2025-11-23, 12:22
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Om ni inte har cancer på någon sida i släkten så utgår jag från att de flesta av dina förfäder dött relativt unga

Så är det. Han tänkte inte till där bara.
Citera
2025-11-23, 12:23
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
I filmen In Time kan man ge bort sin tid – där mäts inte rikedom i pengar, utan i livstid.
Låt oss säga att du har exakt 40 år kvar att leva. Du kan inte påverka det på något sätt – inte med kost, träning eller medicin. Din klocka tickar, och när tiden är slut, är det slut.
Jag har däremot pengar, och jag erbjuder mig att köpa 5 år av ditt liv.
Det betyder att jag får leva 5 år längre, medan du dör 5 år tidigare.
Så frågan är:
Hur mycket hade du sålt 5 år av ditt liv för?
Och säg inte 100 miljoner eller något orealistiskt.
Tänk på hur världen faktiskt ser ut – folk byter ju redan sin tid mot pengar varje dag bara för att klara sig.
Vad är fem år av ditt liv egentligen värt?
Om 40 år är jag nästan hundra så dom sista fem åren kan jag skänka bort till dig. Slipper jag lida mig genom hemtjänsten med alla negrer ska dalta mig i arslet
Citera
2025-11-23, 12:26
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Så du räknar din årsinkomst på årets timmar, och inte dina arbetstimmar?

Vad har det med någonting att göra?
Citera
2025-11-23, 12:46
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Hur mycket hade du salt 5 ar av ditt liv for?

Ar det 5 ar av mitt liv just nu eller 5 ar av mitt liv mellan 80 och 85? Jag skulle absolut kunna slappa sista 5 aren av mitt liv for sag en miljon, ta de pengarna och resa runt i varlden kommande 5 aren istallet for att jobba. Skulle du istallet be mig offra 5 ar att mitt liv just nu, dvs att jag imorgon skulle vakna upp med fem farre ar med relativt god halsa men fortfarande skulle forvantas ha lika lang tid med svag halsa under min alderdom som innan affaren skulle jag nog vilja ha dubbla summan iaf.
Citera
2025-11-23, 13:03
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z00plon
Lat oss saga att det ar en heltidsjobb jag saljer, lonen ligger pa 400.000k per ar. Nu saljer jag hela dygn vilket innebar att istallet for 8 timmar per dag sa blir det i detta fallet 24 timmar per dag. Vilket blir 400.000 kr per ar x 3 x 5 vilket totalt blir 6 miljoner kronor.

Och plus att jag nu forlorar 5 ar utan att fa nagonting alls fran varje arbetsdag i form av mening eller socialt liv, som om jag nu hade levt och jobbat, vill jag lagga till en mille extra per ar for skada och sved. Det ar dar harda valutan sitter da livet ar vart mer an guld.

Om nagon annan utan nagra motkrav gav dig samma ersattning som du idag har lon, skulle du da valja att fortsatta jobba gratis pa samma stalle? Skulle du kanske till och med betala for att fa komma in pa jobbet? Svarar du nej pa dessa fragor satter du trots allt ett negativt varde pa din arbetstid, iaf ett varde som ar lagre an alternativet, som att hanga pa Flashback. :-)

Och du raknar du inte valdigt generost? Lagger du inte cirka 10 timmar per dag pa jobbet med pendlande, lunch etc? Och sover du inte cirka 8 timmar per dag? Och betalar du ingen skatt? Raknar vi stallet pa 25 000 kronor netto, 10 timmars arbetsdag (dvs 2500 timmar/ar) och 16 timmars dygn ger det oss 3,2 miljoner kronor.
Citera
2025-11-23, 13:19
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Vad har det med någonting att göra?

Om du gör en uträkning på vad du tjänar när du jobbar, per timme, men sedan bortser helt från just det, så gör du själv den uträkningen helt irrelevant.
Citera
2025-11-23, 13:20
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Om jag säljer min tid så räknar jag varje timme.

Jojo, men ”smickra” uttrycker klart att han räknar utifrån den timlön han drar in när han frilansar.
Citera
2025-11-23, 13:23
Medlem
Knotknets avatar
Det är inte så roligt att leva så man gör dubbelvoltet. Jag skänker 5 år till TS.
Citera
2025-11-23, 13:25
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Jojo, men ”smickra” uttrycker klart att han räknar utifrån den timlön han drar in när han frilansar.
Ja han använder en siffra han känner igen och kan förhålla sig till. Därmed inte sagt att det är vad han hade kunnat tjäna ihop på fem år. Vad tycker du själv att en timme av ditt liv är värt?
Citera
2025-11-23, 13:31
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Ja han använder en siffra han känner igen och kan förhålla sig till. Därmed inte sagt att det är vad han hade kunnat tjäna ihop på fem år. Vad tycker du själv att en timme av ditt liv är värt?

Eftersom jag tyvärr slänger bort alldeles för många timmar på trams, så kan jag inte ge ett ärligt svar på det.

Det jag KAN säga är att det projekt jag skulle velat genomföra kostar 20 miljoner.
Fick jag det skulle jag kunna avsluta mitt liv.
Citera
2025-11-23, 15:40
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Eftersom jag tyvärr slänger bort alldeles för många timmar på trams, så kan jag inte ge ett ärligt svar på det.

Det jag KAN säga är att det projekt jag skulle velat genomföra kostar 20 miljoner.
Fick jag det skulle jag kunna avsluta mitt liv.
Det projektet vill jag veta mer om. Låter verkligen som något värt att göra uppoffringar för.
Citera
2025-11-25, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Skitsnack..
om jag ger dig 100 miljoner för att sitta och titta in i väggen en hel dag hade du gjort det.
Ja. Men då existerar jag. Det gör jag inte om jag säljer en dag enligt ts.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in