• 1
  • 2
2025-11-22, 13:46
Medlem
Monerokungens avatar
I filmen In Time kan man ge bort sin tid – där mäts inte rikedom i pengar, utan i livstid.
Låt oss säga att du har exakt 40 år kvar att leva. Du kan inte påverka det på något sätt – inte med kost, träning eller medicin. Din klocka tickar, och när tiden är slut, är det slut.
Jag har däremot pengar, och jag erbjuder mig att köpa 5 år av ditt liv.
Det betyder att jag får leva 5 år längre, medan du dör 5 år tidigare.
Så frågan är:
Hur mycket hade du sålt 5 år av ditt liv för?
Och säg inte 100 miljoner eller något orealistiskt.
Tänk på hur världen faktiskt ser ut – folk byter ju redan sin tid mot pengar varje dag bara för att klara sig.
Vad är fem år av ditt liv egentligen värt?
Citera
2025-11-22, 13:55
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
I filmen In Time kan man ge bort sin tid – där mäts inte rikedom i pengar, utan i livstid.
Låt oss säga att du har exakt 40 år kvar att leva. Du kan inte påverka det på något sätt – inte med kost, träning eller medicin. Din klocka tickar, och när tiden är slut, är det slut.
Så frågan är:
Tänk på hur världen faktiskt ser ut – folk byter ju redan sin tid mot pengar varje dag bara för att klara sig.
Runt medianlönen brukar det handla om. När man jobbar heltid (40h/v) så säljer man sin tid till sin arbetsgivare. Per år kräver svensken i genomsnitt 400 000-500 000 kr brutto per år för sin tid.
Citera
2025-11-22, 14:02
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Så frågan är:
Ingenting. Livet är mig heligt. Du kommer förmodligen att dö före mig. Pengar är inte allt, bara hos de som saknar det.

Många människor kan säga att livet handlar inte bara om att äta ,men saknar man mat, inser man snabbt, satt det är vad livet faktiskt handlar om.
Citera
2025-11-22, 14:04
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Jag kan sälja mina 5 sista år.
Men inte min ungdom.
Citera
2025-11-22, 14:11
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ingenting. Livet är mig heligt. Du kommer förmodligen att dö före mig. Pengar är inte allt, bara hos de som saknar det.

Många människor kan säga att livet handlar inte bara om att äta ,men saknar man mat, inser man snabbt, satt det är vad livet faktiskt handlar om.

Jag kommer antaligen inte dö före dig.

Då jag är under 30 år
Har LDL 1.7
Hba1c 29
Apob 0.6
Crp 0.3

Håller på med longevity. Så skulle inte tro det. Om du inte är 1-5 år gammal. Så är det 99.999% chans att du dör långt innan mig. Och jo vi med pengar kollar oss långt i förväg om cancer Osv har börjat i kroppen.

Har ingen cancer på någon av familjens sidor, Äter EXTREMT hälsosamt, Har optimal sömn, Jobbar inte , Är ekonomiskt fri. Så om jag inte dör av en olycka så har du inga bra odds.
Citera
2025-11-22, 14:11
Medlem
Brantforss avatar
15 019 200 SEK. Take it or leave it.
Citera
2025-11-22, 14:20
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors
15 019 200 SEK. Take it or leave it.

Så du är antingen ekonomiskt fri just nu! Eller tjänar ca 3 miljoner Efter skatt per år? Riktigt grymt.

Då förstår jag priset.
Citera
2025-11-22, 14:20
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Så frågan är:

Så mycket pengar finns inte....

Om du vill korta mitt liv med fem år är det billigare att du investerar en tia i en kula
Citera
2025-11-22, 14:29
Medlem
pn222jws avatar
Ett halvår - sex månader för några miljoner - möjligen. Fem år skulle jag aldrig avstå.
Citera
2025-11-22, 14:30
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Så mycket pengar finns inte....

Om du vill korta mitt liv med fem år är det billigare att du investerar en tia i en kula

Så med andra ord jobbar du inte?

Du växlar inte din tid mot PENGAR?

Du gör inte X antal timmars jobb för X antal pengar? Sluta försöka lura dig själv. Du säljer din tid flera dagar i veckan!

Jag är en av få i Sverige som inte har slösat EN (1) minut av mitt liv på att jobba. Och göra andra rikare.

Om du gjorde som mig grattis! Du är du en vinnare. Har du jobbat ? Ja du är en slav som skänker bort ditt liv för pengar. Tid är ovärderlig, Pengar är inte det. Man kan alltid skaffa pengar, men aldrig mer tid.
Citera
2025-11-22, 14:35
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Så med andra ord jobbar du inte?

Du växlar inte din tid mot PENGAR?

Du gör inte X antal timmars jobb för X antal pengar? Sluta försöka lura dig själv. Du säljer din tid flera dagar i veckan!

Visst men mer fragmenterat än att sälja fem år på ett bräde.

Ja jag äger min tid och har en livssituation där jag kan tacka nej till pengar.

Som bekant börjar pengar bli rätt ointressant, då man inte kan använda pengar som man vill utan att politiker deras skatteverk och bankmaffian skall lägga sig i.

Så nej tack, vill du åt fem år av mitt liv får du nog försöka att skjuta mig....
Citera
2025-11-22, 14:42
Medlem
Du skulle kunna köpa mina 5 sista år ganska billigt
Bli gammal i Sverige blir allt värre
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto