Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Håller med. Har sett detta på en del amerikanska bilar tycks jag minnas. Låter som en designmiss.
- Ja nu är fronten färdigdesignad och godkänd, vad tycks?
- Men det fattas ju blinkers!
- Visst fan, men jag sätter dem innanför halvljusen, det får duga.
Många bilar idag har ju även sidoblinkers men jag vet inte om det är lagkrav. Röda blinkers bak som också förekommer på amerikanska bilar är inte heller optimalt.
Röda blinkers bak är generellt sett inte tillåtet, men kan finnas vissa undantag för t ex äldre bilar.
Sidoblinkers i någon form är lagkrav på nyproducerat sedan nåt visst årtal.
Blinkers i anslutning till, eller direkt i strålkastaren kan vara hur bra som helst, eller ge sämre visualitet i vissa fall. Det finns hur som helst ett stadigt regelverk som biltillverkarna måste uppfylla för att få sina bilar godkända.
När det gäller ljusstyrka som någon nämnde så stämmer det att moderna LED ljus avger mer lumen från själva ljuskällan än standard Halogen etc gör. Men, samtidigt har exaktheten och fördelningen i ljusbilden, avgränsningar etc, blivit mycket bättre med varje ny teknik och generation, från det att FF (fria former) kom, till DE (linserna) och sen Xenon och LED. Detta är i grunden bara bra då det ger mer ljus där vi vill ha och behöver det. Men samtidigt kan det upplevas mer bländande för mötande om den bil man möter rör sig lite upp o ner så denna skarpa avgränsning i dess ljusbild går rätt över nyllet på mötande, då detta blir mer som av/på, svart/vitt i upplevelsen för mötande, än en upplevelse som mer kan liknas vid att ljuset dimmas upp/ned för att skarven mellan ljusbilden och mörker är mer diffus på äldre strålkastare. Om nu någon förstår min förklaring.