2026-04-04, 16:06
Medlem
Jag tror inte det går att få dig att förstå vad ett systemfel är så jag lägger ner den diskussionen.

Men för er andra så är ett systemfel ett fel som hade varit kvar om man bytt ut handläggaren.

Är det någon här som tror att Adams ärende hade hanterats på samma sätt ens i Helsingborgs kommun om inte en handläggare hade gjort totala felbedömningar från början?

Alltså en annan handläggare hade givit ett helt annat utfall. Sen fanns det sannolikt organisatoriska brister och annat som påverkade utfallet i detta specifika ärende, men det vi pratar om är ju LVU lagstiftningen och inte hur Helsingborgs kommun organiserar sin socialtjänst. Något som kan vara ett problem i sig, men det utgör ändå inget systemfel som lagats av att ändra LVU lagstiftningen.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte att det blir fel ibland. Det som blir fel beror på ett mycket allvarligt systemfel som möjliggör att socialtjänsten kan gömma undan bevis som talar emot en placering.

Det leder till att Adam kunde tvångsplaceras under flera års tid helt utan stöd i vare sig journaler eller lagbok.

Det beror på LVU-processens utformning och att det är soc som helt och hållet styr berättelsen som lämnas till domstol och kan gömma undan det som inte passar narrativet.

Det om något är ett grovt system som behöver en genomgripande förändring så att barn inte placeras under flera års tid med kraftigt vinklad eller felaktig information som grund.

Hur kan du försvara ett sådant system som leder till så allvarliga snedsteg och övergrepp mot enskilda familjer och barn? Helt obegripligt. Är du på barnens sida borde du rasa över detta. Men det gör du inte, utan i din sjuka värld har alltid staten rätt. Och har staten mot förmodan fel så är det bara ett olyckligt missstag. Men verkligheten visar något helt annat. Läs den externa utredningen från helsingborgs kommun är mitt tips. 100% glasklart systemfel ledde till detta.
Citera
2026-04-04, 16:11
Medlem
Du har inte så mycket erfarenhet av varken vetenskapsteori eller juridik? Vet du vad korrelation och kausalitet är?

Det du gör är att du lyfter fram enskilda ärenden där det synes gått fel och påstår att det är bevis för något helt annat.

Utöver det har du redogjort för dina åsikter på området.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Nej. Jag har fyllt tråden med tydliga bevis på att LVU-processen är helt rättshavererat.
Citera
2026-04-04, 16:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Esmeraldas mycket tragiska död berodde på aktivt missbruk hos föräldrarna.

Annars skulle man ju behöva omhänderta alla barn för säkerhets skull.

Ja men det här väljer du aktivt att bortse ifrån, vilket inte förvånar mig.

https://www.ivo.se/aktuellt/nyheter/2020/lilla-hjartat-ivo-vitesforelagger-norrkopings-kommun/

Hade soc och socialnämnden använt lagen korrekt så hade hon levt idag.

Soc gjorde inte sitt jobb. Därför dog Esmeralda.
Citera
2026-04-04, 16:12
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Du har inte så mycket erfarenhet av varken vetenskapsteori eller juridik? Vet du vad korrelation och kausalitet är?

Det du gör är att du lyfter fram enskilda ärenden där det synes gått fel och påstår att det är bevis för något helt annat.

Okej, jag fattar. Din taktik är att bara dra runt detta i någon cirkel.
Citera
2026-04-04, 16:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Du förstår inte att lagstiftning är något som.måste.praktiseras. Det är inget som kommer automatiskt bara för att lagstifning finns..

Därför placeras barn fel och därför dog lilla hjärtat.
Citera
2026-04-04, 16:24
Medlem
Hur stora brister hos en förälder ska du blunda för och istället skuldbelägga socialtjänsten?

Norrköpings kommun hade fått fel i kammarrätten och LVU upphörde, trots att nämnden var av annan åsikt.

Man stod inför en situation där föräldrarna inte gav samtycke till hembesök och det man hade uppfattades inte som tillräckligt för ett omedelbart omhändertagande. Återigen, en bedömning, denna gång, mycket ödesdiger.

Resultatet av IVOs granskning är att man numera flyttat gränsen för vilka situationer som faller under 6 paragrafen.

Det är så ett system utvecklas.

