2025-12-02, 16:23
Medlem
HipToBeSquares avatar
En ny trend är att biltillverkarna lägger till en ljusremsa mellan strålkastarna. T.ex VW ID4 kan utrustas med detta men många andra tillverkare har det också. Detta var redan en trend för bakljusen men har nu har det smittas av till framljusen också. När jag möter bilar med detta så fattar inte hjärnan hur det ska processas. Jag är så van att möta bilar där det finns två stråkastare och man kan uppfatta bilen med hjälp av detta, t.ex. distans. Om det bara är en enda ljuspunkt så tror man något är inte riktigt rätt, är det en motorcykel, har en strålkastare gått sönder osv. En annan sak är att det är inte särskilt snyggt heller när man ser det utan det är bara irriterande.

En annan funderare är varför jag inte uppfattar det är lika irriterande för bakjusen. Är det för att när man är bakom en annan bil så färdas man i ungefär samma hastighet och man har mera tid på att uppfatta ljusen? Hjälper det tredje bromsljuset till att förstå den framförliggande bilen?
Senast redigerad av HipToBeSquare 2025-12-02 kl. 16:27.
Citera
2025-12-02, 17:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Om det bara är en enda ljuspunkt så tror man något är inte riktigt rätt, är det en motorcykel, har en strålkastare gått sönder osv.

Borde väl vara tvärt om, med två länkade/en fullbred, ljuskälla så kan det bara vara en bil, men två separata så skulle det ju kunna vara två hojjar sida vid sida.

Och kan du inte se skillnad på en ensam lykta och två länkade så kanske det är dags att klippa styrlappen...
Citera
2025-12-02, 17:33
Medlem
Ungefär som den numera förekommande rinnande blinkersen. Skulle blivit 2:a direkt på bilbesiktningen förr. Normer som upplöses!?
Citera
2025-12-02, 17:43
Medlem
Ja, bilarna börjar se ut som nåt ut filmen Tron. Distraherar. VW lyser väl upp loggan också. Oskick.
Citera
2025-12-02, 17:51
Medlem
laughingducks avatar
Det som är i mellan lyser ju svagare i dom fall jsg set 🤔
Citera
2025-12-02, 17:52
Medlem
Det är konstigt att det är tillåtligt, på lastbilar finns det regler om hur tätt ifrån belysningen får sitta, men dom reglerna gäller inte personbilar.
Citera
2025-12-02, 18:14
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Det är konstigt att det är tillåtligt, på lastbilar finns det regler om hur tätt ifrån belysningen får sitta, men dom reglerna gäller inte personbilar.
Samma sak med höjden på ljusen, många nya bilar har ljusen högt upp så att de bländar mer. Samtidigt så sitter de lågt på lastbilarna just för att de inte ska blända. Det är som att man helt kastat bort regelboken med säkerhetsregler.
Citera
2025-12-02, 18:56
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rale
Ungefär som den numera förekommande rinnande blinkersen. Skulle blivit 2:a direkt på bilbesiktningen förr. Normer som upplöses!?

Mercury Cougar hade rinnande blinkers redan på 60-talet, det var en motor som fixade "rinningen" och det var godkänt.

Att ha någon form av liten LED tänd som ett slags varselljus inuti ett extraljus är däremot olagligt, fast många kommer så från fabrik - även med svensk instruktion hur man kopplar in dem. Märkligt.
Citera
2025-12-02, 19:29
Medlem
Aldrig noterat att det skulle vara några problem med de nya ljussättningarna på bilar.

Tycker det är snyggt!
Citera
2025-12-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
En ny trend är att biltillverkarna lägger till en ljusremsa mellan strålkastarna. T.ex VW ID4 kan utrustas med detta men många andra tillverkare har det också. Detta var redan en trend för bakljusen men har nu har det smittas av till framljusen också. När jag möter bilar med detta så fattar inte hjärnan hur det ska processas. Jag är så van att möta bilar där det finns två stråkastare och man kan uppfatta bilen med hjälp av detta, t.ex. distans. Om det bara är en enda ljuspunkt så tror man något är inte riktigt rätt, är det en motorcykel, har en strålkastare gått sönder osv. En annan sak är att det är inte särskilt snyggt heller när man ser det utan det är bara irriterande.

En annan funderare är varför jag inte uppfattar det är lika irriterande för bakjusen. Är det för att när man är bakom en annan bil så färdas man i ungefär samma hastighet och man har mera tid på att uppfatta ljusen? Hjälper det tredje bromsljuset till att förstå den framförliggande bilen?

Ja en del nya bilar är så jävla fula när man möter dem så att man nästan kör ner i diket.
Citera
2025-12-02, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rale
Nä det har funnits sen minst 1965 o inga problem på besiktningen!
Citera
2025-12-02, 21:00
Medlem
DrVonAnkas avatar
Jag tycker det är snyggt, ser modernt ut. Du vänjer dig säkert om något år och då är det inget negativt med det längre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in