Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-06, 09:48
Medlem
Sladdarens avatar
Istället för att syssla med nån sport eller idrott, framför allt pojkar (inte tjejer) ?
Märkt det att det är etablerat när jag är på gymmet framför allt på vintern

Utgå ifrån att ungdomarna är inte sport,- rehab- eller arbetsskadade eller avser att
sporta på elitnivå eller nå sådana nivåer vilken kan kräva en specifik styrketräning på ett gym

Jag var med i tex olika sport-föreningar när jag var yngre emellan dessa åldrar upp till 25 års ålder och senare som tex tennis, badminton och kampsport. Jag gymmade aldrig på gymmet utan använde min egen kropp som vikt med armhävningar, situps, lite hantlar osv som ingick i träningen för sporterna jag pysslade med och sen själva sportinriktade träningen på det

1. Så varför gymmar ungar och ungdomar och väldigt unga i ung ålder, och har det blivit mer vanligare och modernare för ungdomar födda på 2000 talet ?

2. Varför anser dom att de inte kan delta i en sport istället ?

Där man även har gymövningar som ingår i sporten under träningstid
som att springa och bara använda kroppen

All kroppsträning är av godo oavsett ålder, men när jag var i den nämnda åldern tyckte jag att det var dötråkigt att styrketräna...
Citera
2025-12-06, 09:58
Medlem
Därför att det är under de åren som kroppen växer. Med tillförsel av styrketräning är det den absolut bästa tiden att använda för att utöka sin muskelmassa. Snabbare, mer effektivt och med tydligt resultat.
Citera
2025-12-06, 10:00
Medlem
PiffEllerPuffs avatar
De enkla svaren är nog.

Att gå på gym handlar inte överdrivet om att träna, utan att visa upp sig för andra på gymmet, ta selfies på gymmet och lägga upp på sociala medier och eller på Tinder, för att berätta att man tränar och går på gym.

Många saknar sociala skills idag för att ägna sig åt lagidrotter. Många är så pass obekväma att delta i grupper på det viset.

Många tränar inte för att få bra värden, kondition, osv. De tränar för att få muskler, av estetiska skäl, inte för att de har behov av musklerna.

Många tränar för att de tror att det är en norm, inte för att de själva vill.

Många tränar för att de är dumma i huvudet och saknar kapacitet mellan öronen för att ha intressen som stimulerar hjärnan. Många som tränar är grönsaker i hjärnan och saknar all form av intellekt.
Citera
2025-12-06, 10:06
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Därför att det är under de åren som kroppen växer. Med tillförsel av styrketräning är det den absolut bästa tiden att använda för att utöka sin muskelmassa. Snabbare, mer effektivt och med tydligt resultat.
Så är det. Den som börjar när han är fjorton har tio års försprång på den som börjar när han är tjugofyra. Och nej, man stannar inte i växten av att börja träna tidigt. Det är samma typ av okunnig folklig bro science som att man skulle få mer skäggväxt av att börja raka sig tidigt. Dumheter.

Uppmuntra barnen att träna. Det har dem igen senare i livet.
Citera
2025-12-06, 10:09
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Det får du av sporter ochså. Fick automatiskt tydlig muskulatur och rutor på magen bara av badminton i den åldern, armarna va explosiva och seniga och starka men även uthålliga plus att man kan inte ha vilken tung muskulär kropp som helst heller när man sportar med en viss sport som de flesta känner till. Att släpa på tung muskulatur över hela kroppen är inte idealiskt för badminton tex. Flexibiliteten blir lidande och vighet, reflexer samt spänst. Fick dock träna upp vänsterarmen som inte hade samma styrka som högerarmen för badmintonracketet
Senast redigerad av Sladdaren 2025-12-06 kl. 10:14.
Citera
2025-12-06, 10:20
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Tar man gymmandet på allvar så är bodybuilding en sport som du kan tävla i eller bara göra för sin eget ego.
Citera
2025-12-06, 10:25
Medlem
runkstrumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Det får du av sporter ochså. Fick automatiskt tydlig muskulatur och rutor på magen bara av badminton i den åldern, armarna va explosiva och seniga och starka men även uthålliga plus att man kan inte ha vilken tung muskulär kropp som helst heller när man sportar med en viss sport som de flesta känner till. Att släpa på tung muskulatur över hela kroppen är inte idealiskt för badminton tex. Flexibiliteten blir lidande och vighet, reflexer samt spänst. Fick dock träna upp vänsterarmen som inte hade samma styrka som högerarmen för badmintonracketet
Alla är inte badminton-bögar?
Citera
2025-12-06, 10:26
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren

I min värld så tänker du rätt, din idrott ska forma din kropp, även om du kör div. fys-pass på gym. Men det där att träna bara för fåfängans skull känns bara bögigt.
Citera
2025-12-06, 10:40
Medlem
Av samma anledning som att tjejer redan i 12-årsåldern använder antirynkkrämer?
Citera
2025-12-06, 10:44
Medlem
Lyfta tungt och vara lite själv är bra för din mentala hälsa. Nu är jag förvisso gammal men jag vill inte ha massa interaktioner med folk hela tiden, lika när jag var ung. Gymmet är ett bra stället att gå för att vara själv med sina tankar ett tag, det är nyttigt, inte bara fysiskt.
Citera
2025-12-06, 10:47
Medlem
acid_nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
De enkla svaren är nog.

Att gå på gym handlar inte överdrivet om att träna, utan att visa upp sig för andra på gymmet, ta selfies på gymmet och lägga upp på sociala medier och eller på Tinder, för att berätta att man tränar och går på gym.

Många saknar sociala skills idag för att ägna sig åt lagidrotter. Många är så pass obekväma att delta i grupper på det viset.

Många tränar inte för att få bra värden, kondition, osv. De tränar för att få muskler, av estetiska skäl, inte för att de har behov av musklerna.

Många tränar för att de tror att det är en norm, inte för att de själva vill.

Många tränar för att de är dumma i huvudet och saknar kapacitet mellan öronen för att ha intressen som stimulerar hjärnan. Många som tränar är grönsaker i hjärnan och saknar all form av intellekt.

och alla som har intressen som stimulerar hjärnan saknar pungkulor och är impotenta.
Citera
2025-12-06, 10:49
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
I min värld så tänker du rätt, din idrott ska forma din kropp, även om du kör div. fys-pass på gym. Men det där att träna bara för fåfängans skull känns bara bögigt.

Det är vi och många överens om tycker jag iaf att din sport ska forma din kropp och vilka egenskaper du ska ha för din kropp för din sport. Överlag så tränar man ändå sin kropp mycket mer allround i en sport än i styrketräning. Man rör sig i vinklar som är nästan omöjligt att kopiera med styrketräning

Träna bara för att få en snygg kropp är meningslöst. De kör oftast väldigt tunga vikter och korta reps och blåser upp musklerna tillfälligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in