Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-29, 00:41
Medlem
outback4s avatar
Jag var nyligen i den lilla småorten Helsingborg och döm om min förvåning men hittade ingen god pizza i sundets pärla, åkte lite norrut till den lilla lilla obetydliga hålan Ängelholm och där hittade jag en fantastiskt god pizza på pizzeria Premiere, så TS har en poäng, ju mindre hålor ju bättre pizzor..
Citera
2025-11-29, 00:44
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Mälardalen svag eller något stark röd sås och vit kebabsås eller mer åt vitlökssås. När alla gjorde vitsåsen själv var det OK. Men nu har alla på flaska.

Vit stark sås var den nu finns, södra Sverige bl a och rosa sås, Skaraborg bl a, de är de godaste såserna. Finns det någon såskarta?

Det fanns ett ställe förr i min stad där shawarman var superbillig, men de hade köpessås, men den var OK, de körde illestark sriracha mayo som rödsås. Så mycket godare än blasksåsen som är som krossade tomater.

Ofta tar pizzorna 5 minuter längre tid på bra ställen, de hinner på en liten ort. Jag vet inte vad de gör för skillnad, men bottnen blir bra och inte degig.

Låter samma som Sthlm då.

Jag tror vi pratar om samma sak med vit och rosa sås som dom godaste, har för mig att dom kallar det mild och stark kebabsås i de delar av Sverige som har dom.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2025-11-29 kl. 00:46.
Citera
2025-11-29, 00:56
Medlem
Stockholm pizzarior består till 90% av en rena blandning av martin & servera och snabbgross. Allt från sås till pizzadegen är köpt. Rena snabbmat och ingen passion eller intresse för sin produkt. Det färskaste man får är bara grönsakerna. Dessutom är många pizzarior i storstaden kopplade till Ubereat, foodora och andra leveranskedjor som ger skjuts i ekonomin till och med när maten inte är den bästa.
Citera
2025-11-29, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotamunkar
Stockholm pizzarior består till 90% av en rena blandning av martin & servera och snabbgross. Allt från sås till pizzadegen är köpt. Rena snabbmat och ingen passion eller intresse för sin produkt. Det färskaste man får är bara grönsakerna. Dessutom är många pizzarior i storstaden kopplade till Ubereat, foodora och andra leveranskedjor som ger skjuts i ekonomin till och med när maten inte är den bästa.
Så din teori är små gårdsbagare producerar pizzorna i avorterna?
Jag säger absolut inte emot dig då jag ätit några av mina godaste svenska pizzor i de mest okända delarna av vårt land.
Frågan är varför?
Citera
2025-11-29, 01:16
Medlem
Finns bra i Stockholm också, men flertalet är undermåliga eller försöker sig på något kreativt som många inte vill ha. Finns det någon tråd för bra/dåliga pizzerior i Stockholm?
Citera
2025-11-29, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
I Stockholm smakar allting bara papper.
Det beror på att alla köper in samma billiga skitråvaror från Västerorts Pizzagrossist. Till och med degen köper alla in från samma ställe. Särskilt mycket hatar jag den där jävla margarinosten som inte är ost.
Jag minns min ungdom i Sundsvall då pizzorna smakade helt olika på olika pizzerior. Och kostade 29 kronor.
Citera
2025-11-29, 01:32
Medlem
KillPus avatar
Ganska logiskt. I storstad lättare att sälja skit. Massa kunder som går förbi. I småstad har man inte råd att servera skit, då försvinner även de få kunder som man har.
Citera
2025-11-29, 01:40
Medlem
Kardemummakakas avatar
I min lilla håla så är konkurrensen på pizzafronten stenhård så varje pizzaslusk är helt beroende av att locka till sig stammisar genom att ha bra pizzor, och om nån slackar efter, tex vid ägarbyte, så är dom snabbt utslagna och borta.

Som resultat så har vi flera riktigt bra ställen i stan.
Citera
2025-11-29, 02:07
Medlem
Symptms avatar
Citat:
När man får se bilder på folks pizzor, kebaber, hamburgare från småorter på sociala medier så dreglas man. Man ser redan på bilden att den är god.

Helsingborg, Jönköping, Skellefteå, Motala, Nässjö Jag kan nämna varenda jävla håla i Sverige som har det där typiska "90-talspizzan". I Stockholm smakar allting bara papper. Dessutom är vitlökssåsen/rödsåsen ett skämt. I andra städer, särskilt i södra Sverige, så verkar de alla ha mycket bättre såser. Och i dessa småhålor kan de göra extraordinära saker som "en hamburgare i pizzan i en kebabtallrik upphöjt till ett berg med alla såser" för 100 kronor.

Vad är det som gör att pizzan och kebaben i Stockholm suger pung? Varför finns det inte ett enda jävla ställe av alla miljontals restauranger i Stockholm som kan göra en god sydsverige-pizza eller kebabtallrik?

Då har du inte varit på 800 grader ännu, gå till deras restaurang i midsommarkransen, flera kompisar jag tagit dit från utlandet säger att det är en av de bästa pizzorna de någonsin ätit
Citera
2025-11-29, 03:45
Avstängd
Citat:
När man får se bilder på folks pizzor, kebaber, hamburgare från småorter på sociala medier så dreglas man. Man ser redan på bilden att den är god.

Helsingborg, Jönköping, Skellefteå, Motala, Nässjö Jag kan nämna varenda jävla håla i Sverige som har det där typiska "90-talspizzan". I Stockholm smakar allting bara papper. Dessutom är vitlökssåsen/rödsåsen ett skämt. I andra städer, särskilt i södra Sverige, så verkar de alla ha mycket bättre såser. Och i dessa småhålor kan de göra extraordinära saker som "en hamburgare i pizzan i en kebabtallrik upphöjt till ett berg med alla såser" för 100 kronor.

Vad är det som gör att pizzan och kebaben i Stockholm suger pung? Varför finns det inte ett enda jävla ställe av alla miljontals restauranger i Stockholm som kan göra en god sydsverige-pizza eller kebabtallrik?

Papper var en bra beskrivning, skulle själv säga kartong,
tror dom blandar i sågspån i mjölet för att dryga ut degen!

Kan vara så att dom mindre pizzeriorna får vara lite seriösare för inte förlora kunder i dom små byarna!
Citera
2025-11-29, 04:00
Medlem
Wyrdkins avatar
I småorter finns det inte så mycket pengar för turken att tvätta så de behöver även ha kunder.
Citera
2025-11-29, 05:00
Medlem
Svaret var tidigt i tråden. Finns det 3-4 pizzerior vilket inte är ovanligt i en liten ort på 5000-10000 människor så går ryktet fort när pizzerian börjar snåla eller tappa engangemang. Då går man snabbt vidare till pizzerian som för tillfället är bäst. Sådär rullar det på och håller pizzeriorna på tårna.

Undantaget är när orten är så pass liten att det bara finns 1 pizzeria, då brukar det vara riktigt kasst istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in