2025-11-29, 15:58
Medlem
NoTruces avatar
Ibland läser man jobbannonser där arbetsgivaren listar olika "förmåner" de erbjuder, såsom:

• fräscha lokaler (mitt i city)
  • utpräglad företagskultur
  • dynamisk organisation/dynamisk arbetsgrupp
  • interna vidareutbildningar
  • högt i tak
På vilket sätt tror de att det här är attraktivt för en arbetstagare? Vad menas ens med fräscha lokaler? Till skillnad från alla andra lokaler som inte är fräscha? Och de flesta människor bor inte i innerstaden, så det är knappast något lockande om de menar att det skulle vara nära till jobbet.

Vad menas med "dynamisk"? Det ordet missbrukas så in i helvete. Mejla gärna valfri arbetsgivare och försök få dem att förklara vad som skiljer en dynamisk arbetsgrupp från en ickedynamisk dito och hur det rent konkret tar sig uttryck på just deras företag. Det är god dag, yxskaft direkt.

Högt i tak? Vad innebär det? Kan jag stövla in till chefen och kalla henom för en jävla fitta om jag anser det motiverat och kan förklara de bakomliggande orsakerna?

Så här ska en lista med erbjudanden se ut:

• 6 000 kr/år i friskvårdsbidrag
  • två veckors extra betald semester utöver det som är standard
  • 8 000 spänn/år till resekostnader
  • gratis kaffe, bullar, frukt och Red Bull
  • fri frukost på torsdagar/fredagar
  • bystiga Belinda på ekonomi kör tajt vit topp utan BH på fredagar
Gör det konkret. Ingen blir imponerad av skrytigt varmluftsprat som bara är till för att bygga en mytbild runt ett företag som, eventuellt, prioriterar helt fel saker när det gäller personalen.

Att diskutera:
  • hur ser ni på den här typen av annonsering/marknadsföring?
  • tror ni att den gagnar företagen på sikt eller skjuter de sig själva i foten?
  • hur ser ni på begreppet "erbjudanden" i jobbsammanhang och vad vill ni se?
Citera
2025-11-29, 16:02
Medlem
Det är rakt igenom trams. Det skulle jag kalla för nödvändigheter och inte förmåner. De vill endast fylla ut sin lista för att framstå som en bättre arbetsgivare.

Tror det ökar antalet förståndshandikappade som ansöker om jobbet men det kanske är vad de vill åt

Riktiga erbjudanden ska vara pengar eller saker alla är intresserade av att nyttja, vi är ju trots där för pengarna och inte för den fantastiska gemenskapen.

- Flextider
- Bonusar
- Förkortad arbetstid
- Gratis lunch / frukost
Citera
2025-11-29, 16:11
Avslutad
Brukar själv ha fräscha lokaler som ett önskemål men inte något absolut krav vid jobbsökande. Jag tycker man kan ställa vettiga och rimliga krav på ens "andra hem".

En äldre kollega (70+) jag hade för ett par år sedan inspekterade alltid lunchrummet innan det han bestämde sig.
Citera
2025-11-29, 16:39
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Än värre, "pingisbord , popcornmaskin" skriker oseriöst med medelålder runt 20-25 år och extremt hög personalomsättning.
Citera
2025-11-29, 16:47
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Det är rakt igenom trams. Det skulle jag kalla för nödvändigheter och inte förmåner.

Precis. Självklarheter behöver inte skrivas ut.

Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Brukar själv ha fräscha lokaler som ett önskemål men inte något absolut krav vid jobbsökande. Jag tycker man kan ställa vettiga och rimliga krav på ens "andra hem".

Visst kan man ställa krav. Lokalerna bör vara funktionsdugliga och byggda enligt gällande bygglagar och -normer, alternativt renoverade så att de uppfyller aktuella diton. Alltså det rent grundläggande. Lägger man till adjektiv som "fräsch", "mysig", "spännande" får man ta och förklara vad man menar.

Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Än värre, "pingisbord , popcornmaskin" skriker oseriöst med medelålder runt 20-25 år och extremt hög personalomsättning.

Ha ha, ja man ser verkligen personalgruppen framför sig där. Pingis skiter jag i, men en popcornmaskin hade jag dock uppskattat. Det är i alla fall något konkret.
Citera
2025-11-29, 16:54
Medlem
kalkryggars avatar
Det är värdeord som kommer locka dig oavsett om du vill gå med på det eller inte.

Fräscha lokaler låter positivt och något du vill vara i och då skapar det en positiv signal i din hjärna. Så enkelt är det. Reklamens 101.
Citera
2025-11-29, 17:08
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är värdeord som kommer locka dig oavsett om du vill gå med på det eller inte.

