2025-11-29, 17:34
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Miljarder? Det handlar om muppar som inte fattar att de sprider klyschor.

Om det är reklam fungerar den på ett sätt på mig, men inte på det sätt som var avsett.

Det är intressant med människor som dig som inte klarar av att begripa sanningen. Ok..
Citera
2025-11-29, 17:41
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Fräscha lokaler är ju högintressant. Skulle vägra ta ett arbete i slitna nedgångna lokaler, sunkigt toalett, äckligt kök om jag hade alternativ. Är det dessutom fräscha lokaler mitt i city så är ju det än mer attraktivt.

Redbull, Belinda, bullar osv struntar jag helt i.

Vad tror du förövrigt det kostar arbetsgivaren totalt sätt att plötligt erbjuda 35 semesterdagar till alla anställda istället för lagstadgade 25 per år?

Alternativet till "fräscha" lokaler är inte de sakerna du listade, det borde väl vara uppenbart?

Självklart kostar det arbetsgivaren att erbjuda fler betalda semesterdagar. Det är liksom det som är det lockande.
Citera
2025-11-29, 17:52
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Det är rakt igenom trams. Det skulle jag kalla för nödvändigheter och inte förmåner. De vill endast fylla ut sin lista för att framstå som en bättre arbetsgivare.

Tror det ökar antalet förståndshandikappade som ansöker om jobbet men det kanske är vad de vill åt

Riktiga erbjudanden ska vara pengar eller saker alla är intresserade av att nyttja, vi är ju trots där för pengarna och inte för den fantastiska gemenskapen.

- Flextider
- Bonusar
- Förkortad arbetstid
- Gratis lunch / frukost

Håller med i ovan.
Dock påpeka att Gratis Lunch / Frukost funkar inte längre , vet för varit massa tjafs genom åren om detta. På mitt första jobb för många år sedan hade dom alltid färska frallor och ost, marmelad, smör varje dag.

På andra jobb förekom det ytterst sporadisk , i ny tid får det inte förekomma efter Skatteverket haft kontroll det är nämligen en löneföremån och skall beskattas vilket innebär en massa krångel för ekonomi avd
Däremot är det tillåtet om det sker i samband med arbetsrelaterade saker som utbildning eller möten vilket betyder någon ggr i månaden.

Kan hålla med om att detta är jävligt småaktigt men felet är Skatteverkets och deras jäkla paragrafrytteri
Citera
2025-11-29, 17:54
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ibland läser man jobbannonser där arbetsgivaren listar olika "förmåner" de erbjuder, såsom:

• fräscha lokaler (mitt i city)
  • utpräglad företagskultur
  • dynamisk organisation/dynamisk arbetsgrupp
  • interna vidareutbildningar
  • högt i tak
På vilket sätt tror de att det här är attraktivt för en arbetstagare? Vad menas ens med fräscha lokaler? Till skillnad från alla andra lokaler som inte är fräscha? Och de flesta människor bor inte i innerstaden, så det är knappast något lockande om de menar att det skulle vara nära till jobbet.

Vad menas med "dynamisk"? Det ordet missbrukas så in i helvete. Mejla gärna valfri arbetsgivare och försök få dem att förklara vad som skiljer en dynamisk arbetsgrupp från en ickedynamisk dito och hur det rent konkret tar sig uttryck på just deras företag. Det är god dag, yxskaft direkt.

Högt i tak? Vad innebär det? Kan jag stövla in till chefen och kalla henom för en jävla fitta om jag anser det motiverat och kan förklara de bakomliggande orsakerna?

Så här ska en lista med erbjudanden se ut:

• 6 000 kr/år i friskvårdsbidrag
  • två veckors extra betald semester utöver det som är standard
  • 8 000 spänn/år till resekostnader
  • gratis kaffe, bullar, frukt och Red Bull
  • fri frukost på torsdagar/fredagar
  • bystiga Belinda på ekonomi kör tajt vit topp utan BH på fredagar
Gör det konkret. Ingen blir imponerad av skrytigt varmluftsprat som bara är till för att bygga en mytbild runt ett företag som, eventuellt, prioriterar helt fel saker när det gäller personalen.

Att diskutera:
  • hur ser ni på den här typen av annonsering/marknadsföring?
  • tror ni att den gagnar företagen på sikt eller skjuter de sig själva i foten?
  • hur ser ni på begreppet "erbjudanden" i jobbsammanhang och vad vill ni se?

Jag håller med till rätt stor del. Dock kan det visst vara relevant att säga att man har lokaler på en nice adress mitt i city. Folk vill ha prestigefyllda jobb.
Citera
2025-11-29, 17:55
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Alternativet till "fräscha" lokaler är inte de sakerna du listade, det borde väl vara uppenbart?

Självklart kostar det arbetsgivaren att erbjuda fler betalda semesterdagar. Det är liksom det som är det lockande.

Ok, då kanske jag missförstod. Vad är alternativet till "fräscha lokaler"?
Citera
2025-11-29, 18:02
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Håller med i ovan.
Dock påpeka att Gratis Lunch / Frukost funkar inte längre , vet för varit massa tjafs genom åren om detta. På mitt första jobb för många år sedan hade dom alltid färska frallor och ost, marmelad, smör varje dag.

På andra jobb förekom det ytterst sporadisk , i ny tid får det inte förekomma efter Skatteverket haft kontroll det är nämligen en löneföremån och skall beskattas vilket innebär en massa krångel för ekonomi avd
Däremot är det tillåtet om det sker i samband med arbetsrelaterade saker som utbildning eller möten vilket betyder någon ggr i månaden.

