Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-09, 12:16
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadell
Det vet jag inte vad det är men jag känner mig som Jan Rippe i en sketch med Galenskaparna när han sitter som ett frågetecken mitt i en debatt.

Dokument Bortifrån 33 min
https://youtu.be/qg2zUx7bTxw?si=wzZE1KpIU0cdO1yO

Haha, tack för att du påminde mig om den! Jag en liknande känsla
Citera
2025-12-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Har sett de två avsnitten och fattar ingenting.
Jocke har haft en tuff barndom, hur tuff tvista de lärde om. Jocke har en bror (Chrippa), Crippa blir tillsammans med en 12 år yngre tjej som han anklagar för att misshandla honom. Jocke och någon Anjo rycker ut till Chrippas hjälp och stöd. Chrippa ångrar sig och blir tillsammans med Linnea igen.

Och?

Chrippa är vad jag förstår 34 år gammal, får han inte bestämma själv vem han vill vara tillsammans med? Vad bråkar dom om?
Håller med dig, jag förstår inte vad allt
Ståhej är om? Detta måste vara för dom redan insatta
Citera
2025-12-09, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefaan
Förstår inte riktigt poängen med den här dokumentären. Men som jag ser det har flera sidor drivit på hela dramat, och det största problemet tycker jag inte är att de iblandade smutskastar varandra, utan alla galna följare som tar det för långt med hot och annan idioti… Det är dessa följare som är ”hatet”

Bra skrivet, det är ju alla inbladades följare som skapat detta, och då tänker jag på hoten. Sen kan man givetvis tycka att de är löjligt när vuxna människor håller på så här. Men allt handlar om pengar, där de finns pengar att tjäna så hugger man. Och de är så Youtube funkar på gott och ont.

Men om man fokuserar på hoten som jag tycker är väldigt allvarligt, där måste alla inblandade bli tydliga med att de aldrig ska accepteras, och förmedla de till sina följare. Alla gillar en fair fight på nätet. Men hot ska inte förekomma
Citera
2025-12-09, 12:23
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Intressant andra avsnitt för en som haft noll inblick i detta sedan innan.
Det verkar ju som att det blivit tabu att vara kristen i Sverige, att det skulle vara något ful och skamfyllt, oavsett om det stämmer eller ej.

Jag reagerade också på mamman som berättade att gamla vänner tagit kontakt för att fråga om hon är kristen. Men jag gissar att hon med det ville skildra hur de falska ryktena om sektmedlemskapet spridit sig, inte att "vanlig" kristendom enligt henne nödvändigt skulle vara märkligt.
Citera
2025-12-09, 12:29
Avstängd
Nu behöver jag avsnitt 3. Detta är nog det värsta jag sett på tv. All heder till de som gjort denna dokumentär.
Citera
2025-12-09, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Har sett de två avsnitten och fattar ingenting.
Jocke har haft en tuff barndom, hur tuff tvista de lärde om. Jocke har en bror (Chrippa), Crippa blir tillsammans med en 12 år yngre tjej som han anklagar för att misshandla honom. Jocke och någon Anjo rycker ut till Chrippas hjälp och stöd. Chrippa ångrar sig och blir tillsammans med Linnea igen.

Och?d

Chrippa är vad jag förstår 34 år gammal, får han inte bestämma själv vem han vill vara tillsammans med? Vad bråkar dom om?

Om du har sett senaste avsnitten så förstår du ju bättre. Linnea anklagade "Chrippa" för att ha misshandlat henne fysiskt och psykiskt. Hon visade upp "skador" på sig själv och tvn och lite annat som hon påstod att han hade gjort. Han häktades för detta och satt inlåst i typ 2 veckor. Han kom ut, och satt och snackade i Anjos kanal om allt som Linnea hade gjort. De var att hon hade misshandlat honom och hans dotter och massa skit. Sen vände han på en femöring och gick tillbaka till henne.

Man kan ju förstå både Jocke och Anjo som hjälpt och stöttat honom genom detta både ekonomiskt och att få komma ut till allmänheten och berätta sin historia att dom blir besvikna. Sen spårade de ut fullständigt
Citera
2025-12-09, 12:35
Medlem
Eftersom jag är mycket dåligt insatt i det här med sociala medier och youtubers och influencers hit och dit har jag en fråga som säkert någon kan ge mig svar på. Hur tjänar dessa youtubers pengar på de mer eller mindre märkliga och direkt sjuka inlägg de publicerar på tex youtube? Att man tydligen räknar antal följare har jag förstått men vad är det som genererar pengarna? Inte är det väl någon av dessa följare som betalar för "smörjan"?
Citera
2025-12-09, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Jag skulle säga att tiden för preskription nollas för varje nytt exemplar som säljs.

