2026-08-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Jag ser fram emot Enskede-BP. Har Enskede en bra dag så är avancemang inte omöjligt med tanke på hur bra de ofta spelat i elitettan.

Det finns ju en långsiktig plan hos Enskede att ta sig hela vägen till allsvenskan och bli ungefär det BP är idag fast med en supporterkultur i botten.

Gillar din entusiasm gällande Enskedes supporterkultur men att ha typ 75 mer intresserade än BP tillför inte mycket av värde. För mig förlorade den klubben all form av trovärdighet när dem skattefifflade med hjälp av fiffig politiker..
Sen slog man till med sina ringar och totalt flum kring värderingar och klubbmärke.
När jag är på bättre humör kan jag ge dem att det är en anrik förening.
Men annars en klubb landet kan vara utan.
Citera
2026-08-18, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Noterar i förbifarten att Rosengård är kvar på nedflyttningsplats, verkar inte som det varit så gynnsamt att fästa sig vid ett kors/crux.

Deras självvalda korsfästelse kanske kommer klassas som självmord?

Ja, dem tillämpar gärna arbetssättet att göra samma fel flera gånger.
Citera
2026-08-18, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Om man utgår från roll i laget och de byten som gjorts så är det väl tydligt att det är Koivisto hon konkurrerar med. Samtidigt gör ju Vilma en riktigt bra match (igen) kryddat med fint mål och ännu finare framspelning.

Vilma mår tydligt bättre av att inte ha Joramo i laget. Intressant men Joramos styrka var ju inte att röra sig offensivt rätt. Nu duttar Vilma inte lika mycket med bollen utan vågar mer och visar prov på fina genomstickare i kombo med att vara riktigt placeringssäker.
Citera
2026-08-19, 14:50
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug

Gillar ändå hur Caroline Seger proklamerade "Detta eller inte vara levande längre!" medan hon spikade fast Rosengård på korset!
Citera
2026-08-19, 18:06
Medlem
Citat:

Vad har de gjort? Hur gick det med den där bolagiseringen som supportrarna var emot?
Citera
2026-08-19, 18:09
Medlem
Tråkigt med alla sponsoravtal som tar slut. Kommer det ett nytt tv avtal tror ni? Tycker Viaplay har varit bra. Låg budget så klart inte timmar av studio med Fredrik Ljungberg osv inför varje match som med Premier League matcherna, men de har ändå visat allt, haft intervjuer och experter som kommenterat och ibland programledare på plats. Visste inte att det var Aftonbladet tv innan det.
Citera
2026-08-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Gillar ändå hur Caroline Seger proklamerade "Detta eller inte vara levande längre!" medan hon spikade fast Rosengård på korset!

Nja. Rosengård är absolut i bättre ordning nu än i höstas och kvalitetsmässigt är man nog topp 6 i Sverige. Att man sedan inte fått ordning på varken det mentala eller taktiska och därför inte tar ordentligt med poäng är faktiskt en annan sak.

De har väl 3-4 omgångar på sig att hitta rätt på planen, om man i sluttabellen skall hamna där man hör hemma (strax över mitten). Kan såklart bli nedflyttning och förfall men jag är ganska säker på att man reder ut detta .
Citera
2026-08-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Vad har de gjort? Hur gick det med den där bolagiseringen som supportrarna var emot?

I min mening så är det knasigt att fortsätta linjen med att rekrytera tämligen mediokra spelare i något som kallas en satsning. Man återanställer därefter en tränare som förvisso vill spela boll men samtidigt är en taktisk optimist. Lite som Kirk om man nu ska jämföra. Dem skulle kanske lyckas med sina idéer i lag som Häcken eller Malmö. Lag där spelarna tydligt är tekniskt och fysiskt överlägsna sin motståndare.
Förra året när man åkte på mer utskåpning än siffrorna visade (som väl var en typ fyra mål i baken) så hade man stor underhållning av att stå direkt bakom och lyssna på karln.

