Kan inte låta bli att tycka att det finns många märkliga omständigheter i detta. Det som triggar mig mest är offrets beteenden innan händelsen, som jag känner igen som tydliga startsignaler för någon form av demens. Det finns ju olika former av demens och jag har tyvärr upplevt några av dem hos släktingar. Detta att börja tycka illa om någon och anklaga personer för stöld är en klassiker. Har varit med om samma sak. Den dementa blir intensivt övertygad om att stöld har skett och sedan hittas föremålen på någon helt absurd plats. Och då anklagas istället upphittaren för bedrägligt beteende.
Också detta att bli aggressiv och hota närstående är en klassiker. Har den typen av beteende börjat uppstå så är steget inte långt till att bli lättmanipulerad av någon annan som har vinning av det.
Kanske har det gått till så som mannen hävdar. Jag kan inte säga att systrarna är oskyldiga. Men det känns extremt obehagligt alltihop och jag tycker att det är märkligt att man inte ifrågasätter hans historia mer.
Vad skulle döttrarna vinna på misshandeln? Att han inte skulle hinna göra sig av med tillgångar innan deras process kring testamentet var klar? Har de läst in sig eller fått information av sin advokat så vet de att det finns något som kallas förstärkt laglottsskydd.
https://lawline.se/answers/kan-en-foralder-skanka-bort-all-egendom-i-syfte-att-gora-barnen-arvlosa
Och varför kontrollerar de inte bättre att han faktiskt är död innan de lämnar platsen? Och vem tänker de ska bli misstänkt istället för de själva? Detta är alltså planerat i samförstånd av två personer, men det verkar otroligt luddigt hur man planerar att inte bli misstänkta själva.
Han har uppenbarligen inte dött av kvävningsförsöken, eftersom han fick ställa sig upp vid tv:n. (Varför då, kan man fråga sig? Varför kunde man inte slå honom i liggande position?) Sedan får han ett hårt slag med ett tillhygge. Ett tillhygge som är väldigt oklart hur det har kommit in i huset. Systrarna har alltså burit med sig någon stor bunke som inte går att dölja, utan att grannar eller andra i omgivningen har noterat det. Detta tillhygge har man också haft med sig när man lämnat platsen, utan att någon noterat det.
Jag har bara läst handlingarna snabbt och har kanske missat något. Men säger inte mannen ena gången att det handlar om flera slag och sparkar, men vid nästa förhör är det bara ett slag med tillhygget? Har jag missuppfattat detta?
Det är märkligt, precis som systrarna själva säger, att starta en dyr process med advokater och en kort tid senare ballar bägge personerna ur och ger sig på pappan i samförstånd. Hur tänkte de i så fall att mordet skulle förklaras? Vem skulle bli anklagad? Ingen av dem tycks inte ens ha försökt få det att se ut som ett inbrott som gick snett.
Och hur kommer det sig att inte ens mattfransarna är i oreda om intensiva kvävningsförsök har utspelat sig på golvet?
Ursäkta, men jag tycker att det är mycket som känns obehagligt oklart. Fruktansvärt olyckligt för alla inblandade att polisen floppar så radikalt den första dagen!
Om man vänder på det, så känns det besvärande att dotterdottern, C, tydligen levt ett lite udda liv. Handikappade barn och inget normalt arbetsliv. Ett beroende av ekonomiska tillskott från sina morföräldrar är uppenbart. Den personen måste ju bli väldigt stressad av att testamentet ifrågasätts. Stämmer det som mamman och mostern påstår, att hon haft tveksamma/kriminella bekanta? Har det ens undersökts? Varför skickar hon sms efter händelsen där hon helt uppenbart ljuger? Att vara upprörd är en sak, men att tippa över till lögner är något annat.
När det finns så mycket svarta känslor hit och dit så tycker jag att det är märkligt att man inte undersöker alternativa svar på detta bättre. Man lutar sig enbart mot att mannen har en historia som han upprepar. Att han skulle kunna ljuga finns liksom inte ens på kartan. Det tycker jag är konstigt. Han har uppenbarligen de senaste åren hatat sina döttrar. (Om det sedan är adekvat eller beror mer på demens/yttre påverkan, eller en kombination av detta är egentligen mindre relevant.) Hur kan då hans utsaga få ligga till grund för en fängelsedom på 10 år?
Nej, rättsosäkert är bara förnamnet. Tycker jag. Alltihop stämmer kanske. Men är det bevisat? Nej, inte i min värld.