Citat:
Ursprungligen postat av
Galejan
Och nej, man stannar inte i växten av att börja träna tidigt. Det är samma typ av okunnig folklig bro science som att man skulle få mer skäggväxt av att börja raka sig tidigt. Dumheter.
Det där är inget jag tror jag hört någon gång. Däremot minns jag att jag reflekterade över det själv i min ungdom att alla tjejer som var "sporttjejer" som jag gick i skolan med, hade i närområdet eller över huvud taget träffade på var väldigt småväxta. Handbollstjejer, fotbollstjejer, gymnaster och utövare av alpina sporter specifikt (vilket var populära sporter här back then) var nästan alla tre äpplen höga och hade väldigt specifika kroppar. Vältränade absolut, men inga direkta kurvor alls och så framför allt en otroligt begränsad längd. Lite lustigt då jag för övrigt bor på ett ställe där folk i allmänhet anses vara väldigt långa.
Så då väcktes min egen fundering över om det kan vara så att hårt tränande/sportande kan ha hämmat de tjejernas tillväxt. Intressant att se att andra också verkar ha funderat i samma banor på andra håll i landet. Även om det nu bara var en sjuk slump och inte alls stämmer.
(Det kan ju vara att de ovannämnda idrotterna är sporter där ideallängden för utövandet är att vara halvdvärgar också så därför stannade "kortisarna" kvar i utövandet och längre tjejer "sållades ut" naturligt. Men det känns inte som att så var fallet).