• 1
  • 2
2025-11-21, 11:53
Medlem
Vill bara dela med mig av ett tips för att komma över era ex. Detta funkar nog inte om ni precis har gjort slut. För då är det för nära inpå. Men har man varit ihop länge så kan det göra ont en lång tid efteråt. Men det som funkade för mig var att tänka på alla negativa saker hos henne. Hennes kontrollerande beteende och dubbelmoral m.m. Då vändes saknaden till ilska istället. Någon mer som testat denna metod?
Citera
2025-11-21, 11:58
Medlem
“The best way to get over someone is to get under someone else”
Citera
2025-11-21, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Vill bara dela med mig av ett tips för att komma över era ex. Detta funkar nog inte om ni precis har gjort slut. För då är det för nära inpå. Men har man varit ihop länge så kan det göra ont en lång tid efteråt. Men det som funkade för mig var att tänka på alla negativa saker hos henne. Hennes kontrollerande beteende och dubbelmoral m.m. Då vändes saknaden till ilska istället. Någon mer som testat denna metod?

Tack men det klara jag själv utan ilska och du ska först ha varit i ett förhållande innan du börjar ge andra goda råd!
Citera
2025-11-21, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
“The best way to get over someone is to get under someone else”
Ja, jo -men vi män som inte gillar hårig stjärt, då?
Citera
2025-11-21, 12:01
Medlem
Citat:

Då fanns väl inte något att "komma över"? Ifall hon hade de egenskaperna.
Citera
2025-11-21, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Tack men det klara jag själv utan ilska och du ska först ha varit i ett förhållande innan du börjar ge andra goda råd!

Ja men det har jag ju. Sen om du tror jag ljuger är ditt problem.
Citera
2025-11-21, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då fanns väl inte något att "komma över"? Ifall hon hade de egenskaperna.

Rent logiskt nej. Men ens känslor jobbar inte alltid i harmoni med ens logik.
Citera
2025-11-21, 12:07
Medlem
Gjuteriets avatar
Det kanske fungerar för att slippa känna sorg och saknad, men att byta ut det mot ilska känns som fel väg att gå. Att bära på ilska blir i längden väldigt destruktivt, plus att personen fortfarande har en plats i dina tankar som han/hon kanske inte längre förtjänar.

Borde väl vara rimligare att bara fokusera på andra människor och andra saker. Fylla tomrummet med det som bringar glädje, i stället för att vältra sig i vrede.
Citera
2025-11-21, 12:11
Medlem
Riddarhusets avatar
det bästa sättet är inte att tänka negativa tankar om ngn annan.
det gör bara att ilskan förtränger hotet man upplever.
men hotet mot självbilden finns kvar.
Nu har man två problem istället för ett; saknaden av exet samt ilskan som fräter
den som kastar glödande kol på andra får blåsor på händerna.
Det bästa är att be för att exet har det bra i sin nya situation, fokusera på det man kan göra för sig själv och andra samt hitta nya sätt att tilgodose sina behov på.
Citera
2025-11-21, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gjuteriet
Det kanske fungerar för att slippa känna sorg och saknad, men att byta ut det mot ilska känns som fel väg att gå. Att bära på ilska blir i längden väldigt destruktivt, plus att personen fortfarande har en plats i dina tankar som han/hon kanske inte längre förtjänar.

Borde väl vara rimligare att bara fokusera på andra människor och andra saker. Fylla tomrummet med det som bringar glädje, i stället för att vältra sig i vrede.

Det funkade då för stunden. Det var mer att jag behövde balansera saknaden efter de goda stunderna vi hade med de negativa sakerna. Idag känner jag inte längre någon ilska. Utan det känns bara som att det var rätt beslut att vi gick skilda vägar.
Citera
2025-11-21, 12:15
Medlem
Citat:

Visst funkar det om det finns negativt att tänka på. Svårt att göra när känslorna är överväldigande och till liten hjälp tyvärr. Problemet är egentligen att tid är det enda samt att man behöver vara öppen för att gråta ut. Låt känslorna ta över en stund och göra ritkigt ont så snart som möjligt. De finns där och de behöver bearbetas. Inte mer att göra än så och om det var någon som faktiskt hade negativa (riktigt negativa) sidor så borde det egentligen inte göra lika ont. Vet dock att det finns de som dras mot missbrukande relationer så inte helt svart och vitt heller.
Citera
2025-11-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
det bästa sättet är inte att tänka negativa tankar om ngn annan.
det gör bara att ilskan förtränger hotet man upplever.
men hotet mot självbilden finns kvar.
Nu har man två problem istället för ett; saknaden av exet samt ilskan som fräter
den som kastar glödande kol på andra får blåsor på händerna.
Det bästa är att be för att exet har det bra i sin nya situation, fokusera på det man kan göra för sig själv och andra samt hitta nya sätt att tilgodose sina behov på.

För mig var det mer för att få bort illusionen att vårt förhållande var fantastiskt. Vilket det absolut inte var. Nu känner jag inte längre någon ilska, och jag önskar henne inget ont.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in