2026-07-06, 13:09
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minh-Heng-Pung
Det är pinsamt att läsa folk i tråden som på fullt allvar hävdar att Arne skadat sig själv eller ramlat och skyller på sina döttrar för att han skulle vilja sätta dit dem. Lika dumt är det att hävda att hans döttrar skulle vara dömda "utan bevis".
Jag vet att jag är djävulens advokat nu. Men jag tycker fortfarande att omständigheterna är knepiga och obehagliga. I domen står följande:

"Tingsrätten konstaterar således att Arne Sparrs uppgifter om våld är detaljerade
och klara och att de får starkt stöd av det åberopade rättsintyget, att han direkt
och konsekvent pekat ut Annette Sparr och Susanne Sparr som gärningsmän,
att deras egna uppgifter om sina förehavanden vid tillfället för gärningen har
kontrollerats och att vittnesmålet från Eva Blomquist motsäger vad de uppgett,
samt att det inte finns något rimligt alternativt händelseförlopp som kan
förklara hur Arne Sparr fått sina skador."

Det är mannens egna uppgifter som ligger till grund för den fällande domen. Han hatade sina döttrar och var ivrigt påhejad av dotterdottern som delade känslorna. Vittnesmålet från kyrkogården förklaras med att det är osannolikt att systrarna inte hade hunnit fram till stenen innan sällskapet gav sig av. Men de ska enligt uppgift ha varit där i 5-10 minuter och det är endast en person i sällskapet som verkar vara hörd. Vad är det som säger att de inte var där i kanske bara 4 minuter och att systrarna kom efter det? Ena systern hävdar att det tog dem 10-15 minuter att strosa ner till minnesstenen, de hade ingen brådska och hon hade ont i ett ben. Att pappan och dotterdottern hävdar att de inte såg till systrarna är ju ovidkommande, OM det är så att de har varit inblandade.

För det första: Arne kunde inte veta var döttrarna befann sig, om det inte vore så att att de faktiskt var hemma hos honom. Döttrarna skulle kunna haft vattentäta alibin, t.ex. att en av dem, eller båda, var på Coop och handlade när Arne påstod att de var hemma hos honom och försökte döda honom.

Döttrarna påstår att de båda skiljdes åt efter att ha varit vid kyrkan, men ingen av dem har minsta alibi och kan visa att de gjort något annat den tidsperiod som Arne påstod att de var hos honom i syfta att döda honom. Båda deras telefoner var på något sätt avstängda. Sannolikheten att Arne skulle kunna anklaga båda döttrarna och ingen av dem har minsta alibi för den aktuella tiden är noll. Arne skulle då genast framstått som lögnare.
Jag stänger också av min telefon när jag ska delta i ett evenemang och kanske särskilt i en kyrka. Sen tänker jag kanske inte på att sätta igång den direkt efteråt.

De skulle kunna haft alibi, men hade inte det efter kyrkobesöket. En dement person skulle inte ha brytt sig om såna detaljer och hakar inte upp sig på om man framstår som lögnare eller inte.

Systrarna kan absolut vara skyldiga. Men jag tycker fortfarande att det är obehagliga omständigheter runt alltihop.

Inte ens om han konspirerade med barnbarnet Charlotte så skulle de två tillammans kunnat veta om någon av Annette och Susanne eller båda, hade ett vattentätt alibi för tidsperioden genom att vara hos en kompis där deras telefon var uppkopplad, eller synas på övervakningskamera betala med kreditkort i matvaruaffären etc.
Nej, ingenting i detta verkar särskilt genomtänkt. Oavsett vem som försökt tänka. Tycker inte att någon av de inblandade verkar knivskarp faktiskt. Vem som än har gjort detta har chansat rätt rejält. Ett överfall mitt i natten hade varit smartare, kan jag tycka.

I stället har Arne redan från början varit helt tydlig och konsekvent med att båda döttrarna var hemma hos honom och försökte döda honom. Han hade tagit en enorm risk om han försökt att falskt anklaga döttrarna.
Återigen - det spelar ingen roll om situationen involverar demens.