Citat:
Ja men det här väljer du aktivt att bortse ifrån, vilket inte förvånar mig.

https://www.ivo.se/aktuellt/nyheter/2020/lilla-hjartat-ivo-vitesforelagger-norrkopings-kommun/

Hade soc och socialnämnden använt lagen korrekt så hade hon levt idag.

Soc gjorde inte sitt jobb. Därför dog Esmeralda.
Citera
2026-04-04, 16:28
Medlem
Men du, jag kan ju inte rå för att du saknar kunskaper. Det är på dig.

När du påstår något så får du komma med något stöd för att det är korrekt annars blir det bara en åsikt. Din åsikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Okej, jag fattar. Din taktik är att bara dra runt detta i någon cirkel.
Citera
2026-04-04, 16:31
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Men du, jag kan ju inte rå för att du saknar kunskaper. Det är på dig.

När du påstår något så får du komma med något stöd för att det är korrekt annars blir det bara en åsikt. Din åsikt.
Absolut. Du har rätt. det är såklart så att jag inte har gett något sådant i tråden. Tack för att du belyste det för mig
Citera
2026-04-04, 16:46
Medlem
Men vänta nu, här nedan verkar du mena att alla problem skulle kunna lösas med stöd. Det måste väl till och med du kunna inse att så inte är fallet?

Våld mellan vårdnadshavarna, olika typer av våld mot den unge, missbruk, hedersförtryck och en radda andra situationer hjälps inte av stöd.

Den finns det en stor mängd situationer där det är svårt att pricka rätt, NPF ställer till det för familjer och det verkar vara oerhört svårt att pricka rätt med stödet, både från skolan och socialtjänsten och övriga aktörer.

De som tidigare kallades hemmasittare är en annan svår grupp att hjälpa verkar det som.

Du verkar ha en stor övertro på människor och att de alltid klarat det de förutsatt sig. Jag kan avslöja att så inte är fallet. Det är nästan så att jag tror att dina barn blivit omhändertagna och du kämpar med att förstå varför. Man kan nästan inte bli så enögd annars tror jag.

Citat:
Ja fast det här är inte vilket system som helst Det här handlar om statens mest ingripande åtgärd mot en enskild medborgare och dessutom ett BARN.

Om staten har fel så kommer barnet inte att skyddas, det riskerar att skadas för livet. Därför borde kontrollen vara rigorös och externt granskad av oberoende experter som tar fullt juridiskt ansvar för vad de skriver i sina utredningar. Så går det inte till idag.

Vi har att göra med socialsekreterare som sitter och vrider och vänder på ord för att få igenom LVU och ändrar på ursprungsdokumentation. Använder tredje och fjärdehansuppgifter som "bevis" och glömde jag nämna "oro", som inte är bevis för någonting, utan är och förblir en känsla = kan vara en renodlad fantasi och saga.

Det är det inte. Skärp kontrollen. Förbjud socionomer att hantera myndighetsutövningen i LVU-frågor. Lämna det till riktiga experter med riktig legitimation. Ge full insyn till externa oberoende experter som inte är bundna till kommunen och staten som kan se hela dokumentationen som soc jobbar med, så ingenting kan gömmas undan.

Du verkar tro att socionomer har någon slags exklusiv kunskap och andra yrkeskategorier inte kan lära sig socialrätt mm. Men där har du helt fel.

Socialtjänsten skulle tvärtom må bra av en total omorganisation då hela kulturen som utvecklats är direkt kontraproduktiv och skadlig för barn, eftersom så många felaktiga barnutredningar produceras och felaktiga beslut tas.

Ja det borde faktiskt vara en betydligt bättre kontroll av allt som socialtjänsten påstår. Har de pratat med vittnet x, så borde informationen dubbelkollas av en riktig advokat eller förhöras av föräldarnas advokat som standard där svaren får utvecklas.

Ja det vill jag så att allt som föräldrar anklagas för ska kunna kontrolleras fullt ut.

vad skulle vara klent?

et gör inte alls. Skillnaden är att det kommer bli betydligt svårare att placera barn felaktigt och olagligt, vilket skyddar barnen. Den andra sidan av myntet som du inte förstår dig på och som g
Däller i alla demokratiska länder och samhällen.

Ja jag ifrågasätter utredningshem som jobbar på uppdrag av socialtjänsten och där socionomer jobbar. Det borde vara mer vårdutbildad personal som exempelvis hade kunnat observera och granska samspelet mellan Elsas mamma och Elsa. Socionomer kan inte detta. De har ingen vårdutbildning, men ändå ska de tillåtas göra svåra bedömingar i frågor de helt saknar utbildning.

