när en läkare ifrågasätter chefsöverläkarens yrkande. Det fungerar väl och utgör en rättssäkerhets garanti när det gäller de psykiatriska diagnoserna.
Jag har tidigare tänkt att man borde kunna ha en sakkunnig i LVU ärenden också. Jag är inte alls säker att det skulle göra någon större nytta längre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Den här tråden har verkligen varit en ögonöppnare för mig. Problemen inom socialtjänsten och vården har varit kända i decennier men bara fortsätter och förvärras. Det har varit svårt för mig att förstå varför. Nivån i den här tråden ger förmodligen svaren. Det går inte att åtgärda något när nivån på kritiken är så vettlös som vi kan se i tråden. Sverige får vad Sveriges medborgare förtjänar, kan man tycka. Det är kommande generationer som blir lidande. Tragiskt. (I politiska trådar har jag ibland, lite uppgivet, undrat om vi har världens dummaste befolkning. Nu undrar jag det igen.)