Igår, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
En 8-årig flicka blir omhändertagen av SOC, mot sin och sina föräldrars vilja. När man börjar granska fallet så verkar det som att SOC och sjukhus gjort ett gravt misstag. Men trots detta så får flickan fortfarande inte träffa sina föräldrar.

Finns en granskning av Kaliber här;
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2719055

Detta verkar ju helt jävla sjukt?! Någon som har en aning om vad fan det kan handla om? Kan vi ha det att gå till såhär i Sverige idag att barn kan bli tagna från sina föräldrar utan grund och sedan hållas borta från dom trots att inget fel begåtts från föräldrarna?

Allt handlar om pengar, vem bryr sig om barnets bästa egentligen? Har märkt det själv då första gången jag blev placerad på ett ungdoms-barn-fängelse (SIS) va jag 16 år, hade inte begått något brott, va inte djupt i missbruk, och hade inga livshotande problem. Men ändå blev jag placerad där
det handlar bara om pengar pengar pengar. Samma med alla andra barn som blir tvångsplacerade, om soc inte har nått barn att arbeta med behövs dem ju inte på sitt jobb, så dem placerar barn på fel grunder för att ha nått jobb.
Citera
Igår, 15:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Vad glad jag blir! Precis så är det, även om man nu skulle komma till slutsatsen att det brister i proportionalitet eller objektivitet så är det inte en framkomlig väg när är en så massiv mängd med omständigheter tydliggör ett skyddsbehov.

Barnets behov av skydd kommer att få företräde. Principer får väldigt sällan företräde framför faktiska omständigheter när det gäller skyddslagstiftning som LVU.

Här kan man givetvis ha det olika uppfattning om hur en rättstat bör fungera men jag konstaterar att barnen blir väldigt utsatta om man skulle göra på annat sätt.

Om man sedan i efterhand får rikta kritik mot handläggningen och enskilda beslut och om organisationen lär av detta är målet uppfyllt i mina ögon.

ja det här tycker du är jättebra.... Tills det handlar om ditt eget barn och en socialsekreterare fått feeling och vill placera det utan några som helst bevis.

Hur ska du kunna försvara dig tänkte du, när alla bevis spärrats bakom sekretess på kommunkontoret?

Skyddet av barn har gått till totalt överdrift och spelat ut sin roll. Man skyddar inga barn med så rättsosäkra metoder som socialtjänsten använder sig av där rena fabler används som "bevis" för att på obestämd tid placera och skilja ett barn från sin biologiska familj. Totalt vansinne från början till slut och oerhört förvånande att vi inte kommit längre. Vi är fortfarande fast i Östtyskland 1987..
Citera
Igår, 15:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Jag vet att jag sett socialförsäkringsministen uttala sig om att det kommer bli ny lagstiftning... socialsekreterare ska inte hantera LVU för det här dom inte kompetens för sa hon moderaten

Nej socionomer borde inte få jobba med LVU alls. Alla sådana beslut borde bara få fattas av yrkesverksamma med riktig legitimation och fullt juridiskt ansvar för vad de skriver i sina utredningar. Det saknas idag och därför är det rena lekstugan som råder.

Barnen och deras familjer betalar priset.
Citera
Igår, 15:28
Medlem
Jag beklagar att du haft svåra upplevelser som ung.

Men eftersom kommunen betalar för placeringar så blir det lite svårt att tro att socialnämnden vill placera barn för att ha något att göra. De flesta politiker vill vara hjältar och ha så låg kommunalskatt som möjligt. Även de på vänsterkanten.

Citat:
Ursprungligen postat av WatchMeDie
Allt handlar om pengar, vem bryr sig om barnets bästa egentligen? Har märkt det själv då första gången jag blev placerad på ett ungdoms-barn-fängelse (SIS) va jag 16 år, hade inte begått något brott, va inte djupt i missbruk, och hade inga livshotande problem. Men ändå blev jag placerad där
det handlar bara om pengar pengar pengar. Samma med alla andra barn som blir tvångsplacerade, om soc inte har nått barn att arbeta med behövs dem ju inte på sitt jobb, så dem placerar barn på fel grunder för att ha nått jobb.
Citera
Igår, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchMeDie
Tråkigt att höra...hur har ditt liv utvecklats efter det.. blev det bättre eller sämre?
Citera
Igår, 15:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ok... Behovet av omsorg kan ju kvarstå fast på andra grunder... tex som en konsekvens av LVU... Det är alltså inget vi vet..
Citat:
Nej tack
Tror du på fullaste allvar att ett barn som inte behöver omfattande vård, som går i skolan utan problem och har lika bra eller bättre ork än andra får assistans enligt LSS?
Citera
Igår, 15:30
Medlem
Fast du kan ju lära dig något och slippa vara arg över saker du inte förstår! Är det inte bra?
Citat:
Nej tack
Citera
Igår, 15:32
Medlem
Så kan du ju inte fråga. Ingen vet ju vad som hade hänt utan placeringen. Nu är du ju inte bara okunnig.
Citat:
Tråkigt att höra...hur har ditt liv utvecklats efter det.. blev det bättre eller sämre?
Citera
Igår, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Tror du på fullaste allvar att ett barn som inte behöver omfattande vård, som går i skolan utan problem och har lika bra eller bättre ork än andra får assistans enligt LSS?
Eftersom jag känner till såna fall så är svaret ja..sen vet iaf inte jag statusen på Elsas mentala hälsa idag, men det kanske du sitter på Info om
Senast redigerad av VildHasse5 Igår kl. 16:25.
Citera
Igår, 15:38
Medlem
Citat:
Så kan du ju inte fråga. Ingen vet ju vad som hade hänt utan placeringen. Nu är du ju inte bara okunnig.
Men det är ok att du direkt misstror denna person... jisses va störd du är... på riktigt
Citera
Igår, 15:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Eftersom jag känner till såna fall så är svaret ja..sen vet iaf inte jag statusen på Elsas mentala hälsa idag, men det kanske du sitter på Infö om
Eftersom du redan avvisat information om personkretsar så vet du inte vad du pratar om. Det går inte att diskutera med dig eftersom du saknar nödvändig kunskap i sakfrågan. Jag bemöter därför inte ditt inlägg mer än så.
Citera
Igår, 15:44
Medlem
Citat:
Fast du kan ju lära dig något och slippa vara arg över saker du inte förstår! Är det inte bra?
Jag ser inte dig som en informationskälla överhuvudtaget, snarare tvärtom det har du bevisat idag med all tydlighet... fortsätt du att prata med dina likasinnade för jag har inte adresserat några frågor till dig... men du är för ouppfostrad för att fatta det antar jag...trots dina 30 poäng juridik på en folkhögskola
Senast redigerad av VildHasse5 Igår kl. 15:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in