2025-12-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag tror det är mer som ett personlighetsdrag som är extremt vanligt bara att det inte utvecklas till full homo hos de flesta som har det. Alla kanske har det latent.
Jag tror inte på en rent genetisk förklaring, men då det gäller könskromosomerna kan man ju notera att de inte är helt separata för män och kvinnor. Kvinnor har två X-kromosomer medan män har en X-kromosom och en Y-kromosom. Övriga kromosomer är inte könsspecifika alls. Det finns alltså ingenstans i arvsmassan som "attraktion till män" skulle kunna gömma sig hos kvinnor utan att också kunna ärvas av män. Däremot skulle en viss "attraktion till kvinnor" kunna ligga i Y-kromosomen och normalt dominera över den latenta attraktionen till män. Men egentligen en slags grundläggande bisexualitet hos män som kan tippa över åt det ena eller andra hållet. Homosexualitet är vanligare bland män än kvinnor, vilket skulle kunna ha med detta att göra.
Citera
2025-12-06, 19:13
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Rätta mig om jag har fel, men homosexuella människor har väl varit förtryckta under stora delar av mänsklighetens historia (med antikens Grekland som det kändaste undantaget)? Det har funnits en stor press från samhället att endast en man och en kvinna ska leva som ett par. Många bögar och flator har därför behövt förtrycka sin läggning och bilda familj med någon av det andra könet.

Tillägg: i ett längre perspektiv borde (om detta stämmer) förekomsten av homosexualitet minska i liberala samhällen efter att ha sett en ökning när det blev mer accepterat att komma ut.
Senast redigerad av Holden.Caulfield 2025-12-06 kl. 19:15.
Citera
2025-12-06, 19:17
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Beror mycket inte på uppväxt förhållanden å uppfostran med?

Nej. Sluta med freudianska idéer, de har inget värde i ett modernt samhälle.
Citera
2025-12-06, 19:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apolog
När jag säger biologi i det här sammanhanget syftar jag på icke-genetiska faktorer som påverkar utvecklingen av hjärna, beteenden och preferenser, ofta redan innan födseln. Det är alltså sådant som inte handlar om uppväxt eller kultur utan om kroppens egna processer.

Hjärnans utveckling påverkas av hormoner (t.ex. testosteron och östrogen) under fosterutvecklingen. Variationer i dessa nivåer kan påverka framtida beteenden, inklusive sexualitet, utan att det handlar om gener. Det uppstår naturlig variation i hur nervsystemet och hormonreceptorer utvecklas. Små skillnader kan få konsekvenser för attraktion senare i livet.

Man kan även kasta in epigenetiken där gener “slås av eller på” på olika sätt beroende på miljö i livmodern, stress, immunreaktioner m.m. Det kan påverka utvecklingen utan att ändra själva DNA-sekvensen.

Sexualitet är inte ren genetik, men fortfarande biologiskt förankrad.

Bra fråga, det första är att de flesta djur inte har sex av/på/under samma förhållanden/anledningar som vi människor har. Tex delfiner har sex för att stärka sociala band och då oavsett kön. Bonoboer har sex i syfte att släppa på gruppens interna konflikter och stress. Du kan ju tänka dig om vi människor resonerade så? Knulla en kompis för att bli vänner eller göka med ett syskon för att ni bråkar.

Sexualitet hos djur är inte binär eller strikt kopplad till reproduktion. Variationen är evolutionärt normal, precis som variation i beteenden, temperament och könsroller.

Ja, jag tar upp det där i ett inlägg. Skillnaden mellan genetisk och medfödd. Skev det tydligen medan du skrev det där. Såg inte att du var inne på samma tankar.

Ett exempel är ju t ex de som blir intersex pga av att ett hormon stryps i magen. Jag vet en känd youtuber som ser ut som en kvinna 100%, låter som en kvinna, gillar män. Men genetiskt är hon XY. Testosteronet ströps i livmodern och hon fick bara östrogen. Hon har ingen livmoder och kan inte fortplanta sig. Men ser ut som en kvinna. Fast man skulle kunna säga att hon är en homosexuell man.

