2025-11-30, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Lägsta jag skulle acceptera för kontinuerligt ofta-på-jobbet är högre bås med ett tak - ljusnivån uppifrån får man bestämma själv så det inte blir känslan av en operationssal och begynnande huvudvärk. Arbetsgivaren ska också stå för riktigt premium brusreducerande hörlurar, alternativt att hela båset kan stängas bakifrån så det blir ett litet rum men då krävs nån ventilationskanal.

Har eget rum OCH brusreducerande...
Citera
2025-11-30, 20:37
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Apropå högt i tak så hörde jag talas om en chef, högt uppsatt, som uttryckte sig ”Här har vi högt i tak men det är också nära till dörren. Det var inget skämt, han menade det.
Håller med om att ”högt i tak” är en klar varningssignal och indikerar motsatsen.
Citera
2025-11-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Håller med i ovan.
Dock påpeka att Gratis Lunch / Frukost funkar inte längre , vet för varit massa tjafs genom åren om detta. På mitt första jobb för många år sedan hade dom alltid färska frallor och ost, marmelad, smör varje dag.

På andra jobb förekom det ytterst sporadisk , i ny tid får det inte förekomma efter Skatteverket haft kontroll det är nämligen en löneföremån och skall beskattas vilket innebär en massa krångel för ekonomi avd
Däremot är det tillåtet om det sker i samband med arbetsrelaterade saker som utbildning eller möten vilket betyder någon ggr i månaden.

Kan hålla med om att detta är jävligt småaktigt men felet är Skatteverkets och deras jäkla paragrafrytteri

Det där beror väl på hur "kreativ" ekonomiavdelningen vill vara.
På mitt jobb har vi alltid haft fredagsfrukost, ett tag hade vi också en månatlig arbetslunch och detta är något som aldrig blivit förmånsbeskattat.
Ett tag var dessa fredagsfrukostar också helt urartade. Det inhandlades typ tre proppfulla ICA-kassar med frukt, ostar, pålägg, yoghurt, juicer, räksallad, ägg, bröd etc. hela kalaset gick på minst 1500-2000kr för en avdelning på drygt tio pers. Nuförtiden nöjer vi oss med en juste macka från något kafé.
Citera
2025-12-01, 00:36
Avstängd
Aktar mig alltid för företag ned hög personalomsättning, tyder på bidragsutnyttjare framför kompetens och dåliga arbetsförhållanden.
Citera
2025-12-01, 09:42
Medlem
Blir bjuden på lunch 2-3 ggr i v av leverantörer . Några julbord med dryck blir det även . Samt nån smörgåstårta hem då och då. Leverantörerna får blåsa på lite extra istället. Man får se till att själv ställa för sej med lite extra förmåner . Blir jävligt trist att gå som löneslav annars . Blir det indragningar så är du ändå inte vatten värd hur lojal du än varit .
Citera
2025-12-01, 13:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoZHackenbush
Apropå högt i tak så hörde jag talas om en chef, högt uppsatt, som uttryckte sig ”Här har vi högt i tak men det är också nära till dörren. Det var inget skämt, han menade det.
Håller med om att ”högt i tak” är en klar varningssignal och indikerar motsatsen.

Har samma uppfattning. På ställen som har bra stämning så ses det som självklart och inget man behöver lyfta fram. Behöver det påpekas hur bra stämningen är så signalerar det ett behov om att övertyga folk då motsatsen egentligen råder.
Citera
2025-12-01, 13:34
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Det där beror väl på hur "kreativ" ekonomiavdelningen vill vara.
På mitt jobb har vi alltid haft fredagsfrukost, ett tag hade vi också en månatlig arbetslunch och detta är något som aldrig blivit förmånsbeskattat.
Ett tag var dessa fredagsfrukostar också helt urartade. Det inhandlades typ tre proppfulla ICA-kassar med frukt, ostar, pålägg, yoghurt, juicer, räksallad, ägg, bröd etc. hela kalaset gick på minst 1500-2000kr för en avdelning på drygt tio pers. Nuförtiden nöjer vi oss med en juste macka från något kafé.

Som sagt risky med den biten då det kan ses som förmån och då komma med en skattesmäll, framförallt kan man inte flagga för generösa bjudningar i en jobbannons utan om sådant förekommer så håller man det under radarn så länge det går.
Citera
2025-12-01, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Än värre, "pingisbord , popcornmaskin" skriker oseriöst med medelålder runt 20-25 år och extremt hög personalomsättning.

+ tre blandras hundar under var och varannat skrivbord.
Citera
2025-12-01, 13:36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Kan säga att där jag jobbar håller de just nu på att göra iordning nya arbetsplatser i den byggnad man hyrt, och det blir eget rum till alla (med nya möbler) då alla var rörande överens om att vi behöver det för att jobba effektivt.

Ser fram emot när vi ska flytta dit, nu sitter vi två i vissa rum, och det kan vara rätt enerverande ibland när man sitter uppkopplad och samtal ifrån den andre hörs till övriga mötesdeltagare.

Öppet kontorslandskap är fan döden

Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Lägsta jag skulle acceptera för kontinuerligt ofta-på-jobbet är högre bås med ett tak - ljusnivån uppifrån får man bestämma själv så det inte blir känslan av en operationssal och begynnande huvudvärk. Arbetsgivaren ska också stå för riktigt premium brusreducerande hörlurar, alternativt att hela båset kan stängas bakifrån så det blir ett litet rum men då krävs nån ventilationskanal.

Hade varit väldigt trevligt och framförallt arbetsfrämjande med egna rum, varför satsar man inte på det om man ska skryta om hur trevligt kontoret är? Är det öppet kontorslandskap som gäller så vill jag jobba hemma oavsett om jag hade bott vägg i vägg med jobbet så det är knappast lockande i sig om kontoret påstås vara fräscht.
Citera
2025-12-01, 13:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Många som villjobba i city. Högre status än att sitta i någon förort eller på sidan av. Många butiker, kaféer och resturanger man kan gå på efter jobbet.

Som sagt inte en fördel för alla, själv tycker jag stan är en stressig miljö, skitjobbigt att trängas i rusningstrafik vid TC samma tid som alla andra ska hem också och risk för förseningar, lunchställena i stan är generellt mycket dyrare än i förort.

Enda fördelen med city är att snitt-restiden till jobbet för varje anställd minskar, hade kontoret legat i en förort hade ett fåtal personer haft nära till jobbet om de bor i närheten men majoriteten hade behövt pendla längre än om kontoret legat centralt. I stort sett alla har någorlunda kort restid till city om man inte bor långt utanför stan. Men för min egen del så väger nackdelarna med city upp fördelarna.
Citera
2025-12-01, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Som sagt risky med den biten då det kan ses som förmån och då komma med en skattesmäll, framförallt kan man inte flagga för generösa bjudningar i en jobbannons utan om sådant förekommer så håller man det under radarn så länge det går.

För något år sedan var jag på reklambyrå/post production bolag som hade gratis lunch för
anställda och besökare.

Deras revisor slog ner och krävde förmånsvärde på lunchen.
Dom bytte strategi:
Cateringbolaget fakturerade 100.000 kr + m för en påhittad konferens/utbildning.
Pengarna gick till lunchservering. När 100 papp var slut kom ny faktura.
Citera
2025-12-01, 13:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Det är väl trevligt med fräscha lokaler som har högt i tak?

"Högt i tak" = man får säga vad man vill (vilket oftast inte stämmer dock i de fall som det påstås).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in