Flashback bygger pepparkakshus!
2009-07-24, 11:37
Medlem
syrabatteriets avatar
Miljöförstöring.

Samt att Euroshopper är NWO's främsta verktyg för att förslava DIG!
Citera
2009-07-24, 11:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syrabatteriet
Miljöförstöring.

Samt att Euroshopper är NWO's främsta verktyg för att förslava DIG!
Ha du kanske lust att utveckla dina "insiktsfulla" proklamationer?

~Paul~
Citera
2009-07-24, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Innehållsförteckningen.
Dålig källa. Vilka varor syftar du på? Vilka kemikalier syftar du på?

Diverse tillsatser kan jag köpa, men kemikalier?
Citera
2009-07-24, 13:00
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Dålig källa. Vilka varor syftar du på? Vilka kemikalier syftar du på?

Diverse tillsatser kan jag köpa, men kemikalier?

Dålig källa? Om jag ska jämföra innehållet på två produkter, vad finns det för bättre källa?

Vad tror du E621 är?
Citera
2009-07-24, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Dålig källa? Om jag ska jämföra innehållet på två produkter, vad finns det för bättre källa?

Vad tror du E621 är?
Jadu när jag efterfrågade en källa så tänkte jag att du kunde dela med dig av ett par exempel. Gärna med en jämförelse med en likadan vara som kommer från en annan tillverkare.

Antyder du att alla Euroshoppers varor innehåller glutamat? Och även om så var fallet, var ligger problemet? Det får maten att smaka bättre. Och vad får dig att tro att det inte förekommer även hos dyrare märken? Exempelvis har både Estrella och OLW såsom Pringles och Lantchips glutamat i sin kryddning.
Citera
2009-07-24, 16:59
Medlem
krillos avatar
Har ätit en del euroshopper och det jag kan säga är att det finns egentligen två produkter jag håller mig ifrån:

Kokt skinka (vidrigt, massa senor och ligger typ i nån gelatingegga)

Räksallad (Alldeles för dålig standard, 80% majonäs, 15% skräp, 5% räkor)
Citera
2009-07-24, 18:23
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krillo
Har ätit en del euroshopper och det jag kan säga är att det finns egentligen två produkter jag håller mig ifrån:

Kokt skinka (vidrigt, massa senor och ligger typ i nån gelatingegga)

Räksallad (Alldeles för dålig standard, 80% majonäs, 15% skräp, 5% räkor)

Det är aldrig på en torsdag 80% majonnäs i en euroshopper räksallad, mest vatten/potatismjöl/annat medel som binder ihop sörjan så att den på något sätt liknar en räksallad. I en burk euroshopper räksallad är det dessutom ungefär 300% skräp.
Citera
2009-07-24, 23:01
Medlem
scrotumsons avatar
Personligen köper jag helst mat som är närproducerad, om det inte finns så köper jag kravmärkt/rättvisemärkt/annan prettomärkning...jag skulle aldrig köpa Euroshopper, Eldorado eller andra lågprisfabrikat, av den enkla anledningen att det inte skulle kännas bra att äta det. Huruvida det är tramsigt/ologiskt/onödigt låter jag vara osagt.
Citera
2009-07-24, 23:36
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrotumson
Personligen köper jag helst mat som är närproducerad, om det inte finns så köper jag kravmärkt/rättvisemärkt/annan prettomärkning...jag skulle aldrig köpa Euroshopper, Eldorado eller andra lågprisfabrikat, av den enkla anledningen att det inte skulle kännas bra att äta det. Huruvida det är tramsigt/ologiskt/onödigt låter jag vara osagt.
Bra tänkt. Var bor du och var handlar du din mat? Det vore skoj med tips.
Citera
2009-07-25, 13:39
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Jadu när jag efterfrågade en källa så tänkte jag att du kunde dela med dig av ett par exempel. Gärna med en jämförelse med en likadan vara som kommer från en annan tillverkare.

Antyder du att alla Euroshoppers varor innehåller glutamat? Och även om så var fallet, var ligger problemet? Det får maten att smaka bättre. Och vad får dig att tro att det inte förekommer även hos dyrare märken? Exempelvis har både Estrella och OLW såsom Pringles och Lantchips glutamat i sin kryddning.

Nu är det sällan jag har en vara av två olika tillverkare hemma, så det blir lite svårt. Men jag ska försöka att titta på det nästa gång jag handlar.

Inte alls, jag menar att E621 är kemikaler. Du skrev "diverse tillsatser kan jag köpa, men kemikalier?". Med mitt uttaland: "Vad tror du E621 är?" ville jag få dig uppmärksam på att det är kemikalier.

Anledning till att man använder smakförstärkare i livsmedel är för att det är för dyrt att använda mer kryddor eller råvaror så man tillsätter smakförstärkare istället. De flesta livsmedel med smakförstärkare har såpass låg halt av riktiga råvaror att man måste tillsätta smakförstärkare för att maten ska smaka någorlunda.
Citera
2009-07-25, 13:40
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrotumson

Bra!
Citera
2009-07-25, 14:20
Medlem
dePauls avatar
Jag har hittills inte sett en enda större studie som skulle en gång för alla visa på att MSG är så otroligt farligt som kritikerna hävdar.

Samma sak gäller förståss det omvända. Jag har heller inte sett en enda undersökning som komplett avfärdar MSG:s potentiella farlighet.

Det påstås i vissa artiklar att MSG kan befrämja uppkomsten av vissa cancerformer och förändra balansen i hjärnans kemiska substanser. Detta skulle gälla redan vid förtärande av små mängder, dvs tusendelar av ett gram. Tyvärr så är dessa undersökningar oftast mycket allenastående och har inte kunnat upprepas under ordnade former av andra laboratorier.

Helt klart är att det finns människor som är allergiska mot MSG. Dessa människor är därmed också allergiska mot en hel del ickemodifierad mat såsom tomater och vissa sjöprodukter.

Så till syvende och sist så är det som med religion. Antingen tror man eller så gör man det inte. Rena fakta har inte så mycket med saken att göra.

Min egen inställning är som vanligt; att äta med måtta. När det gäller MSG så är det inga svårigheter eftersom smaken inte passar tillsammans med så mycket mer än viss kinesisk matlagning och ett fåtal marinader. Det blir m a o aldrig några mängder att tala om.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in