Citat:
Ursprungligen postat av
SwizzerNöt
Som jag skrev så diskuterade vi budgetbilar, eller iofs får man lyx om man jämför bensinare. De bilarna klarar inte 70+ mil idag och de kommer inte bara tappa 8-10% per fem år. Om man nu inte uppfunnit något ny sorts batteri som vi aldrig sett förut.
Vi kan väl som exempel ta den på hela Flashback världsberömda Renault ZOE:n som BAB7 äger. Minst sagt "budget". Den var väl i själva verket bland det billigaste man kunde köpa i elbils-väg just då. 2018 köptes den, vilket gör den till sju år gammal nu. 86 % kvar i SOH uppger Babsan. Alltså en degradering på 14 % på sju år, OCH, framför allt, över 30 000 mil! Inte så pjåkigt faktiskt. Dessutom tydligen laddat fullt till 100 % var och varannan dag! Dock INTE snabbladdning då...
Citat:
Ursprungligen postat av
SwizzerNöt
Hade varit skönt att inte behöva ladda sin 10 år gamla mobil mer än en gång i veckan. Men realiteten är att den håller knappt hälften efter 2 år. Dessa har man ju dessutom inte i -20 på vintern och 40+ på sommaren. Tänk på att det är samma batteri i bilar som i laptops/telefoner.
Samma batterikemi, Lithium, ja. Inte riktigt exakt samma uppbyggnad tekniskt. Elbilsbatterier är mer avancerade s a s. Som jag sade till en annan användare i en annan tråd: Sluta jämföra elbilsbatterier med den där kinesiska skruvdragaren ni köpte på rea på Jula för 299 spänn...
När det gäller mobiltelefonerna så blir det ju också en fråga om hur många laddcykler de faktiskt har gått. Folk sitter ju och pillar otroligt mycket med mobilerna numera. Vilket suger batteri och de måste laddas ofta. Även här kan jag bidra med ett praktiskt exempel. Jag ligger precis på gränsen att nå ett gratis-WiFi. Vet inte om de ställt ner effekten på sändaren, men sedan några veckor tillbaka så får jag inte in det utan måste hotspotta datorns internet via telefonen. JÄVLAR vad det drar batteri helt plötsligt!

Måste ladda MINST varannan dag numera till skillnad mot två ggr i veckan innan!