2025-12-06, 12:32
Moderator
Sun Rulers avatar
Lagidrott är på många håll idag inte som lagidrott förr.

Jag vet flera av sonens klasskompisar som har slutat med fotboll och övergått till handboll eller gym. Det var väldigt mycket stök inom lagen men även i samband med matcher.
Citera
2025-12-06, 12:40
Medlem
Finns säkert flera olika anledningar varför det är så. Jag tänker mig tre:

1) Lagsporter och idrotter är bara kul om man blir riktigt bra på det över tid. Och då krävs disciplin (av både barnet och förälder). Jag tror inte man går in tillräckligt mycket i sin idrott och då byter man mellan massa olika över åren och blir inte bra på något. När man är 14 år har man ingen klubb där man hör hemma. Då hamnar man på gym istället.

2) För att på sociala medier så gymmar alla influencers. Det är billigt och enkelt att komma igång, och man behöver inte ens vara bra. Bara att gå dit och lyfta några hantlar så känner de sig som Arnold. Killar känner press att skaffa stora biceps, och tjejer känner press att träna rumpa. Det är det träningen går ut på. Inte att man ska använda sin styrka mer än till det estetiska.

3) Det här känns som det bästa, men är kanske inte det vanligaste. Men det är att man tränar sin idrott 2 gånger i veckan och kompletterar med gym emellanåt. Får man detta att fungera bra blir man ännu bättre på sin idrott.
Senast redigerad av KallesKulor 2025-12-06 kl. 12:42.
Citera
2025-12-06, 12:47
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Helt enkelt för att styrketräning är den överlägset bästa träningen för att träna hela kroppen. Det är precis därför styrketräning är ett stort komplement för simmare, fotbollsspelare, hockeyspelare, etc, på hög nivå.

Vill du träna bara för att hålla kulmagen borta så är det också det bästa sättet och med ett mer muskler på kroppen bränner mer kalorier dygnet runt.

I teorin kanske, men har det där funkat på någon då? Som jag skrev tidigare så har jag absolut sett lirare som lyft skrot i flera år och är hyffsat bitiga, men magen finns lik förbannat kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Kan det vara så att merparten av dessa ungdomar har ursprung ifrån Mellanöstern?
Det är min uppfattning att så är fallet,
Det är bra att vara stark när man sen ska ut o kaosa på stan.
Råna o misshandla.

Du har nog blandat ihop gym och fightinggym?
Senast redigerad av halaltarzan 2025-12-06 kl. 12:50.
Citera
2025-12-06, 12:52
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallesKulor
Finns säkert flera olika anledningar varför det är så. Jag tänker mig tre:

1) Lagsporter och idrotter är bara kul om man blir riktigt bra på det över tid. Och då krävs disciplin (av både barnet och förälder). Jag tror inte man går in tillräckligt mycket i sin idrott och då byter man mellan massa olika över åren och blir inte bra på något. När man är 14 år har man ingen klubb där man hör hemma. Då hamnar man på gym istället.

2) För att på sociala medier så gymmar alla influencers. Det är billigt och enkelt att komma igång, och man behöver inte ens vara bra. Bara att gå dit och lyfta några hantlar så känner de sig som Arnold. Killar känner press att skaffa stora biceps, och tjejer känner press att träna rumpa. Det är det träningen går ut på. Inte att man ska använda sin styrka mer än till det estetiska.

3) Det här känns som det bästa, men är kanske inte det vanligaste. Men det är att man tränar sin idrott 2 gånger i veckan och kompletterar med gym emellanåt. Får man detta att fungera bra blir man ännu bättre på sin idrott.

Håller med dig om mycket.

Merparten som går på gym är som sagt får, även åsnor. Gym behövs egentligen inte. Är man mån om sin hälsa och kropp, så äter man sunt och tar någon extra promenad ibland, annars räcker vardagsmotionen gott. Om det är expertisen enig om. Till gymmet går folk enbart för syns skull, somliga för att få muskler (som de inte har användning för, och som med åren kommer att bli hängande oattraktiva skinnpåsar). Gym är en kommers. Precis som hälsohetsen i stort är det.
Citera
2025-12-06, 12:54
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Det får du av sporter ochså. Fick automatiskt tydlig muskulatur och rutor på magen bara av badminton i den åldern, armarna va explosiva och seniga och starka men även uthålliga plus att man kan inte ha vilken tung muskulär kropp som helst heller när man sportar med en viss sport som de flesta känner till. Att släpa på tung muskulatur över hela kroppen är inte idealiskt för badminton tex. Flexibiliteten blir lidande och vighet, reflexer samt spänst. Fick dock träna upp vänsterarmen som inte hade samma styrka som högerarmen för badmintonracketet
rutor på magen bara av badminton
Jo tjena!
Lustigt att världseliten saknar rutor på magen.
Citera
2025-12-06, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Och nej, man stannar inte i växten av att börja träna tidigt. Det är samma typ av okunnig folklig bro science som att man skulle få mer skäggväxt av att börja raka sig tidigt. Dumheter.