För det andra, så är Arnes berättelse i sig, ett starkt bevis. Hans berättelse stärks dessutom, inte bara genom att det inte finns något som motbevisar den, utan tvärtom, att det finns ett antal omständigheter som stärker berättelsen.

Det faktum att ett vittne som satt bredvid anger att Susanne och Annette lämnade gudstjänsten i förtid.
Såg vittnet att de lämnade gudstjänsten? Eller såg vittnet att de lämnade sina platser i kyrkbänken? Och varför är det egentligen viktigt? Åka hem till sin far och slå ihjäl honom kan de väl göra oavsett om gudstjänsten är slut eller inte?

Det faktum att de lämnade kyrkan genom en ingång ingen utom de två tog. De skyllde på att de "inte ville trängas" med andra.
Det kan vara en försvårande omständighet. Eller så är det bara så det var.

Det faktum att Annette och Susanne lämnat helt olika uppgifter om hur länge de satt vid minnesstenen och bänken.
Det är märkligt och försvårande i min värld. Men om de var skyldiga hade de ju lång tid på sig att tillsammans gå igenom sin historia och få den att stämma. De visste redan från dag 1 att de var misstänkta. Det är oerhört konstigt - om de är skyldiga - att de inte repeterade in en gemensam historia. Det i sig kan snarast sägas tala för att de skulle kunna vara oskyldiga.

Det faktum att Susanne i förhör påstod att det inte var någon annan än de två vid minnesstenen och att de satt där nästan en timme, medan Annette i förhör påstod att ett flertal personer var vid stenen, men ingen hon kände igen.
Säger A att personerna var där länge? Om de rörde sig bort ganska snabbt behöver ju S inte minnas dem. Och hur länge säger A att de satt vid stenen? Återigen märkligt att de inte kommit överens om dessa detaljer, om de faktiskt var skyldiga.

Det faktum att ett vittne ur ett sällskap på 10-12 personer som besökte samma minnessten som för Annettes och Susannes mamma, hävdar bestämt att bänken var tom och att det inte var någon annan än deras sällskap vid minnesstenen.
Se ovan. Sällskapet torde ha kunnat lämna platsen innan systrarna kom dit.

Det faktum att Charlotte och Arne gick till minnesstenen men inte heller de har sett Annette och Susanne.
Se ovan. Saknar eventuellt relevans, beroende på vem som är skyldig.

Det faktum att ingen av systrarna kan lämna minsta alibi för de 30-45 minuter som Arne säger att de varit i hans hus.
Inget konstigt att man inte åker direkt till mataffären och handlar efter en minnesgudsjänst.

Det faktum att både Annettes och Susannes mobiltelefoner är döda.
Se ovan. Kan vara en olycklig omständighet och utgör knappast något bevis.

Systrarna hävdar i förhör att de inte bryr sig om pengarna angående arvet, men motsäger sig själva genom att försöka ogiltigförklara testamentet och kontakta mäklaren som skulle sälja huset. Mäklaren vittnade om att den som ringde var intresserad av att stoppa försäljningen.
Kan vara så att man drivs av pengabegär och hat. Kan också vara så att man drivs av det faktum att man upplever situationen som orättfärdig och faktiskt vill ha upprättelse för sin mamma.

Man ska dessutom komma ihåg att Annette och Susanne haft gott om tid att prata ihop sig om hela historien pga polispatrullens initiala inkompetens genom att inte säkra en påstådd brottsplats och hämta de misstänkta och förhöra dem. Trots detta så håller inte systrarnas historia.
Detta är ju snarast till deras fördel! Det är ett argument för försvaret, enligt min mening.

Systrarna utmålar Arne som känslokall och att inte bry sig om sin familj och barn. Detta motsägs ju av att han givit alla barnbarn 500 000 kr var. Detta är tecken på någon som bryr sig, och dessutom är hyfsat rättvis. Att hans döttrar endast blivit tilldelade sin laglott vid arvet skvallrar i mitt tycke mer om dem, än om honom. Han har ju kunnat göra dem helt arvslösa genom att ge bort allt till Charlotte medan han ännu lever. Trots det så väljer han ändå att de ska få sin laglott och lösöret. Hade han hatat sina döttrar så mycket som de två påstår, så hade han ju sett till att de inte hade fått ett dugg, genom att ge bort allt innan han dör.
Jag tror att man var medveten om att det inte går att kringgå laglotten. Lösöret var nog inte så intressant för de inblandade. Kanske snarare så att C helst ville slippa besväret med att ta hand om det.