Fräscha lokaler låter positivt och något du vill vara i och då skapar det en positiv signal i din hjärna. Så enkelt är det. Reklamens 101.

Så kanske det är för vissa människor. Men det borde vara uppenbart att trådstarten att det inte gäller mig.
Citera
2025-11-29, 17:19
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Så kanske det är för vissa människor. Men det borde vara uppenbart att trådstarten att det inte gäller mig.

Saken är den att alla säger som det står i trådstarten att "reklam fungerar inte på mig" och sen visar forskningen att det går på alla.

Varför tror du företagen skulle slänga miljarder på något som "inte fungerar"? Tänk på det en stund.
Citera
2025-11-29, 17:22
Medlem
Gratis lunch finns inte då du isf blir förmånsbeskattad. Fräscha lokaler, ja du skulle märka om du hamnade i det motsatta. Men det har du tydligen aldrig gjort. Mycket av förmånerna är standard idag men inte överallt. Hos t.ex. kommunala arbetsgivare kan det vara halvt träningskort t.ex.
Citera
2025-11-29, 17:28
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Ibland läser man jobbannonser där arbetsgivaren listar olika "förmåner" de erbjuder, såsom:

• fräscha lokaler (mitt i city)
  • utpräglad företagskultur
  • dynamisk organisation/dynamisk arbetsgrupp
  • interna vidareutbildningar
  • högt i tak
På vilket sätt tror de att det här är attraktivt för en arbetstagare? Vad menas ens med fräscha lokaler? Till skillnad från alla andra lokaler som inte är fräscha? Och de flesta människor bor inte i innerstaden, så det är knappast något lockande om de menar att det skulle vara nära till jobbet.

Vad menas med "dynamisk"? Det ordet missbrukas så in i helvete. Mejla gärna valfri arbetsgivare och försök få dem att förklara vad som skiljer en dynamisk arbetsgrupp från en ickedynamisk dito och hur det rent konkret tar sig uttryck på just deras företag. Det är god dag, yxskaft direkt.

Högt i tak? Vad innebär det? Kan jag stövla in till chefen och kalla henom för en jävla fitta om jag anser det motiverat och kan förklara de bakomliggande orsakerna?

Så här ska en lista med erbjudanden se ut:

• 6 000 kr/år i friskvårdsbidrag
  • två veckors extra betald semester utöver det som är standard
  • 8 000 spänn/år till resekostnader
  • gratis kaffe, bullar, frukt och Red Bull
  • fri frukost på torsdagar/fredagar
  • bystiga Belinda på ekonomi kör tajt vit topp utan BH på fredagar
Gör det konkret. Ingen blir imponerad av skrytigt varmluftsprat som bara är till för att bygga en mytbild runt ett företag som, eventuellt, prioriterar helt fel saker när det gäller personalen.

Att diskutera:
  • hur ser ni på den här typen av annonsering/marknadsföring?
  • tror ni att den gagnar företagen på sikt eller skjuter de sig själva i foten?
  • hur ser ni på begreppet "erbjudanden" i jobbsammanhang och vad vill ni se?

Fräscha lokaler är ju högintressant. Skulle vägra ta ett arbete i slitna nedgångna lokaler, sunkigt toalett, äckligt kök om jag hade alternativ. Är det dessutom fräscha lokaler mitt i city så är ju det än mer attraktivt.

Redbull, Belinda, bullar osv struntar jag helt i.

Vad tror du förövrigt det kostar arbetsgivaren totalt sätt att plötligt erbjuda 35 semesterdagar till alla anställda istället för lagstadgade 25 per år?
Citera
2025-11-29, 17:30
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Saken är den att alla säger som det står i trådstarten att "reklam fungerar inte på mig" och sen visar forskningen att det går på alla.

Varför tror du företagen skulle slänga miljarder på något som "inte fungerar"? Tänk på det en stund.

Miljarder? Det handlar om muppar som inte fattar att de sprider klyschor.

Om det är reklam fungerar den på ett sätt på mig, men inte på det sätt som var avsett.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Gratis lunch finns inte då du isf blir förmånsbeskattad. Fräscha lokaler, ja du skulle märka om du hamnade i det motsatta. Men det har du tydligen aldrig gjort. Mycket av förmånerna är standard idag men inte överallt. Hos t.ex. kommunala arbetsgivare kan det vara halvt träningskort t.ex.

Kostnaden för förmånsbeskattningen skulle ju företaget ta.
Citera
2025-11-29, 17:34
Medlem
Det är väl samma mumbo jumbo som en mäklare skriver om ett hus?

Det är lön för arbete, arbete för lön!
Hänger det på bönsorten i kaffemaskinen eller när matsalen målades om får man ta med det i övervägandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in