Ville förstås att laget skulle hålla linjerna, pressa… men ja dem var ju så utspelade att ju mer dem försökte så ömsom bollades man ömsom sprangs man sönder. Det var rätt uppgivna blickar från spelarna, man måste liksom anpassa sig efter det material man har. Det oavsett vision om vart man vill nå.
Inte oväntat att han fick gå, att man sen återanställer är ju att göra samma misstag igen. Med det sagt tycker jag att det är kul att man vill spela bra boll.
Att switcha tränare vore kanske ett genidrag av såväl Malmö som Rosengård.
Citera
2026-08-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Tråkigt med alla sponsoravtal som tar slut. Kommer det ett nytt tv avtal tror ni? Tycker Viaplay har varit bra. Låg budget så klart inte timmar av studio med Fredrik Ljungberg osv inför varje match som med Premier League matcherna, men de har ändå visat allt, haft intervjuer och experter som kommenterat och ibland programledare på plats. Visste inte att det var Aftonbladet tv innan det.

Det är tuffa tider där ute. Företagen kämpar för sin lönsamhet. Sveriges företag är i mycket inte där dem har varit.
Att då stoppa in pengar i idrotter som alltför få tittar på blir förstås låg prio. Man försöker hitta andra vägar.
Fotbollen kommer i mycket klara sig av sina ideella insatser. Men allt tuffare att konkurrera mot andra länder i Europa kommer det att bli.

Herrfotbollen klarar sig bättre, mycket på grund av supporterkulturen.
Men rädd att med tiden kommer våran jantelag sätta än mer krokben. Naivt ska vi tro att vår romantiska inställning där medlemmarna äger klubben ska ge oss framgång. Säga nej till b lag i seriesystemet, nej till VAR, ja nej till allt som är försök till utveckling ska träda undan för att det ska vara som det är.

Jag är själv en drasut. Självvalt men för det är jag inte dummare än att jag begriper att Svenskt entreprenörskap och hårt arbete drivit resultat. Dem som slöat eller inte utvecklat har halkat efter.
Jag gnäller inte för att andra som lägger mer tid på arbete har det materiellt bättre. Jag vill inte straffa dem.

I idrottens Sverige undrar vi varför vi halkar efter när vi gör allt rätt.
Det är nog inte mycket svårare än att vi titta på dem som gör framsteg. Det är ju hyfsat transparent vad man behöver göra, vad man behöver ha för inställning.

Vill vi backa så är det bara att fortsätta som vi nu gör. Tro mig, det finns krafter som tjänar på det också. Men bättre blir vi inte.
Citera
2026-08-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Nja. Rosengård är absolut i bättre ordning nu än i höstas och kvalitetsmässigt är man nog topp 6 i Sverige. Att man sedan inte fått ordning på varken det mentala eller taktiska och därför inte tar ordentligt med poäng är faktiskt en annan sak.

De har väl 3-4 omgångar på sig att hitta rätt på planen, om man i sluttabellen skall hamna där man hör hemma (strax över mitten). Kan såklart bli nedflyttning och förfall men jag är ganska säker på att man reder ut detta .

Du har nog rätt i att dem trots allt är i bättre skick. Dem har ju definitivt en trupp som ska klara sig kvar. Uppsala kommer bli jumbo och av det man ser så blir det nog brist på småländska lag i nästa säsongs damallsvenska. Men fortsatt väldigt öppet i botten. Såg precis att man värvat en amerikanska på topp. Konstig sådan. Noll baljor på 17 matcher. Luktar Pogarch dvs entusiasmen finns nog men damallsvenskan är trots alla dess utmaningar bättre än många tror. Då tror jag mer på Bajens kanske tvivelaktiga värvning. Tjejen från Island har i vart fall sparkat in ett gäng bollar och man är i stort behov av att kunna stoppa in mer fysisk närvaro på topp.
Senast redigerad av Gurug 2026-08-19 kl. 20:53.
Citera
2026-08-19, 22:43
Medlem
Citat:
I min mening så är det knasigt att fortsätta linjen med att rekrytera tämligen mediokra spelare i något som kallas en satsning. Man återanställer därefter en tränare som förvisso vill spela boll men samtidigt är en taktisk optimist. Lite som Kirk om man nu ska jämföra. Dem skulle kanske lyckas med sina idéer i lag som Häcken eller Malmö. Lag där spelarna tydligt är tekniskt och fysiskt överlägsna sin motståndare.
Förra året när man åkte på mer utskåpning än siffrorna visade (som väl var en typ fyra mål i baken) så hade man stor underhållning av att stå direkt bakom och lyssna på karln.