Nu har jag saxat in mina svar i din kommentar. Hoppas att det är läsbart ändå.

Jag kan ha helt fel i allt detta. Självklart! Men jag hävdar alltså fortfarande envist att det inte är solklart nånstans vad som egentligen har hänt.
Citera
2026-07-06, 13:41
Medlem
Citat:
Det är pinsamt att läsa folk i tråden som på fullt allvar hävdar att Arne skadat sig själv eller ramlat och skyller på sina döttrar för att han skulle vilja sätta dit dem. Lika dumt är det att hävda att hans döttrar skulle vara dömda "utan bevis".

För det första: Arne kunde inte veta var döttrarna befann sig, om det inte vore så att att de faktiskt var hemma hos honom. Döttrarna skulle kunna haft vattentäta alibin, t.ex. att en av dem, eller båda, var på Coop och handlade när Arne påstod att de var hemma hos honom och försökte döda honom.

Döttrarna påstår att de båda skiljdes åt efter att ha varit vid kyrkan, men ingen av dem har minsta alibi och kan visa att de gjort något annat den tidsperiod som Arne påstod att de var hos honom i syfta att döda honom. Båda deras telefoner var på något sätt avstängda. Sannolikheten att Arne skulle kunna anklaga båda döttrarna och ingen av dem har minsta alibi för den aktuella tiden är noll. Arne skulle då genast framstått som lögnare.

Inte ens om han konspirerade med barnbarnet Charlotte så skulle de två tillammans kunnat veta om någon av Annette och Susanne eller båda, hade ett vattentätt alibi för tidsperioden genom att vara hos en kompis där deras telefon var uppkopplad, eller synas på övervakningskamera betala med kreditkort i matvaruaffären etc.

I stället har Arne redan från början varit helt tydlig och konsekvent med att båda döttrarna var hemma hos honom och försökte döda honom. Han hade tagit en enorm risk om han försökt att falskt anklaga döttrarna.

För det andra, så är Arnes berättelse i sig, ett starkt bevis. Hans berättelse stärks dessutom, inte bara genom att det inte finns något som motbevisar den, utan tvärtom, att det finns ett antal omständigheter som stärker berättelsen.

Det faktum att ett vittne som satt bredvid anger att Susanne och Annette lämnade gudstjänsten i förtid.

Det faktum att de lämnade kyrkan genom en ingång ingen utom de två tog. De skyllde på att de "inte ville trängas" med andra.

Det faktum att Annette och Susanne lämnat helt olika uppgifter om hur länge de satt vid minnesstenen och bänken.

Det faktum att Susanne i förhör påstod att det inte var någon annan än de två vid minnesstenen och att de satt där nästan en timme, medan Annette i förhör påstod att ett flertal personer var vid stenen, men ingen hon kände igen.

Det faktum att ett vittne ur ett sällskap på 10-12 personer som besökte samma minnessten som för Annettes och Susannes mamma, hävdar bestämt att bänken var tom och att det inte var någon annan än deras sällskap vid minnesstenen.

Det faktum att Charlotte och Arne gick till minnesstenen men inte heller de har sett Annette och Susanne.

Det faktum att ingen av systrarna kan lämna minsta alibi för de 30-45 minuter som Arne säger att de varit i hans hus.

Systrarna hävdar i förhör att de inte bryr sig om pengarna angående arvet, men motsäger sig själva genom att försöka ogiltigförklara testamentet och kontakta mäklaren som skulle sälja huset. Mäklaren vittnade om att den som ringde var intresserad av att stoppa försäljningen.

Man ska dessutom komma ihåg att Annette och Susanne haft gott om tid att prata ihop sig om hela historien pga polispatrullens initiala inkompetens genom att inte säkra en påstådd brottsplats och hämta de misstänkta och förhöra dem. Trots detta så håller inte systrarnas historia.