Nej, det stämmer inte. Högsta Domstolen har i mål NJA 2020 s. 917 fastslagit att Förtal inte utgör s.k "perdurerande brottslighet".
HD trycker i denna domen på att brottsbeskrivningen för Förtal uttrycker gärningar som pågår endast till dess att en uppgift väl är lämnad eller tillgängliggjord. Därför är det snarare vid tidpunkten för bokpubliceringen/release som preskriptionstiden börjar räknas.

Det faller dessutom på sin egen orimlighet att varje nytt exemplar som säljs skulle utgöra ett nytt förtalsbrott, eller starta om preskriptionstiden, eftersom själva köpet inte på något sätt stipulerar brottet Förtal. Jag kan ju t ex köpa en bok men inte läsa den, eller läsa den flera år senare. Jag kan ju dessutom köpa en bok som jag redan läst, eller där jag tagit del av uppgifterna på annat sätt. Även detta berör HD när man säger att förutsättningen för perdurerande brottslighet är att gärningsmannen har full kontroll över det fortsatta händelseförloppet, vilket man kan konstatera att gärningsmannen inte har i detta läget.
Senast redigerad av Haaaaag 2025-12-09 kl. 12:38.
Citera
2025-12-09, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Nu behöver jag avsnitt 3. Detta är nog det värsta jag sett på tv. All heder till de som gjort denna dokumentär.

Heder?
Citera
2025-12-09, 12:37
Medlem
Fattade jag fel eller drog Anjo det där med Sekten HELT ur röven?
Citera
2025-12-09, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gronaljuset
Linnea är ett offer. Förstår inte hur man kan argumentera emot det? Visst, hon gjorde några videos/snaps där hon fittade sig, bland annat genom att dra upp rasks otrohet. Vad hade du själv gjort om du fick utså det hon fick utstå i nästan ett år? Suttit tyst?

Dessutom är Rask en fitta av rang, en genomvidrig människa som ljuger om allting.

Om Chrippa är ett offer är väl en annan femma, men givetvis har Jocke och Co förstört hans anseende helt och hållet även om han betett sig illa själv.

Problemet ligger också i att Jocke m.fl har gjort liknande saker mot Chrippa innan (2016) när de blev osams, samt mot ett antal andra personer genom åren. Det går på repeat.

Linnea är absolut inget offer, hon har ju aktivt sökt sig in i eländet.
Hennes anhöriga ÄR offer. Tycker så fruktansvärt synd om hennes yngre bror och syster, samt hunden. Återigen, detta är VUXNA människor som bedriver en sjuk, ansvarslös verksamhet med sina sociala medier som i gengäld generar en inkomst (de borde max få tillåtas veckopeng så omogna som de är) till dessa förvuxna barn. Vuxna som egentligen borde omyndigförklaras men som framställs som några pinsamma ”idoler”?!

De sitter på en makt mäktigare än politiker och politikerna beter sig som totalt frånvarande föräldrar, ”nämen inte lilla Kalle. Sådant gör inte han minsann”…

Sociala medier har skadat och kommer fortsätta skada en hel generation.

Sociala medier = en helt oreglerad fritidsgård där alla är och beter sig som små barn.
Ovanpå detta så utsätter de även sina egna barn för exponering och använder som ”content”.

Jag vill ha tillbaka integritet och privatliv hos människor. Vi kommer ha en hel generation som kommer vara genomtrasiga i vuxen ålder.
Helt sjukt att det får pågå.
Citera
2025-12-09, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Om du har sett senaste avsnitten så förstår du ju bättre. Linnea anklagade "Chrippa" för att ha misshandlat henne fysiskt och psykiskt. Hon visade upp "skador" på sig själv och tvn och lite annat som hon påstod att han hade gjort. Han häktades för detta och satt inlåst i typ 2 veckor. Han kom ut, och satt och snackade i Anjos kanal om allt som Linnea hade gjort. De var att hon hade misshandlat honom och hans dotter och massa skit. Sen vände han på en femöring och gick tillbaka till henne.

Man kan ju förstå både Jocke och Anjo som hjälpt och stöttat honom genom detta både ekonomiskt och att få komma ut till allmänheten och berätta sin historia att dom blir besvikna. Sen spårade de ut fullständigt

Jo, besvikna är väl en sak. Men verkligen en höna av en fjäder? Låt det bara bero. Känns som alla inblandade har taggarna utåt i alla lägen. Jag har inte varit insatt i Chrippa-dramat innan men jag trodde ju att något liksom hade HÄNT? Nu är det ju ingenting. Typ barn som bråkar om en pinne eller en koja. Kan vara på blodigt allvar för dem men ingen borde ju bry sig nämnvärt? Problemet är väl att de tjänar miljoner på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in