Ville förstås att laget skulle hålla linjerna, pressa… men ja dem var ju så utspelade att ju mer dem försökte så ömsom bollades man ömsom sprangs man sönder. Det var rätt uppgivna blickar från spelarna, man måste liksom anpassa sig efter det material man har. Det oavsett vision om vart man vill nå.
Inte oväntat att han fick gå, att man sen återanställer är ju att göra samma misstag igen. Med det sagt tycker jag att det är kul att man vill spela bra boll.
Att switcha tränare vore kanske ett genidrag av såväl Malmö som Rosengård.

Sett att de har värvat några spelare från Australien iaf. Tycker det vore tråkigt om de åkte ur iaf. Om lag som Vittsjö, Piteå, Växjö och Kristianstad kan klara ekonomin och det damallsvenska kontraktet så borde det gå även för Rosengård.
Citera
2026-08-19, 23:01
Medlem
Citat:
Det är tuffa tider där ute. Företagen kämpar för sin lönsamhet. Sveriges företag är i mycket inte där dem har varit.
Att då stoppa in pengar i idrotter som alltför få tittar på blir förstås låg prio. Man försöker hitta andra vägar.
Fotbollen kommer i mycket klara sig av sina ideella insatser. Men allt tuffare att konkurrera mot andra länder i Europa kommer det att bli.

Herrfotbollen klarar sig bättre, mycket på grund av supporterkulturen.
Men rädd att med tiden kommer våran jantelag sätta än mer krokben. Naivt ska vi tro att vår romantiska inställning där medlemmarna äger klubben ska ge oss framgång. Säga nej till b lag i seriesystemet, nej till VAR, ja nej till allt som är försök till utveckling ska träda undan för att det ska vara som det är.

Jag är själv en drasut. Självvalt men för det är jag inte dummare än att jag begriper att Svenskt entreprenörskap och hårt arbete drivit resultat. Dem som slöat eller inte utvecklat har halkat efter.
Jag gnäller inte för att andra som lägger mer tid på arbete har det materiellt bättre. Jag vill inte straffa dem.

I idrottens Sverige undrar vi varför vi halkar efter när vi gör allt rätt.
Det är nog inte mycket svårare än att vi titta på dem som gör framsteg. Det är ju hyfsat transparent vad man behöver göra, vad man behöver ha för inställning.

Vill vi backa så är det bara att fortsätta som vi nu gör. Tro mig, det finns krafter som tjänar på det också. Men bättre blir vi inte.

Det markerade håller jag med om i stort sett allt. Herrfotbollen klarar sig bättre ekonomiskt, ja, i ett absolut perspektiv, men internationellt klarar den sig faktiskt sämre. Såklart på grund av att den verkar i en helt annan konkurrens med många fler professionella lag i många fler länder. På damsidan är Sverige fortfarande starka nog att ha två lag i final i Europas andraturnering. Det är alltså förhållandevis väldigt nära till toppen på damsidan och där handlar det främst om att försöka behålla det man redan har. Det borde ändå vara lättare än att börja från början.

Det är bl a därför jag inte vill att damfotbollen ska kopiera herrfotbollens koncept att bakbinda sig själv ekonomiskt, där pengar från biljettintäkter i princip ska vara den enda tillåtna inkomstkällan. Och att klubbar ska ägas av supportrar funkar definitivt inte om man inte har så många supportrar. Herrallsvenskan gör inte ens något försök att tjäna pengar på sin produkt (supporterkultur, klubbar från småstäder, inget VAR, sommarliga) utomlands vilket är jättekonstigt, då man ändå har en liga som skiljer ut sig lite från alla stora överexploaterade ligor och skulle kunna locka viss utökad publik genom det. Sverige är trots allt inte så stort.

En sak som är bra med damfotbollen är iaf att man är väldigt van att klara sig med väldigt små resurser. Vi har haft en högstaserie i decennier som bygger på att verksamheten är på semipro eller amatörnivå. Det blir inte som i England eller USA att ett lag måste läggas ner om man tappar sin finansiär. Tycker alltid det låter konstigt när ett engelskt damlag plötsligt måste flytta ner till division 5 för att klubben/herrlaget inte vill satsa på damlaget längre. Inte bra om man inte kan bedriva någon fristående verksamhet alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in