2025-12-03, 09:08
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Vill minnas att det var samma rabalder med kurvljusen för ett par år sedan (dimljus som tänds när man svänger) och att det slutligen blev ett rättsfall av ärendet där bilisten ifråga fick rätt eftersom konstruktionen var godkänd av EU.

Va? Tog man verkligen upp detta till prövning rättsligt - mot en enskild bilist? Jag har haft denna "finess" på flera av mina bilar och det är inget jag har valt, konfigurerat eller monterat själv utan det kommer så från fabrik i en totalgodkänd bil. Går inte ens att slå av. Jag menar: har den godkänts så ska ingen rättslig, svensk instans efteråt kunna anmärka på det, än mindre bötfälla det. Vilket väl också utgången visar men att man ens prövade det?
Citera
2025-12-03, 09:15
Medlem
Vad tycker ni om blinkers som sitter innanför hel/halvljuset? Personligen tycker jag inte om det, även upplever jag att en del blinkers både bak och fram är väldigt små och syns dåligt vid ljussignal
Citera
2025-12-03, 10:12
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig
Vad tycker ni om blinkers som sitter innanför hel/halvljuset? Personligen tycker jag inte om det, även upplever jag att en del blinkers både bak och fram är väldigt små och syns dåligt vid ljussignal

Håller med. Har sett detta på en del amerikanska bilar tycks jag minnas. Låter som en designmiss.

- Ja nu är fronten färdigdesignad och godkänd, vad tycks?
- Men det fattas ju blinkers!
- Visst fan, men jag sätter dem innanför halvljusen, det får duga.

Många bilar idag har ju även sidoblinkers men jag vet inte om det är lagkrav. Röda blinkers bak som också förekommer på amerikanska bilar är inte heller optimalt.
Citera
2025-12-03, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Håller med. Modernt.
Jag kan tycka att gamla urlöjliga regler borde ses över.
Dom har helt spelat ut sitt behov (om det ens har funnit ett behov mer än det att kuva bilägare)

Bilbesiktare på 90-talet var så jäkla nitiska och oresonliga så man undrar ju om dom levde som gamla ungkarlar allihopa.
Nää - dom var rekryterade från miltären - gamla överåriga bekväma opåverkbara underbetalda armétekniker/korpraler - som i de flesta fall inte ens fick underteckna sina egna besiktningsprotokoll - för det skulle besiktningsmännen göra - om dom själva bara var bilprovare!
Citera
2025-12-03, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alreadyexperienced
Det som försämrats över tid är att ljuskällorna blivit mindre och därför bländar mer. Halvljuset som tidigare markerade att bilen var igång kan ibland idag förväxlas med en parkerad bil. Sedan är allt som inte är ett halvljus fram samt blinkers styggelse. Att det går att integrera blinkers i halvljuset är en möjlighet. Inte förbättring.
Ford Vedette 1957 blinkade med dimljusen!
Rätt så snyggt och praktiskt eftersom dimljusen var gulorange.
"Vanliga" bilars blinkerslampor fram var vita - och som i vissa fall "försvann" i skenet från halvljuset.
Men gulorange blinkers var ett franskt påhitt - och dom ska bekämpas - tills man finner att fransmännen ändå hade/fick rätt!
I dag MÅSTE blinkers fram(och bak) vara gulorange!
Citera
2025-12-03, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Ford Vedette 1957 blinkade med dimljusen!
Rätt så snyggt och praktiskt eftersom dimljusen var gulorange.
"Vanliga" bilars blinkerslampor fram var vita - och som i vissa fall "försvann" i skenet från halvljuset.
Men gulorange blinkers var ett franskt påhitt - och dom ska bekämpas - tills man finner att fransmännen ändå hade/fick rätt!
I dag MÅSTE blinkers fram(och bak) vara gulorange!
Alla bilar får ha vita blinkers fram och röda bak, gäller dock endast årsmodell 1975 och äldre. På senare årgångar även de vilka intagits som flyttgods.
Sidoblinkers krävs inte på bilar av årgång 1985 och äldre.
Citera
2025-12-03, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Håller med. Har sett detta på en del amerikanska bilar tycks jag minnas. Låter som en designmiss.

- Ja nu är fronten färdigdesignad och godkänd, vad tycks?
- Men det fattas ju blinkers!
- Visst fan, men jag sätter dem innanför halvljusen, det får duga.

