2026-01-26, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Som jag förstår det har det valt ett annat (och bättre) upplägg. Dvs man tränar istället för att spela matcher. Matchen mot Bajen blir nog deras första för året.

Sen när blev träna bättre än att spela matcher? Det ena tar väl inte bort det andra?
Men glorifiera på kring Malmö du. Snart får man läsa att deras värva sönder konkurrenterna utan att betala en krona gynnar damfotbollen i hela riket.
Citera
2026-01-26, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Sen när blev träna bättre än att spela matcher? Det ena tar väl inte bort det andra?
Men glorifiera på kring Malmö du. Snart får man läsa att deras värva sönder konkurrenterna utan att betala en krona gynnar damfotbollen i hela riket.

Jag tycker man numera generellt spelar för många träningsmatcher och för tidigt. Bättre att grundträna ordentligt före man börjar med matcherna. Gäller både dam och herr och på alla nivåer, förresten. Januari är viktigaste månaden för uppbyggnadsträning, menar jag.

(”Glorifiera Malmö”.. hmm.. den var lite kul, med tanke på mina flera år av negativa inlägg om MFF dam)
Citera
2026-01-27, 07:57
Medlem
Citat:
Jag tycker man numera generellt spelar för många träningsmatcher och för tidigt. Bättre att grundträna ordentligt före man börjar med matcherna. Gäller både dam och herr och på alla nivåer, förresten. Januari är viktigaste månaden för uppbyggnadsträning, menar jag.

(”Glorifiera Malmö”.. hmm.. den var lite kul, med tanke på mina flera år av negativa inlägg om MFF dam)

Fridens Gurka. Kan tycka att du får bjuda på den efter att peggat upp genom avståndstagandet till Stockholmsklubbar.
Som i mina färgade ögon varit tydligare än det mot Malmö.
Men ska inte larva mig för mycket. En försäsong kan förstås se ut på olika sätt. I detta fall slutade Malmös föregående säsong tidigare och denna kommer igång senare.
Citera
2026-01-27, 12:00
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Apropå diskussionen om det är bra eller dåligt med många träningsmatcher under försäsongen.

Jag har ingen direkt åsikt men för Bajens del är nog många träningsmatcher en nödvändighet med tanke på att de spelar en av årets viktigaste matcher redan dem 8 februari. Minst halva startelvan är dessutom ny jämfört med den man avslutade säsongen 2025 med. Det är ett nytt lag som ska spela ihop sig på knappt en månad.
Citera
2026-01-27, 12:59
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:

Förr i tiden så spenderades stora delar av försäsongen av träning utan boll ens. Nu verkar råda enighet hos alla tränare om att det är bra att spela fotboll, även när det inte är säsong.

Kan bra gissa att det är nya rön som gör att i princip alla spelar många matcher tidigt.
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-01-27 kl. 13:03.
Citera
2026-01-27, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Förr i tiden så spenderades stora delar av försäsongen av träning utan boll ens. Nu verkar råda enighet hos alla tränare om att det är bra att spela fotboll, även när det inte är säsong.

Kan bra gissa att det är nya rön som gör att i princip alla spelar många matcher tidigt.

Jo, visst har utvecklingen gått framåt. Inte längre 2-3 veckors löpning i skogen.

Men rimligen blir träningen lidande av att spela många träningsmatcher. Går ju inte träna hårt dagen före och inte dagen efter, med tanke på skaderisk. Själva matchdagen är det ett flertal spelare som inte får röra på sig annat än uppvärmning och kanske några minuters spel, men blir ju ingen ordentlig genomkörare.

Håller man på som "värsta exemplet" jag hittade, IK Uppsala, med 11 träningsmatcher plus säkert några till på träningslägret, så undrar man ju när fasiken de skall hinna med att köra ordentlig uppbyggnadsträning. Minst 2 matcher i veckan fram till seriestart har de planerat in.
https://www.svenskfotboll.se/lagsida/ik-uppsala-fotboll/212519/

Och lagom till seriestart är hela truppen mentalt sliten och dåligt tränad. Och då hjälper det kanske inte att man "satt ett spel".

