2025-12-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Haha tack
Ja jag är kanske inte den muntraste det får jag väl ge dig. Men jag är en bra arbetare och ogillar slöseri med tiden man tvingas sitta ihop med kollegorna under frukosten och middagen.

Vi hade det så illa på förvaltningen att vi loggade in och ut då vi tog raster och var tvingade till att ha typ inte mindre än 30 minuters rast.

Jag jobbade ihop med 90% kvinnor och deras tjat om barnmat, kläder och vilka middagar de skulle till tillaga fick mig må ytterst dåligt och jag hamnade i psykisk obalans.
Frågade min chef om det gick bra jag åt min mat på mitt eget kontor ... Vilket jag ej fick för det sociala var så viktigt tyckte hon. Så jag stod ut någon vecka till innan jag sade upp mig.
Sedan dess har jag jobbat hemifrån och det är himmelriket och jag kan lova jag får mycket mer gjort.

Men jag förstår kanske vissa hill ha det sociala.
Men med nästan enbart kvinnor att samtala med så är det så nära helvetet man kan komma.

Alltså bryr sig mig inte om fräscha lokaler.
Gratis kaffe eller kakor eller bullar.
Jag bryr mig inte heller om att annat trams som team building med mera.
Jag vill bara vara ifred.

Jobba på distans är det bästa som uppfunnits.

Så du var tvungen att stämpla ut, men fick inte uppehålla dig var du ville på din obetalda fritid?

Sjukt beteende av den chefen, men kvinnliga chefer i verksamheten där det mest jobbar kvinnor brukar vara särdeles usla på sitt jobb också. Har hört så många liknande historier.

Förstår dig helt att du inte ville jobba på den arbetsplatsen, utan föredrar hemma.

Jag är som ovan, föredrar en bra arbetsplats framför att jobba hemma, men då har jag också vettiga kollegor, samt kan själv välja hur jag spenderar mina raster och luncher
Citera
2025-12-01, 17:13
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Så du var tvungen att stämpla ut, men fick inte uppehålla dig var du ville på din obetalda fritid?

Sjukt beteende av den chefen, men kvinnliga chefer i verksamheten där det mest jobbar kvinnor brukar vara särdeles usla på sitt jobb också. Har hört så många liknande historier.

Förstår dig helt att du inte ville jobba på den arbetsplatsen, utan föredrar hemma.

Jag är som ovan, föredrar en bra arbetsplats framför att jobba hemma, men då har jag också vettiga kollegor, samt kan själv välja hur jag spenderar mina raster och luncher

Jag kunde inte stämpla ut från resten för att jag var tvungen hade jag stämplat in på rasten så var tvungen att sitta där i 30 minuter innan jag kunde slå in min kod för att aktivera mig igen.

Men självklart hade kunnat stämpla ut och sedan gått ut på stan och tagit en privat fika.
Fast vad jag får hämta bilen i garaget och sedan kört in till staden. Vilket hade tagit för lång tid.
Annars hade jag nog gjort precis som du säger.

Jag ska också tillägga att tidigare innan jag började jobba som akademiker så jobbade jag som väktare och det var betydligt mycket bättre för då var det nästan bara män jag jobbade med och där hade vi enormt bra stämning och där vi kunde diskutera allt mellan himmel och jord.

Så vilka som är en kollegor har du helt rätt i för det betyder mycket.
Men idag känner jag att hemifrån är underbart då jag mer styr när jag känner mig mest produktiv.
Oftast faktiskt på sena kvällar och nätter.
Citera
2025-12-01, 17:17
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Haha tack
Ja jag är kanske inte den muntraste det får jag väl ge dig. Men jag är en bra arbetare och ogillar slöseri med tiden man tvingas sitta ihop med kollegorna under frukosten och middagen.

Vi hade det så illa på förvaltningen att vi loggade in och ut då vi tog raster och var tvingade till att ha typ inte mindre än 30 minuters rast.

Jag jobbade ihop med 90% kvinnor och deras tjat om barnmat, kläder och vilka middagar de skulle till tillaga fick mig må ytterst dåligt och jag hamnade i psykisk obalans.
Frågade min chef om det gick bra jag åt min mat på mitt eget kontor ... Vilket jag ej fick för det sociala var så viktigt tyckte hon. Så jag stod ut någon vecka till innan jag sade upp mig.
Sedan dess har jag jobbat hemifrån och det är himmelriket och jag kan lova jag får mycket mer gjort.

Men jag förstår kanske vissa hill ha det sociala.
Men med nästan enbart kvinnor att samtala med så är det så nära helvetet man kan komma.

Alltså bryr sig mig inte om fräscha lokaler.
Gratis kaffe eller kakor eller bullar.
Jag bryr mig inte heller om att annat trams som team building med mera.
Jag vill bara vara ifred.

Jobba på distans är det bästa som uppfunnits.

Låter bra att du har en situation du trivs med nu. Det där är ju så olika. Vi har olika behov, och så måste det få vara.

Man blir lite nyfiken på vad det är för slags jobb där man käkar frukost OCH middag med arbetskamraterna. Lunch är väl vanligt, men middag?
Citera
2025-12-01, 17:24
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Du verkar vara en riktig muntergök, du.

Betyder inte kollegor och det sociala något för dig?