Många bilar idag har ju även sidoblinkers men jag vet inte om det är lagkrav. Röda blinkers bak som också förekommer på amerikanska bilar är inte heller optimalt.

Röda blinkers bak är generellt sett inte tillåtet, men kan finnas vissa undantag för t ex äldre bilar.

Sidoblinkers i någon form är lagkrav på nyproducerat sedan nåt visst årtal.

Blinkers i anslutning till, eller direkt i strålkastaren kan vara hur bra som helst, eller ge sämre visualitet i vissa fall. Det finns hur som helst ett stadigt regelverk som biltillverkarna måste uppfylla för att få sina bilar godkända.

När det gäller ljusstyrka som någon nämnde så stämmer det att moderna LED ljus avger mer lumen från själva ljuskällan än standard Halogen etc gör. Men, samtidigt har exaktheten och fördelningen i ljusbilden, avgränsningar etc, blivit mycket bättre med varje ny teknik och generation, från det att FF (fria former) kom, till DE (linserna) och sen Xenon och LED. Detta är i grunden bara bra då det ger mer ljus där vi vill ha och behöver det. Men samtidigt kan det upplevas mer bländande för mötande om den bil man möter rör sig lite upp o ner så denna skarpa avgränsning i dess ljusbild går rätt över nyllet på mötande, då detta blir mer som av/på, svart/vitt i upplevelsen för mötande, än en upplevelse som mer kan liknas vid att ljuset dimmas upp/ned för att skarven mellan ljusbilden och mörker är mer diffus på äldre strålkastare. Om nu någon förstår min förklaring.
Citera
2025-12-03, 11:08
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Vill minnas att det var samma rabalder med kurvljusen för ett par år sedan (dimljus som tänds när man svänger) och att det slutligen blev ett rättsfall av ärendet där bilisten ifråga fick rätt eftersom konstruktionen var godkänd av EU.

Min bil från 1995 har en ”corner light” som tänds när jag blinkar.

Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig

Även sett bilar bakifrån som syns bra. Sedan bromsar dom och blinkers försvinner helt pga löjligt starka bromsljus.
Ja det är bra med starka bromsljus men bör ju slippa bli bländad av det iallafall.

Dagens lysen har positiva och negativa saker och jag tycker det tas alldeles för lätt på av myndigheter. Vad som helst blir godkänt oavsett funktion.
Mycket av dagens lysen är rent horribla för alla andra i trafiken men är godkänt och så bra enligt myndigheter.
Desto längre man väntar desto sämre case har man att styra upp detta och bromsa ned ljusstyrkor och miserabla funktioner.
Sedan behöver det inte heller ”bli som förr” där exempelvis min bil från 1995 enligt ovan har världens mest miserabla halvljus (och helljus) någonsin. En punkt på 0,5x0,5 meter ca 2 meter framför bilen och det är allt. En 7” sealed beam framlyse från 50 talet har bättre ljus än den skiten.
Senast redigerad av Facade 2025-12-03 kl. 11:15.
Citera
2025-12-03, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför skulle ljuskällor som är mindre blända mer….?
Luminansen blir starkare/högre/mer bländande vid samma ljusutbyte.
Citera
2025-12-03, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Alla bilar får ha vita blinkers fram och röda bak, gäller dock endast årsmodell 1975 och äldre. På senare årgångar även de vilka intagits som flyttgods.
Sidoblinkers krävs inte på bilar av årgång 1985 och äldre.
Min Citroen av 1990 års modell har inte sidoblinkers!
Citera
2025-12-03, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rale
Ungefär som den numera förekommande rinnande blinkersen. Skulle blivit 2:a direkt på bilbesiktningen förr. Normer som upplöses!?

De är irriterande som fan. Man är van vid vanliga blinkers, sen kommer en sådan framför mig och hela mitt fokus flyttas till den.
Citera
2025-12-03, 11:57
Medlem
Är inte helt hundra på dagens regler men tidigare fick det bara vara ljus inom 40 cm från ytterkanten fram (helljus räknas inte). Så man får t.ex. inte ha positionsljus inne i extraljusen om de sitter i mitten. Men och andra sidan fick inte delar av belysningen heller släckas när annan tändes som med t.ex. blinkers. Tycker själv att en del av dagens belysning verkar skum men man kan ha ändrat i lagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in