Självklart måste bedömningar göras. Det har aldrig varit argumentet.
Argumentet är att bedömningar som får så dramatiska konsekvenser: ett barn som ryckts från sin familj måste kunna granskas, ifrågasättas och överklagas på lika villkor av båda parter.
Det kan de inte i dag.

Ja. Och ingen har påstått något annat. Frågan är inte om bedömningar ska göras. Frågan är vem som gör dem, på vilket underlag, med vilken insyn och med vilka möjligheter att ifrågasätta dem.

Det är ett bra exempel och i det scenariot fungerar systemet förmodligen som det ska. Men vi pratar inte om de enkla fallen. Vi pratar om de fall där bedömningen är subjektiv, underlaget är svårtolkat och konsekvensen är ett omhändertagande inte ett erbjudande om stöd. Det är där rättssäkerheten brister.

Ingen har sagt att det skulle vara förbjudet att utreda. Frågan är om en socialsekreterare som själv gjort observationen och sedan handlägger samma ärende uppfyller grundläggande krav på opartiskhet. Det kallas jäv och det regleras i förvaltningslagen.

Vad är det för halmgubbe? Jag har tydligt förklarat att tvångsvård är ett extremt ingrepp i människors liv, vilket kräver ett rigoröst säkerhetstänkande.

Man behöver kunna ha två tankar i huvudet. Du klarar av bara av en av dem.

1. Barnet behöver skydd från farliga földrar, miljö eller sig själv

men

2. Barn behöver även skydd från godtyckliga ingripanden i sitt liv från klåfingriga tjänstemän som jobbar på uppdrag av staten och kommunen

Det finns ingen motsägelse mellan dessa två mycket viktiga principer.

Problemet med socialtjänsten och socionomer i synnerhet är att de bara fokuserar på punkt nummer ett, men glömmer punkt nummer två.

Och när punkt nummer två brister så begår staten grova brott som bryter mot de mest fundamentala demokratiska principerna vi har i vårt land.

Vi tullar inte på rättssäkerheten i brottmål, så varför ska vi göra det i förvaltningsmål och LVU-mål i synnerhet när det får extrema konsekvenser för barnet om staten och kommunen har fel?
Citera
2026-04-04, 16:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Men för er andra så är ett systemfel ett fel som hade varit kvar om man bytt ut handläggaren.
Varför skriver du om systemfel? Det är inte systemfel när anställda inom socialtjänsten och vården inte följer de lagar och regler som finns – det är personligt lagtrots.
Citera
2026-04-04, 17:03
Medlem
För att Ajogen och Kurtan tjatar om det. Jag kan sluta direkt!
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Varför skriver du om systemfel? Det är inte systemfel när anställda inom socialtjänsten och vården inte följer de lagar och regler som finns – det är personligt lagtrots.
Citera
2026-04-04, 17:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men vänta nu, här nedan verkar du mena att alla problem skulle kunna lösas med stöd. Det måste väl till och med du kunna inse att så inte är fallet?
Nej men soc behöver en bättre verktygslåda i den frivilliga delen av hjälpinsatser.

Citat:
Våld mellan vårdnadshavarna, olika typer av våld mot den unge, missbruk, hedersförtryck och en radda andra situationer hjälps inte av stöd.
Ingen ifrågasätter att soc behöver ingripa i vissa fall. Inte jag heller.

Citat:
Den finns det en stor mängd situationer där det är svårt att pricka rätt, NPF ställer till det för familjer och det verkar vara oerhört svårt att pricka rätt med stödet, både från skolan och socialtjänsten och övriga aktörer.
Därav behövs riktig kompentens. Socionom räcker inte

Citat:
De som tidigare kallades hemmasittare är en annan svår grupp att hjälpa verkar det som.
.ja beror på skolmiljön och att skolan inte tar sitt lagliga ansvar i många fall.

Citat:
Du verkar ha en stor övertro på människor och att de alltid klarat det de förutsatt sig. Jag kan avslöja att så inte är fallet. Det är nästan så att jag tror att dina barn blivit omhändertagna och du kämpar med att förstå varför. Man kan nästan inte bli så enögd annars tror jag.

Mitt engagemang handlar inte om mig. Det handlar om att alla barn ska ha det bra och inte utsättas för maktmissbruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in