Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
25-12-06, 11:08
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Ja, det var när funktionen var ny och ordningsmakten inte kände till reglerna utan tolkade det som vanliga dimljus i kombination med halvljus.

Låter osannolikt eller så pratar inte myndigheterna med varandra. Har en bil registreringsbesiktas och blivit godkänd i ett utförande så ska väl ingen instans kunna komma efteråt och anklaga den enskilde bilägaren för någon funktion som man anser tveksam? Då bör dialogen i stället förekomma mellan den som registreringsbesiktar och godkänner bilarna och den instans (polisen?) som inte gillar det.

Ska jag som bilägare då tvingas anlita (dyr) advokat för denna prövning - som jag får stå själv om jag (indirekt: biltillverkaren) förlorar målet? Befängt.
Citera
25-12-06, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Du använde dig av begreppet "överskott av information" när du talade om hur hemskt det vore om var och varannan bil skulle vara utpyntad som en ambulans, så du får hålla koll på vad du skriver, tyder på klent psyke som enbart klarar av begränsat med intryck, hur gör du vid sjukhus och exempelvis brandstationer?
Exakt alla människor har en begränsning för hur mycket intryck de klarar av. Den är olika för olika människor, men ingen klarar obegränsat med intryck.
Citera
25-12-06, 12:05
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Exakt alla människor har en begränsning för hur mycket intryck de klarar av. Den är olika för olika människor, men ingen klarar obegränsat med intryck.

Inte när du sitter bakom ratten, då gäller inte just din åsikt om vad som är "för mycket intryck", pissar du ner dig av en svag ledlist mellan framlyktorna på en bil, då är du inte psykiskt stabil nog att framföra en bil.
Citera
25-12-06, 18:23
Medlem
Citat:
Inte när du sitter bakom ratten, då gäller inte just din åsikt om vad som är "för mycket intryck", pissar du ner dig av en svag ledlist mellan framlyktorna på en bil, då är du inte psykiskt stabil nog att framföra en bil.
Exakt var gränsen ska gå för vad som ska klaras av är en diskussionsfråga. Det jag och mykorrhiza vände oss emot var ditt kategoriska påstående om "generellt kan man inte synas för mycket i trafiken" vilket helt enkelt inte är sant. Det finns en anledning att saftblandare med blåljus inte är tillåtna på vanliga civila fordon.
Citera
25-12-06, 19:45
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Exakt var gränsen ska gå för vad som ska klaras av är en diskussionsfråga. Det jag och mykorrhiza vände oss emot var ditt kategoriska påstående om "generellt kan man inte synas för mycket i trafiken" vilket helt enkelt inte är sant. Det finns en anledning att saftblandare med blåljus inte är tillåtna på vanliga civila fordon.

det måste ändå vara underförstått att jag inte menar strålkastare från en Boeing 737, kom igen nu!

Men reflexer, milda extraljus och punktljus på vissa delar hjälper och är fantastiska komplement för att se exempelvis långtradare, skåpbilar, parkerade bilar, släp, utstickande ekipage på släp, öppning av bildörrar och annat som hjälper att uppmärksamma medtrafikanterna på vad som händer i form av enkelt punktljus.
Citera
25-12-07, 16:21
Medlem
Citat:
Man kan anta att det inom en snar framtid kan bli krav på att bilar obligatoriskt ska medföra "saftblandare" med orangegult ljus, att placera på bilens tak vid behov = stillastående på allmänväg som kan medföra fara för annan trafikant.
Vissa sydeuropeiska länder lär redan ha infört kravet.
Har sydeuropeiska länder infört det så sprider det sig som en löpeld inom hela EU!

B t w så har jag själv sedan tjugotalet år tillbaka en orange "saftblandare" i min SUV.
En extra säkerhet, förutom varningstrianglarna, när jag hjälper O-SUV:ar vintertid ur diken etc.
Citera
25-12-07, 18:29
Medlem
Citat:
det måste ändå vara underförstått att jag inte menar strålkastare från en Boeing 737, kom igen nu!

Men reflexer, milda extraljus och punktljus på vissa delar hjälper och är fantastiska komplement för att se exempelvis långtradare, skåpbilar, parkerade bilar, släp, utstickande ekipage på släp, öppning av bildörrar och annat som hjälper att uppmärksamma medtrafikanterna på vad som händer i form av enkelt punktljus.
Japp, jag förstår att du inte menar sådana strålkastare. Men även allehanda andra ljus som inte är till för belysning utan bara att signalera kan bli för mycket. Det beror på omständigheterna. Synligare är inte alltid bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Man kan anta att det inom en snar framtid kan bli krav på att bilar obligatoriskt ska medföra "saftblandare" med orangegult ljus, att placera på bilens tak vid behov = stillastående på allmänväg som kan medföra fara för annan trafikant.
Vissa sydeuropeiska länder lär redan ha infört kravet.
Har sydeuropeiska länder infört det så sprider det sig som en löpeld inom hela EU!

B t w så har jag själv sedan tjugotalet år tillbaka en orange "saftblandare" i min SUV.
En extra säkerhet, förutom varningstrianglarna, när jag hjälper O-SUV:ar vintertid ur diken etc.
Ja, sådana saker är bra att använda i vissa situationer. Men just vissa situationer som är det som är grejen. Hela poängen med dem skulle försvinna om alla hade dem påslagna konstant. Och det kommer aldrig tillåtas med blåa saftblandare för privata bilar.

Och anledningen är att de då skulle synas för mycket.
Senast redigerad av KamerunHunter 25-12-07 kl. 18:33.
Citera
25-12-08, 16:55
Moderator
Gromguttens avatar

Bilar -> Trafik

/Mod
Citera
25-12-09, 09:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rale
Ungefär som den numera förekommande rinnande blinkersen. Skulle blivit 2:a direkt på bilbesiktningen förr. Normer som upplöses!?

Det har jag också tänkt på. Vet exempelvis att det vållat stort huvudbry tidigare för de som importerat amerikanska bilar som haft rullande blinkers i minst 15 år. Är inte helt enkelt att bygga om med CAN-bus system och allt vad det heter. Bilprovningen har inte godkänt det, men nu har ju många bilar det som standard.
Citera
25-12-09, 13:46
Medlem
Hovslättsmannens avatar
On a related note:

Här om dagen mötte jag en kille som monterat två starka framljus på sin lådcykel. Det var helt mörkt ute, och det såg ut som en bil som befann sig långt borta, när den i själva verket bara var några meter ifrån mig.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in