2026-08-16, 21:23
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Återigen en kanonmatch av Bajen som avgörs redan de första 15-20 minuterna av matchen. Klart mycket vassare än i våras.

Förklaringen tror jag ligger i att vi nu återgått till en trebackslinje,det som skapade framgångarna under Pablo PA:s tid i klubben.

Skönt att Janzen nu tagit sig in i startelvan och inte blev en av de dåliga värvningar som gjorts. Walter var bra men brände några lägen.

Sen så kändes det som kvaliten gick ner efter spelarbytena men det är kanske förståligt när man leder med 4-0 efter trettio minuter.

Tanken måste väl vara att Curmark ska in i startelvan så småningom och då bör hon få en chans att spela 90 minuter. Det lär inte ske mot MFF men i hemmamatchen mot Vittsjö veckan därpå borde det vara dags. Frågan är väl bara vem hon ska ersätta??

Det skiljer nu sex poäng mellan Vittsjö på sjundeplats och Piteå på åttonde plats. Jag tippar att de sju topplagen kommer att vara desamma i november som nu.

Matchen mellan MFF och Bajen på fredag avgör hur spännande serien blir i toppen. Vinner Bajen så är både guldstriden och kampen om den tredje europaplatsen vidöppen. Vinner MFF så är nog båda dessa kamper avgjorda.
Citera
2026-08-16, 23:16
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Återigen en kanonmatch av Bajen som avgörs redan de första 15-20 minuterna av matchen. Klart mycket vassare än i våras.

Förklaringen tror jag ligger i att vi nu återgått till en trebackslinje,det som skapade framgångarna under Pablo PA:s tid i klubben.

Skönt att Janzen nu tagit sig in i startelvan och inte blev en av de dåliga värvningar som gjorts. Walter var bra men brände några lägen.

Sen så kändes det som kvaliten gick ner efter spelarbytena men det är kanske förståligt när man leder med 4-0 efter trettio minuter.

Tanken måste väl vara att Curmark ska in i startelvan så småningom och då bör hon få en chans att spela 90 minuter. Det lär inte ske mot MFF men i hemmamatchen mot Vittsjö veckan därpå borde det vara dags. Frågan är väl bara vem hon ska ersätta??

Det skiljer nu sex poäng mellan Vittsjö på sjundeplats och Piteå på åttonde plats. Jag tippar att de sju topplagen kommer att vara desamma i november som nu.

Matchen mellan MFF och Bajen på fredag avgör hur spännande serien blir i toppen. Vinner Bajen så är både guldstriden och kampen om den tredje europaplatsen vidöppen. Vinner MFF så är nog båda dessa kamper avgjorda.
Om man utgår från roll i laget och de byten som gjorts så är det väl tydligt att det är Koivisto hon konkurrerar med. Samtidigt gör ju Vilma en riktigt bra match (igen) kryddat med fint mål och ännu finare framspelning.
Citera
2026-08-17, 14:47
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Bajen värvar Ída Hermannsdóttir från Island. Visst hon är skytteligaledare på Island och har spelat i landslaget men jag kan känna tveksamhet till att hon ska ta en ordinarie plats i Bajen. Hon är också 24år så det handlar inte om en ung talang man tar in för att i lugn och ro utvecklas i klubben.

Förhoppningsvis så har jag fel här.
Citera
2026-08-17, 16:18
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Bajen värvar Ída Hermannsdóttir från Island. Visst hon är skytteligaledare på Island och har spelat i landslaget men jag kan känna tveksamhet till att hon ska ta en ordinarie plats i Bajen. Hon är också 24år så det handlar inte om en ung talang man tar in för att i lugn och ro utvecklas i klubben.

Såg henne igår och undrade vilket nyförvärv det var...

Kul med en forward med fysiska egenskaper. Hoppas bara det går bättre än sist vi hade sådan (Klara Folkesson).
Citera
2026-08-17, 21:44
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1efter1
Var det inte något liknande med IFK I elitettan nyligen? Flygstrul till Umeå så de fick ta buss...
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
IFK Göteborg? Det blir en rätt lång bussresa till Umeå i så fall.