Intressant att så många vill jobba hemifrån, förresten. För mig är det precis tvärtom. Jag vill kunna skilja på jobb och privat, så en fysisk arbetsplats som inte är mitt kök är ett måste.

många som jobbar hemifrån går tex 5 varv runt huset eller cyklar en sväng innan de börjar med slitet för brödfödan.

det brukar stå möjlighet att jobba hemifrån x antal dagar, kommer man dit har det varit, kan du vara på kontoret? så anställa en som vill sitta hemma är nog inte det första en arbetsgivare tänkt sig.
Citera
2025-12-01, 17:35
Medlem
Citat:
Jag kunde inte stämpla ut från resten för att jag var tvungen hade jag stämplat in på rasten så var tvungen att sitta där i 30 minuter innan jag kunde slå in min kod för att aktivera mig igen.

Men självklart hade kunnat stämpla ut och sedan gått ut på stan och tagit en privat fika.
Fast vad jag får hämta bilen i garaget och sedan kört in till staden. Vilket hade tagit för lång tid.

Jag ska också tillägga att tidigare innan jag började jobba som akademiker så jobbade jag som väktare och det var betydligt mycket bättre för då var det nästan bara män jag jobbade med och där hade vi enormt bra stämning och där vi kunde diskutera allt mellan himmel och jord.

Men idag känner jag att hemifrån är underbart då jag mer styr när jag känner mig mest produktiv.

Jobbar nästan bara med män, fast min bästa kollega är faktiskt kvinna, men hon pratar inte heller om smink och skor...

Dock brukar jag jobba nån kväll i veckan när man kan jobba utan att det ringer, kommer mail och massa andra saker som ska lösas.
Så ibland är det skönt att jobba ostört, men har behov att samverka med folk på daglig basis också
Citera
2025-12-01, 17:39
Medlem
Citat:

Ska tillägga att här har jag 30 minuter lunch på oavsett, det är inlagt i arbetstiden. Ibland äter jag på 5 min vid skrivbordet, ibland blir det en timme med utelunch.
Stämplar bara när jag kommer och går, vi har inget system som hindrar en ifrån att jobba på lunchen.
Citera
2025-12-01, 21:15
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Det där beror väl på hur "kreativ" ekonomiavdelningen vill vara.
På mitt jobb har vi alltid haft fredagsfrukost, ett tag hade vi också en månatlig arbetslunch och detta är något som aldrig blivit förmånsbeskattat.
Ett tag var dessa fredagsfrukostar också helt urartade. Det inhandlades typ tre proppfulla ICA-kassar med frukt, ostar, pålägg, yoghurt, juicer, räksallad, ägg, bröd etc. hela kalaset gick på minst 1500-2000kr för en avdelning på drygt tio pers. Nuförtiden nöjer vi oss med en juste macka från något kafé.

Jo sådant kunde förekomma förr, då kunde det typ trixas med handskrivna kvitton där det stod något helt annat inköp, men sådant är ju helt borta idag det är kassa utskrivna kvitton som gäller.

Och blir det revision av skatteverket kommer dom granska alla kvitton.
Citera
2025-12-02, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Ibland läser man jobbannonser där arbetsgivaren listar olika "förmåner" de erbjuder, såsom:

• fräscha lokaler (mitt i city)
  • utpräglad företagskultur
  • dynamisk organisation/dynamisk arbetsgrupp
  • interna vidareutbildningar
  • högt i tak
På vilket sätt tror de att det här är attraktivt för en arbetstagare? Vad menas ens med fräscha lokaler? Till skillnad från alla andra lokaler som inte är fräscha? Och de flesta människor bor inte i innerstaden, så det är knappast något lockande om de menar att det skulle vara nära till jobbet.

Vad menas med "dynamisk"? Det ordet missbrukas så in i helvete. Mejla gärna valfri arbetsgivare och försök få dem att förklara vad som skiljer en dynamisk arbetsgrupp från en ickedynamisk dito och hur det rent konkret tar sig uttryck på just deras företag. Det är god dag, yxskaft direkt.

Högt i tak? Vad innebär det? Kan jag stövla in till chefen och kalla henom för en jävla fitta om jag anser det motiverat och kan förklara de bakomliggande orsakerna?

Om arbetsgivaren skriver ut i annons att det är "högt i tak" eller säger det på intervjun, då vet du med säkerhet att det är raka motsatsen.
Det där är det i det närmaste hundraprocentig träffsäkerhet på.
Citera
2025-12-02, 06:45
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Det som spelar roll är väl vad man har ut netto i månaden på sin lön. Accepterar man det är allt annat orelevant.
När jag också var runt 23 år tänkte jag likadant. När man närmar sig 45 så är det inte alls irrelevant. Man vill verkligen sitta i fräscha lokaler som är centralt eller väldigt nära ens hem.
Citera
2025-12-03, 10:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
När jag också var runt 23 år tänkte jag likadant. När man närmar sig 45 så är det inte alls irrelevant. Man vill verkligen sitta i fräscha lokaler som är centralt eller väldigt nära ens hem.

Idag så värderar ju dock väldigt många att jobba hemifrån så tror det väger tyngre än att lokalerna är superfräscha. Och om företaget har kostat på sig en väldigt dyr lokal är de nog inte så generösa med hybridjobb.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in