Kan hålla med om att detta är jävligt småaktigt men felet är Skatteverkets och deras jäkla paragrafrytteri

Ja, det är klart staten ska komma in med sitt klåfinger och försöka tjäna på det. Men det hade ju varit en riktig förmån om företaget då vackert gått in och stått för kostnaden. Det om något hade ju varit att skicka en signal till arbestagaren om att man bryr sig.

Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag håller med till rätt stor del. Dock kan det visst vara relevant att säga att man har lokaler på en nice adress mitt i city. Folk vill ha prestigefyllda jobb.

Det finns inget prestigefyllt att sitta mitt i city. Ett företag som behöver skryta på det sättet om att man har pengar ger inget vidare gott intryck. Man får tänka lite längre.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Ok, då kanske jag missförstod. Vad är alternativet till "fräscha lokaler"?

Det var precis det jag undrade. Kan arbetsgivaren vänligen redogöra för detta?
Citera
2025-11-29, 18:03
Medlem
zombie-nations avatar
Haha, jobbade för länge sedan på ett ställe med "högt i tak". Lägsta tak jag upplevt.
Citera
2025-11-29, 18:27
Medlem
Luriosans avatar
Du glömde nämna den obligatoriska värdegrunden där de jobbar med att vara inkluderande och gynna mångfald

För övrigt avskyr jag så fort prestigelös nämns i jobbannonser. Vad menas? Berätta istället vilka personliga egenskaper ni är ute efter som är relevanta för att sköta jobbet.

Spontant känns det som att det inte är företagen själva som skriver annonserna utan anlitar någon universal konsult för att skriva dessa. Alternativt använder någon generisk mall. Mer prat om hur trevlig arbetsplatsen är än att berätta om själva jobbet. Jag är mer intresserad av vad jag eventuellt ska jobba med och är inte intresserad av att utvidga min umgängeskrets.

Det som jag anser vara intressant:
- Möjligheter till distansarbete eller flex
- Var man finner arbetsplatsen
- Parkeringsmöjligheter alternativt buss- och tågförbindelser
- Vilket kollektivavtal man har

Edit: kom att tänka på den här tråden Idiotiska jobbannonser
Senast redigerad av Luriosan 2025-11-29 kl. 18:34.
Citera
2025-11-29, 18:28
Medlem
Det som spelar roll är väl vad man har ut netto i månaden på sin lön. Accepterar man det är allt annat orelevant.
Citera
2025-11-29, 18:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Det intressanta är ju vad de inte skriver.

Punkterna ovan räknas antagligen upp för att lönen är kass.
Citera
2025-11-29, 18:53
Medlem
RadioaktivPotatiss avatar
Citat:
Ibland läser man jobbannonser där arbetsgivaren listar olika "förmåner" de erbjuder, såsom:

• högt i tak

Om man översätter de punkterna till vad sanningen egentligen är så blir det:

• Målade väggarna vita i entrén 2006 (2 bussbyten utanför centrum)
  • vidrig företagskultur
  • toxisk organisation/inkompetent arbetsgrupp
  • interna vidareutbildningar utanför betald arbetstid.
  • lågt i tak.

En förmån är något som syns på mitt konto eller gagnar mig som anställd. Tycker en arbetsgivare att de anställda ska se det som en "förmån" att ens få vara i lokalerna undrar man ju hur den eventuella löneutvecklingen ser ut...
Citera
2025-11-29, 19:00
Medlem
AlanGarners avatar
När jag ser en sån lista på ”förmåner” så antar jag helt enkelt att arbetsgivaren inte vill ge några riktiga förmåner.

Riktiga förmåner (som du sa) är ju saker som friskvårdsbidrag, gratis frukost/lunch, flexibelt arbete plats/tid osv.

Personligen så är min favoritförmån att kunna arbeta när och varifrån som helst. En årlig kickoff är kul också, man åker bort en natt med jobbet.

Citat:

• högt i tak
På vilket sätt tror de att det här är attraktivt för en arbetstagare? Vad menas ens med fräscha lokaler? Till skillnad från alla andra lokaler som inte är fräscha? Och de flesta människor bor inte i innerstaden, så det är knappast något lockande om de menar att det skulle vara nära till jobbet.

Vad menas med "dynamisk"? Det ordet missbrukas så in i helvete. Mejla gärna valfri arbetsgivare och försök få dem att förklara vad som skiljer en dynamisk arbetsgrupp från en ickedynamisk dito och hur det rent konkret tar sig uttryck på just deras företag. Det är god dag, yxskaft direkt.

Högt i tak? Vad innebär det? Kan jag stövla in till chefen och kalla henom för en jävla fitta om jag anser det motiverat och kan förklara de bakomliggande orsakerna?

Så här ska en lista med erbjudanden se ut:

• 6 000 kr/år i friskvårdsbidrag
  • två veckors extra betald semester utöver det som är standard
  • 8 000 spänn/år till resekostnader
  • gratis kaffe, bullar, frukt och Red Bull
  • fri frukost på torsdagar/fredagar
  • bystiga Belinda på ekonomi kör tajt vit topp utan BH på fredagar
Gör det konkret. Ingen blir imponerad av skrytigt varmluftsprat som bara är till för att bygga en mytbild runt ett företag som, eventuellt, prioriterar helt fel saker när det gäller personalen.

Att diskutera:
  • hur ser ni på den här typen av annonsering/marknadsföring?
  • tror ni att den gagnar företagen på sikt eller skjuter de sig själva i foten?
  • hur ser ni på begreppet "erbjudanden" i jobbsammanhang och vad vill ni se?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in