2025-12-06, 11:39
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Gymmet har ju blivit en del i träningen för i stort sett alla idrotter idag , många lite mer elit klubbar antingen har ett eget gym eller erbjuder gymkort.

Visst, men man ska träna för sin idrott, och inte för fåfängan. Eller det kan man väl göra om man t.ex. ska bära flaggan i bar överkropp i nästa Pride-parad.
Citera
2025-12-06, 11:41
Medlem
Rattatatatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men gör inte många lirare på gymmen fel då? Har absolut sett snubbar som gymmat i flera år, visst, bicarna blir större men magen verkar aldrig försvinna.

Absolut, du pratar om de som går till gymmet, lastar upp 150kg på skivstången, kör 3 reps och så var den träningen över, ja det finns absolut sådana och det är deras val men de är inte heller någon anledning till varför man ska undanhålla sig själv träning bara för att någon annan speglar sig eller lägger upp bilder på insta, det är bara dåliga ursäkter för att fortsätta sitt egna ohälsosamma liv, det är underhållande att det i varje tråd om träning dyker upp inlägg som försöker rättfärdiga varför man inte ska träna, varför skulle man inte sköta om sin kropp på samma sätt som man tar hand om sin bil eller sitt hus? utan hälsan har man ingenting...
Citera
2025-12-06, 11:48
Medlem
Det passar inte alla att syssla med sport.
Som du själv skriver så är det bättre att få in någon form av rörelse, än att inte få in det.

Finns också dans. Vet inte om det är vanligt idag?
För en del blir det rätt snabba resultat på gymmet, och man styr sitt upplägg själv.
Vissa går igång på att utmana sig själv i olika styrkelyft. Personligt utveckling, fysiskt.
Citera
2025-12-06, 11:49
Medlem
Pershagen76s avatar
Helt enkelt för att styrketräning är den överlägset bästa träningen för att träna hela kroppen. Det är precis därför styrketräning är ett stort komplement för simmare, fotbollsspelare, hockeyspelare, etc, på hög nivå.

Vill du träna bara för att hålla kulmagen borta så är det också det bästa sättet och med ett mer muskler på kroppen bränner mer kalorier dygnet runt.
Citera
2025-12-06, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Istället för att syssla med nån sport eller idrott, framför allt pojkar (inte tjejer) ?
Märkt det att det är etablerat när jag är på gymmet framför allt på vintern

Utgå ifrån att ungdomarna är inte sport,- rehab- eller arbetsskadade eller avser att
sporta på elitnivå eller nå sådana nivåer vilken kan kräva en specifik styrketräning på ett gym

Jag var med i tex olika sport-föreningar när jag var yngre emellan dessa åldrar upp till 25 års ålder och senare som tex tennis, badminton och kampsport. Jag gymmade aldrig på gymmet utan använde min egen kropp som vikt med armhävningar, situps, lite hantlar osv som ingick i träningen för sporterna jag pysslade med och sen själva sportinriktade träningen på det

1. Så varför gymmar ungar och ungdomar och väldigt unga i ung ålder, och har det blivit mer vanligare och modernare för ungdomar födda på 2000 talet ?

2. Varför anser dom att de inte kan delta i en sport istället ?

Där man även har gymövningar som ingår i sporten under träningstid
som att springa och bara använda kroppen

All kroppsträning är av godo oavsett ålder, men när jag var i den nämnda åldern tyckte jag att det var dötråkigt att styrketräna...

Kan det vara så att merparten av dessa ungdomar har ursprung ifrån Mellanöstern?
Det är min uppfattning att så är fallet,
Det är bra att vara stark när man sen ska ut o kaosa på stan.
Råna o misshandla.
Citera
2025-12-06, 12:00
Medlem
JohnnyDungeons avatar
För de yngre här i närheten är det för att det är i princip den enda lokalen som har öppet sena kvällar som ungdomar har tillträde till. Kul att köra till med sin mopedbil och hänga. Om jag kommer till gymmet vid 23 en fredagkväll är det som en jävla fritidsgård, helt hopplöst.
Citera
2025-12-06, 12:01
Medlem
Atletklubbar är i min erfarenhet bland de allra bästa idrottsklubbar man kan vara medlem i.

Av alla klubbar jag varit med i har de, tillsammans med någon kampsportsklubb, varit där laganda, kamratskap och ödmjukhet varit som allra bäst. Långt bättre än varenda "riktig" lagidrott jag någonsin varit en del av.

Det är något med styrketräning som gör att ödmjukhet och kamratskap frodas. Ska vi fostra våra pojkar till män istället för övervuxna pojkar är atletklubbar en bra början.

Att de bli inspirerade att börja gymma pga tiktok kan man väl tycka vad man vill om, men ju fler ungdomar som gymmar desto bättre. De borde dock in på klubbarna istället för Friskis och Svettis.
Citera
2025-12-06, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Visst, men man ska träna för sin idrott, och inte för fåfängan. Eller det kan man väl göra om man t.ex. ska bära flaggan i bar överkropp i nästa Pride-parad.
För mig spelar det ingen roll varför någon tränar . skiter i vilket!
Citera
2025-12-06, 12:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Låter som att ts själv är svag och inte gillar konkurrens.
Citera
2025-12-06, 12:15
Medlem
Det är i den åldern som ungdomsidrotten börjar sålla bort barn/ungdomar och då hoppar många av sin lagsport och börjar gymma istället.
Citera
2025-12-06, 12:19
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Många tränar för att de är dumma i huvudet och saknar kapacitet mellan öronen för att ha intressen som stimulerar hjärnan. Många som tränar är grönsaker i hjärnan och saknar all form av intellekt.

Något man ofta hör från den soffhäckande pöbeln. Är man intelligent och högfungerande så förstår man vikten av att hålla kroppen i form. Det finns bara fördelar med detta - både fysiskt och psykiskt.

"Saknar intressen som stimulerar hjärnan" - gäsp, vilket jävla argument! Som att man sitter och stimulerar hjärnan varje vaken timme.

Tänk ett varv till och tänk rätt. Ta två om du behöver.
Citera
2025-12-06, 12:25
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rattatatata
Ännu ett inlägg om varför man ska fortsätta odla kulmage, diabetes och högt blodtryck... att träna och hålla kroppen i skick är alltid väldigt provocerande för tjockisar och allmänt lata och ohälsosamma människor, så har det varit från tidernas begynnelse...

Som sagt. Merparten går inte på gym för hälsans skull, vilket alla vet. Och din läsförståelse verkar inte heller vara din bästa, beklagar detta. Hoppas du har en fungerande vardag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in