(med reservation för att Uppsala kanske vet vad dom gör. Kanske finns andra exempel där man inte har koll).

Sedan tror ju jag att alla idrottare mår bra av en viloperiod, men sedan några år tillbaka är fotboll även en vintersport i Sverige. Dock ej en sommarsport, för på sommaren är det jäkligt viktigt att alla får ligga på stranden och vila upp sig. Märkligt.
Citera
2026-01-27, 17:28
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Men rimligen blir träningen lidande av att spela många träningsmatcher. Går ju inte träna hårt dagen före och inte dagen efter, med tanke på skaderisk.
Jag synar detta iom Kims etablerande av den nya träningskulturen i Hammarby 2024. Även Aik växlade upp sin träning till liknande nivåer vad jag förstår, när Mikkjal tog över på sommaren.

Men din invändning förklarar ju inte på något sätt varför MFF inte spelat en enda match så här långt. Bajen har spelat 2 matcher och ändå kunnat träna hårt i vad 20 dagar redan?

Jag tror det är en myt att man inte skulle kunna träna stenhårt och samtidigt ha träningsmatcher.
Citera
2026-01-27, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Jag synar detta iom Kims etablerande av den nya träningskulturen i Hammarby 2024. Även Aik växlade upp sin träning till liknande nivåer vad jag förstår, när Mikkjal tog över på sommaren.

Men din invändning förklarar ju inte på något sätt varför MFF inte spelat en enda match så här långt. Bajen har spelat 2 matcher och ändå kunnat träna hårt i vad 20 dagar redan?

Jag tror det är en myt att man inte skulle kunna träna stenhårt och samtidigt ha träningsmatcher.

Tänkte jag skulle kika på hur det såg ut förra säsongen och började kika på herr. Först ut av alla lag att spela träningsmatch i januari var Mjällby!.. hmm..(mot ett danskt lag), men därefter följde BP och sedan möttes Norrköping och Värnamo. Med andra ord inget att ta fasta på där. På damsidan körde man igång med 4 matcher 25/1 och därefter 1/2, 2024 spelades första träningsmatchen 27/1, så man är absolut tidigare igång detta år.

Men men. "Man skall välja sina strider", som det heter. Och detta är väl ingen jag tänker ta. Kan ju ha fel och du har mer rätt än mig. (obs att detta enbart gäller detta ämne )

MFF dam var det. Vi vet ju faktiskt inte om de kanske har valt att spela internmatcher eller inofficiella matcher. Är numera mer ovanligt men det händer ju att lag inte vill ha "riktig match" med domare etc utan vill kunna stoppa spelet osv. Läser man denna text lär de dock inte ha varit så sugna på att stå still: https://www.mff.se/nyheter/jonas-valfridsson-nya-spelarna-visar-goda-tendenser-2026-01-17/
De har nog bara valt samma upplägg som varit "normalt" tidigare, dvs första träningsmatchen sista helgen i januari. Och då att det är andra lag som är tidigare än normalt snarare än att MFF är sena.
Citera
2026-01-27, 20:57
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Tänkte jag skulle kika på hur det såg ut förra säsongen och började kika på herr. Först ut av alla lag att spela träningsmatch i januari var Mjällby!.. hmm..(mot ett danskt lag), men därefter följde BP och sedan möttes Norrköping och Värnamo. Med andra ord inget att ta fasta på där. På damsidan körde man igång med 4 matcher 25/1 och därefter 1/2, 2024 spelades första träningsmatchen 27/1, så man är absolut tidigare igång detta år.