Som postat:
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Plumpen mot Umeå kan rätt lätt förklaras av uppladdningen. På fredagen meddelades det ju att matchen skulle skjutas upp tre timmar. Det gick nog inte att läsa någonstans helt varför, men det berodde på att IFK:s flyg upp till Umeå på fredagen blev inställt. Laget fick istället åka taximinibussar på fredagseftermiddagen till Västerås tror jag, övernatta där och sova typ 4 timmar, sen hoppa in i taximinibussar och åka vidare mot Umeå. De kom fram 1,5 h innan den nya matchstarten ...

Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Man undrar lite vad planen är med att satsa (om det ens kan kallas det) på ett damlag för ändå med svenska mått stora klubbar som Djurgården och Norrköping om man ändå inte ens klarar att placera sig bättre än nedflyttningsstrid i en semiprofessionell liga. Fristående lag från småorter utan någon som helst ekonomisk trygghet gör bättre ifrån sig. Menar inte att man bara ska värva in en massa dyra spelare. Men har man inte målet att bygga från grunden och skapa en professionell miljö? Då är det väl bättre att göra som Sirius att strunta helt i att ha något damlag, istället för att ha ett som man ändå struntar i.

Just nu är det mer som att det är fristående damlag under ett känt klubbmärke. Någon satsning ser man inte mycket av. AIK var likadant länge men börjat bli lite skillnad.

Jag håller med dig, men vill påpeka att Sirius förvisso har ett damlag (som lär vinna sin division 2-serie i år).

/feldgrau
Citera
2026-08-18, 08:28
Medlem
Cupens tredje omgång är nu ”lottad”, och de har väl lyckats para ihop en del intressanta matcher.

T ex:
Älvsjö-Djurgården (dvs väl Älvsjö-”gamla Älvsjö”).
IFK Göteborg-Häcken
Linköping-Norrköping

Men även om det kan bli kul matcher när man parar ihop geografiskt istället för lottning, så tycker jag fortfarande det blir lite oseriöst.

https://www.svenskfotboll.se/nyheter/cuper/2026/08/svc-dam-omgang-3/

Omgången spelas alltså i slutet av september.
Citera
2026-08-18, 16:23
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Cupens tredje omgång är nu ”lottad”, och de har väl lyckats para ihop en del intressanta matcher.

T ex:
Älvsjö-Djurgården (dvs väl Älvsjö-”gamla Älvsjö”).
IFK Göteborg-Häcken
Linköping-Norrköping

Men även om det kan bli kul matcher när man parar ihop geografiskt istället för lottning, så tycker jag fortfarande det blir lite oseriöst.

https://www.svenskfotboll.se/nyheter/cuper/2026/08/svc-dam-omgang-3/

Omgången spelas alltså i slutet av september.

Jag ser fram emot Enskede-BP. Har Enskede en bra dag så är avancemang inte omöjligt med tanke på hur bra de ofta spelat i elitettan.

Det finns ju en långsiktig plan hos Enskede att ta sig hela vägen till allsvenskan och bli ungefär det BP är idag fast med en supporterkultur i botten.
Citera
2026-08-18, 18:12
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Om Ída mot förmodan skulle färga kommer väl Svea att petas ut.
Citera
2026-08-18, 20:26
Medlem
Jobbigt läge för ligan. Alla större sponsorer väljer att inte förlänga avtalen.

https://www.dn.se/sport/nodlaget-svensk-damfotboll-tappar-storsta-sponsorerna/
Citera
2026-08-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebe11

Red bull ligan??
Citera
2026-08-18, 21:17
Medlem
DonaldBidens avatar
Noterar i förbifarten att Rosengård är kvar på nedflyttningsplats, verkar inte som det varit så gynnsamt att fästa sig vid ett kors/crux.

Deras självvalda korsfästelse kanske kommer klassas som självmord?
Citera
2026-08-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebe11

Jobbigt. Men som det sägs i texten av Ylva Johansson angående publikminskningen och vad som gått fel: ”Men jag tror att vi lite för mycket har litat på att herrfotbollspubliken också ska gå på dammatcherna. Många klubbar har lyckats bra med det, som Hammarby, men mycket tyder på att damfotbollen har en helt annan publikpotential med en annan publik.”

Låter som exakt vad jag varnade för här för flera år sedan (och blev idiotförklarad). Övertron på att dubbelklubbarnas herrfans skall höja Damallsvenskans publiksiffror och ekonomi har slagit tillbaka. Damfotbollen måste fokusera mer på att hitta en egen kultur och en egen publik, och i förlängningen nischade sponsorer som passar den kulturen. Det har man lyckats hyfsat med i t ex England.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in