Systrarna utmålar Arne som känslokall och att inte bry sig om sin familj och barn. Detta motsägs ju av att han givit alla barnbarn 500 000 kr var. Detta är tecken på någon som bryr sig, och dessutom är hyfsat rättvis. Att hans döttrar endast blivit tilldelade sin laglott vid arvet skvallrar i mitt tycke mer om dem, än om honom. Han har ju kunnat göra dem helt arvslösa genom att ge bort allt till Charlotte medan han ännu lever. Trots det så väljer han ändå att de ska få sin laglott och lösöret. Hade han hatat sina döttrar så mycket som de två påstår, så hade han ju sett till att de inte hade fått ett dugg, genom att ge bort allt innan han dör.

Du glömde att de SMS varandra om att de gjorde det och Kumla nästa.

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/dottrarnas-arvshamnd-forsokte-morda-pappa-arne/

Självklart är de skyldiga
Citera
2026-07-06, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du glömde att de SMS varandra om att de gjorde det och Kumla nästa.

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/dottrarnas-arvshamnd-forsokte-morda-pappa-arne/

Självklart är de skyldiga

Tydligen var hon ironisk när hon skrev det
Citera
2026-07-06, 14:03
Medlem
Ingen här som som träffat Anette Susanne och Charlotte? Står massa om hur Arne är som person men inte kvinnorna

Är de lågbegåvade, missbrukade, hett temperament, har de vänner osv hur uppfattas de av kollegor eller grannar
Citera
2026-07-06, 15:39
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Gambiaspåret kan ni glömma för de åker på semester ihop med sina pojkvänner/sambo. Hinsebetg here we come!

tycker inte de verkar vara batikhäxor eller gambiaresenärer. men de gillar nog att resa mycket och sutta på lådvin? inget fel i det iofs, jag vill bara veta om min fördomsprofil på dom här gamla uskorna stämmer
Citera
2026-07-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Ingen här som som träffat Anette Susanne och Charlotte? Står massa om hur Arne är som person men inte kvinnorna

Är de lågbegåvade, missbrukade, hett temperament, har de vänner osv hur uppfattas de av kollegor eller grannar

Om du bemödar dig att läsa tråden så står det en hel del även om dom!
Citera
2026-07-06, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
tycker inte de verkar vara batikhäxor eller gambiaresenärer. men de gillar nog att resa mycket och sutta på lådvin? inget fel i det iofs, jag vill bara veta om min fördomsprofil på dom här gamla uskorna stämmer
Du har helt rätt! Inte så mycket BIB heller och dessutom är/var allihop fullt normala men gubben blev om möjligt ännu dummare när Solvig dog. De är så långtifrån batikhäxor man kan komma utan sociala och har vett att föra sig! Vad som utlöser det hela är över mitt förstånd.
Citera
2026-07-06, 20:17
Medlem
Minh-Heng-Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Göta Hovrätt B 1965-26
https://gofile.io/d/UGq8A9

Hovrätten gör exakt samma bedömning som Tingsrätten angående skuldfrågan och bevisvärderingen.

För att de ska få prövning i HD krävs att något i domen skulle ha betydelse för rättspraxis. Något sådant ser jag inte i domen, så de lär få skaka galler i ett antal år framöver.

Personligen tycker jag att det var en bra dom, även strafflängden. 10 år är ändå en avsevärd tidsrymd och ett kännbart straff för de två systrarna, då de ju är ostraffade och relativt ålderstigna.
Citera
2026-07-06, 21:12
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:

Väldigt tydligt klargörande…
Fallet är ju klart eg redan vid hans påstående att de är dem och de. Inte har något alibi annat än varandra som säger emot varann.

En sak som jag finner intressant, jag har inte läst tråden här uta;bara läst fup och dom.
Det är hur dysfunktionell alla är utom då just Charlotte och Arne, och det är kanske just därför det väljer att ta avstånd från de andra.

Anettes och Susannes barn, där hör man ju hur de lyssnat på sina mammors skitsnack i två år.
De ser bara C som en hemsk person. De har fan fått 500k . Visa lite tacksamhet.

