Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-16, 19:26
Medlem
Riddars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Ok.

Hur hade du sett utfallet?

Vilket utfall? Vad pratar du om?
Citera
2025-12-16, 19:27
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddar
Vadå säg en grej?! Refugen säger väl en väldans massa "grejer" kring varför dokumentären är vinklad?
Det kan inte finnas en endaste individ som har följt hela detta drama (dvs. inte förlitat sig på 3h vinklat material) som inte kan anse att Chrippa och blondinen är anledningen till detta.

Varför skriker Jocke som att han fått hagel i barndomen?
Citera
2025-12-16, 19:28
Medlem
vichy6s avatar
Den fete bisittaren??

Vaffan
Citera
2025-12-16, 19:28
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Det tror jag säkert. Och ett sätt att uppfylla kriteriet är att sälja det du skapar som konst. För att kunna kalla sig själv konstnär så ska man ha sålt sina skapelser. Annars är man, fram tills dess, en mupp med pensel.
Du kan ha en högskoleutbildning eller högre i ditt ämne också och gå back rent ekonomiskt.
Det är så det ser ut för de flesta etablerade konstnärer, det är långt ifrån alla så går runt på enbart sina verk.
Utan de får olika stöd.
Citera
2025-12-16, 19:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du kan ha en högskoleutbildning eller högre i ditt ämne också och gå back rent ekonomiskt.
Det är så det ser ut för de flesta etablerade konstnärer, det är långt ifrån alla så går runt på enbart sina verk.
Utan de får olika stöd.

Jag sa inte att man behövde gå runt. Jag sa att man behövde sälja. En utbildning är enligt såväl mig som orders definition helt irrelevant.
Citera
2025-12-16, 19:31
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jag sa inte att man behövde gå runt. Jag sa att man behövde sälja. En utbildning är enligt såväl mig som orders definition helt irrelevant.
Vad du tycker är irrelevant saknar betydelse.
Jag förklarar hur det fungerar i verkligheten.
Citera
2025-12-16, 19:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vad du tycker är irrelevant saknar betydelse.
Jag förklarar hur det fungerar i verkligheten.

Ja absolut. Nu ska jag förklara för dig hur det fungerar i verkligheten. Ordet "konstnär" är ett ord med en specifik definition, denne finns i ordboken. Vad du, staten, kommunen, södertörn eller din vinpimplande morsa TYCKER i saken är helt irrelevant.
Citera
2025-12-16, 19:35
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det där var ju bara en massa svammel som varken hjälper till att definera ordet eller komma någon vart öht. Konstnär är ett ord som är definerat i ordboken. Har du en egen hittepå definition så är det okej antar jag men du borde då vara klar med dig själv och med omgivningen att din definition skiljer sig ifrån så som ordet är definerat i t ex ordboken.
Om Jocke skulle rita streckgubbar och sälja till sina cp-fans är han inte konstnär förrän den dagen då samhället nått såpass låg nivå att han betraktas som konstnär i samhället.
Citera
2025-12-16, 19:38
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ja absolut. Nu ska jag förklara för dig hur det fungerar i verkligheten. Ordet "konstnär" är ett ord med en specifik definition, denne finns i ordboken. Vad du, staten, kommunen, södertörn eller din vinpimplande morsa TYCKER i saken är helt irrelevant.
Försök återgå till ämnet istället.

Dokumentären visade på en ulkande Jockiboi som var halvt grinfärdig, med flackandes blick och en puls som slog rakt igenom hoodien.
Som ett barn som blir påkommen med att ha ljugit.
Att han ska ha fått hålla så länge är ju anmärkningsvärt, och där är ju TV4 en stor medberoende.
Det är tur att detta skenande tåg fått någon form av början till slut

Att han ska få lajva DJ på en festival där många minderåriga deltar är ju helt knäppt.
Förmodligen så är det redan bokat långt innan dokumentärer sändes
Men man kanske behöver se över denna nu. Om man inte vill förknippas med bu ropen.
Citera
2025-12-16, 19:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Om Jocke skulle rita streckgubbar och sälja till sina cp-fans är han inte konstnär förrän den dagen då samhället nått såpass låg nivå att han betraktas som konstnär i samhället.

Ett ord har en viss betydelse och en särskild definition. Du kan inte sitta och hitta på egna. Eller du kan ju, men det blir väldigt oseriöst.

Inte konstigt att begreppet konstnär är såpass urvattnat och numera förvirrat, med tanke på att konstscenen sedan länge varit en bluff för att tvätta pengar.

Jag antar att du är av åsikten att skaparen till detta är en sann konstnär, eftersom att samhället betraktar denne som sådan. Alltså... för att personen sålt sitt verk som konst...?
Citera
2025-12-16, 19:42
Medlem
Citat:
Ett ord har en viss betydelse och en särskild definition. Du kan inte sitta och hitta på egna. Eller du kan ju, men det blir väldigt oseriöst.

Inte konstigt att begreppet konstnär är såpass urvattnat och numera förvirrat, med tanke på att konstscenen sedan länge varit en bluff för att tvätta pengar.

Jag antar att du är av åsikten att skaparen till detta är en sann konstnär, eftersom att samhället betraktar denne som sådan. Alltså... för att personen sålt sitt verk som konst...?

Ingen bryr sig.
Citera
2025-12-16, 19:43
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

Jag konstaterar fakta. Det handlar inte om kvalitet och pris, det handlar om den rådande kulturen och hur ett verk betraktas i det samhället vid en viss tidpunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in