Det där är inget jag tror jag hört någon gång. Däremot minns jag att jag reflekterade över det själv i min ungdom att alla tjejer som var "sporttjejer" som jag gick i skolan med, hade i närområdet eller över huvud taget träffade på var väldigt småväxta. Handbollstjejer, fotbollstjejer, gymnaster och utövare av alpina sporter specifikt (vilket var populära sporter här back then) var nästan alla tre äpplen höga och hade väldigt specifika kroppar. Vältränade absolut, men inga direkta kurvor alls och så framför allt en otroligt begränsad längd. Lite lustigt då jag för övrigt bor på ett ställe där folk i allmänhet anses vara väldigt långa.

Så då väcktes min egen fundering över om det kan vara så att hårt tränande/sportande kan ha hämmat de tjejernas tillväxt. Intressant att se att andra också verkar ha funderat i samma banor på andra håll i landet. Även om det nu bara var en sjuk slump och inte alls stämmer.

(Det kan ju vara att de ovannämnda idrotterna är sporter där ideallängden för utövandet är att vara halvdvärgar också så därför stannade "kortisarna" kvar i utövandet och längre tjejer "sållades ut" naturligt. Men det känns inte som att så var fallet).
Citera
2025-12-06, 12:57
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Håller med dig om mycket.

Merparten som går på gym är som sagt får, även åsnor. Gym behövs egentligen inte. Är man mån om sin hälsa och kropp, så äter man sunt och tar någon extra promenad ibland, annars räcker vardagsmotionen gott. Om det är expertisen enig om. Till gymmet går folk enbart för syns skull, somliga för att få muskler (som de inte har användning för, och som med åren kommer att bli hängande oattraktiva skinnpåsar). Gym är en kommers. Precis som hälsohetsen i stort är det.
Jag är lång och har ett stillasittande yrke, så för mig gör gymmet stor skillnad, speciellt för min rygg.

Desto äldre en person blir, desto viktigare blir det att motverka sarkopeni.
Citera
2025-12-06, 13:00
Medlem
scoremaxs avatar
Styrketräning är ett utmärkt komplement, och ibland förutsättningen för att skadefritt kunna utöva andra idrotter.
Citera
2025-12-06, 13:02
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Istället för att syssla med nån sport eller idrott, framför allt pojkar (inte tjejer) ?
Märkt det att det är etablerat när jag är på gymmet framför allt på vintern

Utgå ifrån att ungdomarna är inte sport,- rehab- eller arbetsskadade eller avser att
sporta på elitnivå eller nå sådana nivåer vilken kan kräva en specifik styrketräning på ett gym

Jag var med i tex olika sport-föreningar när jag var yngre emellan dessa åldrar upp till 25 års ålder och senare som tex tennis, badminton och kampsport. Jag gymmade aldrig på gymmet utan använde min egen kropp som vikt med armhävningar, situps, lite hantlar osv som ingick i träningen för sporterna jag pysslade med och sen själva sportinriktade träningen på det

1. Så varför gymmar ungar och ungdomar och väldigt unga i ung ålder, och har det blivit mer vanligare och modernare för ungdomar födda på 2000 talet ?

2. Varför anser dom att de inte kan delta i en sport istället ?

Där man även har gymövningar som ingår i sporten under träningstid
som att springa och bara använda kroppen

All kroppsträning är av godo oavsett ålder, men när jag var i den nämnda åldern tyckte jag att det var dötråkigt att styrketräna...
På vilket sätt är "sport" önskvärt?
Sport leder till att barn får träffa pedofila tränare och att de är krymplingar i 25 år åldern.
Ser till exempel Tomas Brolin hälsosam ut?
Citera
2025-12-06, 13:13
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag är lång och har ett stillasittande yrke, så för mig gör gymmet stor skillnad, speciellt för min rygg.

Desto äldre en person blir, desto viktigare blir det att motverka sarkopeni.

Det kan du så klart ha rätt i och göra rätt i. Inget att orda om. Dock är majoriteten av de som går på gym (och gärna berättar om det och dokumenterar det via foton och lägger ut på sociala medier) inte som du. Plus att majoriteten som går på gym gör det för att de i vått och torrt följer strömmen och inte orkar/kan tänka själva.
Citera
2025-12-06, 13:14
Medlem
Det är väl bättre dom gör det än inget alls
Citera
2025-12-06, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
I teorin kanske, men har det där funkat på någon då? Som jag skrev tidigare så har jag absolut sett lirare som lyft skrot i flera år och är hyffsat bitiga, men magen finns lik förbannat kvar.

Du har nog blandat ihop gym och fightinggym?

fightinggym ?
Vem tillhandahålla sådana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in