Ja, och delfiner kan ha sex med samma kön för att visa dominans. Precis som män kan, som en form av tortyr, våldta andra män utan att tända på män. De tänder på makten. En seriemördare sa i en intervju att när han vill våldta, så våldtar han vad som helst levande med ett hål. En man, en kvinna, ett barn oavsett kön, ett djur. Men han tände på kvinnor.
Citera
2025-12-06, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
På Engelska heter det "Kin Selection Theory" och är vanligt inom många djurarter https://en.wikipedia.org/wiki/Kin_selection

I korta ordalag så sprider man "sina" gener genom att skydda sin familjs avkomma. En varghona som inte har egna ungar men stannar med flocken gör flocken starkare och kan skydda och hjälpa sina syskons eller föräldrars gener att spridas vidare genom deras ungar.

Finns rätt rejält med forskning om vinsten att ha många vuxna runt sig som barn som skyddsnät och att far/morbröder och systrar som inte har egna barn är extremt positivt för barnen.
Så mina syskonbarn vinner på att jag som bög inte har egna barn och rent evolutionärt vinner jag på att dom går starka ur barndomen eftersom dom indirekt är del i den genpool jag "vill" sprida (citattecken för att ordet "vill" blir komplext när man pratar om indirekta drifter och instinkter)

Hmm tänkvärt och måste säga att det ligger en poäng i ditt påstående!
Citera
2025-12-06, 19:57
Medlem
Paris24s avatar
Exakt så, det är uppenbarligen inte ett ärvt beteende för då hade sakna alla gays squeezats ut ur systemet via Det naturliga urvalet.

Det borde inte ens kunna uppstå en gen "gillar samma kön". Det är en helt meningslös gen för alla djur. Allt djurliv går ut på att para sig.

Iofs kan man notera att när homosex var förbjudet, typ under 99% av modern tid, så gifte sig gays med vanliga och fick barn, så då kunde kanske en gen spridits.

Påminner lite om autism. Man tvistar om hur autism ärvs men det är uppenbart att arvet spelar roll, men inte enbart eftersom två identiska enäggstvillingar så kan den ena vara autist och den andra inte.
Citera
2025-12-06, 20:14
Medlem
glockenreins avatar
Läste nånstans att mer fertila kvinnor oftare får homosexuella barn för att mängden barn ska kompensera för att några av barnen inte kommer producera egen avkomma. Lät lite långsökt enligt mig men läste inte hela studien.

Tror homosexualitet egentligen är en mutation som, liksom många andra mutationer, förekommer ibland. Tycker inte det är nåt fel med att vara gay men tror att standard inom naturen egentligen var meningen att bara vara heterosexualitet.
Citera
2025-12-06, 20:17
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Eftersom manlig homosexualitet verkar vara ganska konstant över tid historiskt, så är det förmodligen inte så att det ärvs ner, utan snarare att det är en defekt, som har att göra med hormoner hos mamman under graviditeten. Googla "prenatal hormones and sexual orientation".
Citera
2025-12-06, 20:35
Medlem
Fraggelrocks avatar
Det är ett bevis för Gud och att vi dras till synd och perversion av ondska. Det har blivit normalt. Det räcker inte med vanliga saker som man kvinna. Nu ska man ha kiss o bajs + analsex.
Citera
2025-12-06, 20:36
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Läste nånstans att mer fertila kvinnor oftare får homosexuella barn för att mängden barn ska kompensera för att några av barnen inte kommer producera egen avkomma. Lät lite långsökt enligt mig men läste inte hela studien.

Tror homosexualitet egentligen är en mutation som, liksom många andra mutationer, förekommer ibland. Tycker inte det är nåt fel med att vara gay men tror att standard inom naturen egentligen var meningen att bara vara heterosexualitet.

Evolutionen är jävligt långsökt, tänk att vi ens finns.

Mutation av vad, finns ingen böggen.
Citera
2025-12-06, 20:43
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Eftersom manlig homosexualitet verkar vara ganska konstant över tid historiskt, så är det förmodligen inte så att det ärvs ner, utan snarare att det är en defekt, som har att göra med hormoner hos mamman under graviditeten. Googla "prenatal hormones and sexual orientation".
Ungefär som i en fabrik där en del av produktionen blir defekt.
Fel i materialet, fel i produktionen/processen.
Citera
2025-12-06, 21:02
Medlem
Wyrdkins avatar
Homofili är en fetish och ett svar på trauma och inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in