De snackar bara skit i sina förhör, tror de kan komma med inspelningar på gubben som är till nackdel men han berättar ju bara samma historia, som bara blir mer och mer trovärdig så han inte ändrar sig.
Så barnen verkar helt hjärntvättade.
Och alla verkar tänka på pengar.

Jag anser inte man är en känslokall gubbe om man tar hem sin fru från ett äldreboende. För det var dåligt där. Hade han inte brytt sig om sin fru hade han var låtit henne stanna där.

En annans sak, döttrarna om de varit oskyldiga och fått reda på att deras pappa blivit så grovt misshandlad hade man väl åkt till sjukhus, även om man inte talats vid .
De hoppades ju på försoning. Hade väl varit ett perfekt tillfälle att visa man finns där.

Susanne får sån ångest att hon gör ett självmordsförsök.

Allt är så klart tragiskt. Och kanske är C manipulativ osv men ena brorsan har ju också hjälpt till CPU fått pengar hela tiden och så var det okej, men när kranen stryps då är hon en alkoholist som lever på morfars pengar.

Vad vet vi om C, finns det något belägg för det eller är det bra avundsjuka syskon och kusiner?

Jag ser det som att C har haft en nära relation med sin mormor och morfar hela livet, som ett barn till dem. Haft en fin relation med moster, men när pengar kommer in i bilden 2023 så får hennes mamma en knäpp och systern hänger på. Då,hade jag fan också gjort mina barn arvslös. Och nu gör han inte ens det.

Han hade kunnat ge bort pengar medan han levde. Och sett till att deras laglott är 0. Men de får ändå närmare en miljon. Och ändå inte nöjda.

Man ska inte se sitt arv som en rättighet att bli rik.
Tyvärr inte första ggn folk blir galna av pengar och inte sista heller.
Citera
2026-07-06, 21:15
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Göta Hovrätt B 1965-26
https://gofile.io/d/UGq8A9

Tackar! Systrarna blir dömda i hovrätten för att:

1) Redan i början av domen ser man att systrarna yrkar på "Grov misshandel". Att de i själva verket erkänner gärningen i sak. En målvaktstavla av försvaret. Självmål.

2) Systrarna lämnar den gamle slagne och blödande fadern att leva eller dö, ett likgiltighetsuppsåt. Således skyldiga till mordförsök.

Och att hovrätten nämner utredning av fallolyckor för gamla gör inte saken bättre. Eller att den gamle mannen är förvirrad av medicinering och misshandel. Ack så illa! Stackars honom ett rent under att han överlever. Nej, systrarna får vara glada att de kom undan så pass lindrigt.

P.S, Jag noterar att hovrätten passar på att dela ut en ordentlig råsop till åklageriet, som lämnat invändning mot försvarets arvode. Åklagarna får rodna och skämmas! För här är det hovrätten som bestämmer. Bravo hovrätten!
Citera
2026-07-06, 21:41
Medlem
Citat:

Skulle du själv haft vattentätt alibi för varje minut du lever? Bara en fråga.

Också ett faktum att dom stog utanför å pratade en bra stund enligt Arne själv. Men det finns ingen granne som sätt det? Tycker det är lustigt, speciellt när han bor som han gör, i radhus. Han sa även att han satt på en stol, fanns ingen stol vid entrén?

Också ett faktum att allt var i perfekt skick i hela hemmet när polisen kom, som någon tidigare skrev till och med mattfransarna låg perfekt. Är inte det lite lustigt? Om han kastade iväg ena dottern någon meter som han själv uppgett? Och en grov misshandel har pågått, ändå finns det inga som helst tecken på strid?
Citera
2026-07-06, 22:00
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Du har helt rätt! Inte så mycket BIB heller och dessutom är/var allihop fullt normala men gubben blev om möjligt ännu dummare när Solvig dog. De är så långtifrån batikhäxor man kan komma utan sociala och har vett att föra sig! Vad som utlöser det hela är över mitt förstånd.

motivet känns väl rätt uppenbart ekonomiskt.

vad menar du med att gubben blev dummare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in