Citat:
Ursprungligen postat av
Apolog
När jag säger biologi i det här sammanhanget syftar jag på icke-genetiska faktorer som påverkar utvecklingen av hjärna, beteenden och preferenser, ofta redan innan födseln. Det är alltså sådant som inte handlar om uppväxt eller kultur utan om kroppens egna processer.
Hjärnans utveckling påverkas av hormoner (t.ex. testosteron och östrogen) under fosterutvecklingen. Variationer i dessa nivåer kan påverka framtida beteenden, inklusive sexualitet, utan att det handlar om gener. Det uppstår naturlig variation i hur nervsystemet och hormonreceptorer utvecklas. Små skillnader kan få konsekvenser för attraktion senare i livet.
Man kan även kasta in epigenetiken där gener “slås av eller på” på olika sätt beroende på miljö i livmodern, stress, immunreaktioner m.m. Det kan påverka utvecklingen utan att ändra själva DNA-sekvensen.
Sexualitet är inte ren genetik, men fortfarande biologiskt förankrad.
Bra fråga, det första är att de flesta djur inte har sex av/på/under samma förhållanden/anledningar som vi människor har. Tex delfiner har sex för att stärka sociala band och då oavsett kön. Bonoboer har sex i syfte att släppa på gruppens interna konflikter och stress. Du kan ju tänka dig om vi människor resonerade så? Knulla en kompis för att bli vänner eller göka med ett syskon för att ni bråkar.
Sexualitet hos djur är inte binär eller strikt kopplad till reproduktion. Variationen är evolutionärt normal, precis som variation i beteenden, temperament och könsroller.
Ja, jag tar upp det där i ett inlägg. Skillnaden mellan genetisk och medfödd. Skev det tydligen medan du skrev det där. Såg inte att du var inne på samma tankar.
Ett exempel är ju t ex de som blir intersex pga av att ett hormon stryps i magen. Jag vet en känd youtuber som ser ut som en kvinna 100%, låter som en kvinna, gillar män. Men genetiskt är hon XY. Testosteronet ströps i livmodern och hon fick bara östrogen. Hon har ingen livmoder och kan inte fortplanta sig. Men ser ut som en kvinna. Fast man skulle kunna säga att hon är en homosexuell man.
Ja, och delfiner kan ha sex med samma kön för att visa dominans. Precis som män kan, som en form av tortyr, våldta andra män utan att tända på män. De tänder på makten. En seriemördare sa i en intervju att när han vill våldta, så våldtar han vad som helst levande med ett hål. En man, en kvinna, ett barn oavsett kön, ett djur. Men han tände på kvinnor.