Men men. "Man skall välja sina strider", som det heter. Och detta är väl ingen jag tänker ta. Kan ju ha fel och du har mer rätt än mig. (obs att detta enbart gäller detta ämne )

MFF dam var det. Vi vet ju faktiskt inte om de kanske har valt att spela internmatcher eller inofficiella matcher. Är numera mer ovanligt men det händer ju att lag inte vill ha "riktig match" med domare etc utan vill kunna stoppa spelet osv. Läser man denna text lär de dock inte ha varit så sugna på att stå still: https://www.mff.se/nyheter/jonas-valfridsson-nya-spelarna-visar-goda-tendenser-2026-01-17/
De har nog bara valt samma upplägg som varit "normalt" tidigare, dvs första träningsmatchen sista helgen i januari. Och då att det är andra lag som är tidigare än normalt snarare än att MFF är sena.

Topp.

Även om jag ifrågasätter huruvida det skulle vara dåligt att spela träningsmatcher tidigt, så kan jag ju inte påstå att det skulle vara dåligt att göra motsatsen. Mest en intressant reflektion att MFF väljer att gå lite mot strömmen i denna fråga.
Citera
2026-01-28, 11:29
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Vittsjö plockar in en nyazeeländsk landslagspelare i truppen.
https://www.fotbollskanalen.se/artiklar/damallsvenskan/avslojar-vittsjo-varvar-landslagsmeriterad-forward
Citera
2026-01-28, 17:03
Medlem
https://www.expressen.se/sport/fotboll/damallsvenskan/ville-lamna--hammarby-sa-nej-jag-var-tydlig-/#no_universal_links
Joramo vill lämna Hammarby.

"När nu januarifönstret öppnade kom nästa chans, men hon kommer inte lämna nu heller berättar sportchefen Arnor Smárason.
– Hon blir kvar till sommaren, kontraktet går ut då.
Hammarby vill förlänga och försök, för att inte hamna i samma sits som med flertalet spelare den här vintern, har gjorts men utan framgång.
– Vi har fått signaler av camp Joramo att hon nog inte kommer förlänga. Så är det. "

"Sanningen är att Emilie Joramo ville lämna under det här fönstret, men Hammarby satte stop.
– Jag har haft en önskan om att ta ett nytt steg i min karriär nu, men Hammarby har sagt nej. Det är det jag har att förhålla mig till, säger Joramo."

Knepig situation tycker jag. Å ena sidan bra att Bajen gör allt dom kan för att behålla spelare. Samtidigt kommer Bajen nu inte få några pengar för henne. Plus att dom nu alltså kommer ha en spelare i ett halvår som egentligen inte vill vara där. Man kan fundera på om det påverkar prestationen.
Senast redigerad av Rebe11 2026-01-28 kl. 17:13.
Citera
2026-01-28, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebe11
https://www.expressen.se/sport/fotboll/damallsvenskan/ville-lamna--hammarby-sa-nej-jag-var-tydlig-/#no_universal_links
Joramo vill lämna Hammarby.

"När nu januarifönstret öppnade kom nästa chans, men hon kommer inte lämna nu heller berättar sportchefen Arnor Smárason.
– Hon blir kvar till sommaren, kontraktet går ut då.
Hammarby vill förlänga och försök, för att inte hamna i samma sits som med flertalet spelare den här vintern, har gjorts men utan framgång.
– Vi har fått signaler av camp Joramo att hon nog inte kommer förlänga. Så är det. "

"Sanningen är att Emilie Joramo ville lämna under det här fönstret, men Hammarby satte stop.
– Jag har haft en önskan om att ta ett nytt steg i min karriär nu, men Hammarby har sagt nej. Det är det jag har att förhålla mig till, säger Joramo."

Knepig situation tycker jag. Å ena sidan bra att Bajen gör allt dom kan för att behålla spelare. Samtidigt kommer Bajen nu inte få några pengar för henne. Plus att dom nu alltså kommer ha en spelare i ett halvår som egentligen inte vill vara där. Man kan fundera på om det påverkar prestationen.
Hammarby har inte behov av pengar däremot av bra spelare. Till sommaren kommer man ha enklare att ersätta Joramo och det blir en smidigare övergång truppmässigt. Jag tycker det är ganska tråkig stil av Joramo att uttala sig om detta i media, det är inget större problem för henne då hon har möjlighet att lämna om ett halvår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in