Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Jadu när jag efterfrågade en källa så tänkte jag att du kunde dela med dig av ett par exempel. Gärna med en jämförelse med en likadan vara som kommer från en annan tillverkare.
Antyder du att alla Euroshoppers varor innehåller glutamat? Och även om så var fallet, var ligger problemet? Det får maten att smaka bättre. Och vad får dig att tro att det inte förekommer även hos dyrare märken? Exempelvis har både Estrella och OLW såsom Pringles och Lantchips glutamat i sin kryddning.
Nu är det sällan jag har en vara av två olika tillverkare hemma, så det blir lite svårt. Men jag ska försöka att titta på det nästa gång jag handlar.
Inte alls, jag menar att E621 är kemikaler. Du skrev "diverse tillsatser kan jag köpa, men kemikalier?". Med mitt uttaland: "Vad tror du E621 är?" ville jag få dig uppmärksam på att det är kemikalier.
Anledning till att man använder smakförstärkare i livsmedel är för att det är för dyrt att använda mer kryddor eller råvaror så man tillsätter smakförstärkare istället. De flesta livsmedel med smakförstärkare har såpass låg halt av riktiga råvaror att man måste tillsätta smakförstärkare för att maten ska smaka någorlunda.