Igår, 20:05
Medlem
Minns "tips" jag läst förr.

Osäkert på hur mycket du kan spara men, blötlägg t.ex ris dygnet innan (eller om det var från morgon till kväll) så sparar du kostnaden för en del av koktiden.
Citera
Igår, 20:11
Medlem
mensverkets avatar
Blir du bjuden, säg alltid ja.
Citera
Igår, 20:23
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bears
Vissa förslag i tråden ger en väldigt marginell skillnad. Om du verkligen vill spara pengar bör du se till vad som du lägger mest pengar på, och vad du är redo att offra.
Precis. Vilket för de flesta är boende- och transportkostnader.
Citera
Igår, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe89
Du verkar inte kunna tänka alls.

Vad fan har dyra bilar, mat, onödiga utgifter etc med att satsa att göra?
Jag snackar om att fokusera pengarna på just satsning, om det så nu är aktier eller annat. Vad är det du inte förstår?

Vad tycker du är att satsa? Att lägga 20k i månaden på utgifter som mat, dryck, konsumtionslån eller att lägga 20k på utdelningsaktier?

Det är inte att snåla, det är att investera. Givetvis måste du satsa pengarna på det som skall ge avkastning, men inte på att bränna 80 % av lönen på massa onödig skit

Jag har varken nämnt något om dyra bilar eller att slösa. Du verkar inte förstå vad jag skriver.

Jag pratar om att satsa inte att snåla.
Citera
Igår, 21:33
Medlem
finns mycket man kan spara in på men det som blir pengar är det ofta förekommande

tar alltid med mig en flaska vatten när jag går hemifrån

i somras när det var väldigt varmt gjorde jag is the earl grey ca 5 öre för 2 L har fortsatt med det

matlåda japp blir pengar om man ska äta ute går spara ca 2500 kr på det per månad

satte upp julstjärna för några dar sen hur mycket kan jag spara på att släcka den på dagen ?
sitter en 2 wattare i den
Citera
Igår, 21:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Sno tapapper och tvål från donkens toalett, jag gör det hela tiden.
Men fy fasen vilka tattarfasoner. Riktiga svenskar använder lokaltidningen och reklamen. Tvål är inte dyrt!
Citera
Igår, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatTren
Nu kanske mitt svar inte är exakt vad du eftersträvar men har sett många genom åren som gör sig stor möda för att spara 20 kronor när de har goda möjligheter att jobba extra ibland och istället tjäna några tusen extra.

Istället för att lägga sån enorm tid på att åka 1 timme extra kollektivtrafik för att köpa billig ost kanske det helt enkelt är lättare att bara jobba några timmar till på jobbet.
Förvånansvärt många människor som är allergiska till att just jobba lite mer, en helgdag eller liknande.

Detta. Om omkostaderna är konstanta går extrainkomsten/övertiden alltid rätt in på sparkontot. Så länge man inte jobbar extra för att konsumera det direkt är detta fantastiskt!

En annan sak:
Vet många som köpt bil de sällan använder för att åka till stormarknaden att handla. Man kan handla mat på dyrare butik närmare där i princip merkostnaden täcks av att man inte spenderade pengar på bensin… för att inte tala om fordonsskatt, serviceavgift för bilen etc vilket gör det hela till en absurd förlustaffär. Behöver man sedan bilen ett par gånger per år kan man låna av en kompis och bjuda på en whiskyflaska, gå med i en bilpool, eller till och med hyra och det blir otroligt mycket billigare
Citera
Igår, 22:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murbruk80
Vill testa leva riktigt billigt och riktigt snålt. Tänker om vi alla hjälps åt med att komma på tips på hur man är riktigt snål och sparsam i vardagen, tex dra ut sladdar, flytta glödlampan efter vilket rum man är i… ja ni fattar.
Jag vill se om det gör skillnad på ekonomin men också betala så lite som möjligt till företag…
Stäng av datorn, den drar ström.
Sedan kan du börja använda hjärnan om du fått en sådan och se till att du får jobba som du tjänar bra så du inte behöver oroa dig över ett normalt liv.

Dock tar jag dig inte på allvar utan tror du trollar.
Citera
Igår, 22:40
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Laga mat och äta hemma är väl ett bra snåltips. Å andra sidan vill man ju att restaurangerna i området ska överleva.
Skiter i restaurangerna, inte ätit pizza, donken, lunchhak osv. sedan strax före covid. När priserna köp över 100kr slutade jag äta där. Foodora och dyligt har jag aldrig använt en gång ens.
Äter en finare köttbit ett par tre gånger om år på restaurang, det räcker för mig.

Skippa snacks, utemat läsk och sånt. Stora pengar man kan spara in på att köpa billigare mat och laga den själv. I veckan har lokala ICA 550g falukorv för 15kr. Med några potatisar och två ägg blir det två rejäla måltider för mig under tian st.
Citera
Igår, 22:41
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Detta. Om omkostaderna är konstanta går extrainkomsten/övertiden alltid rätt in på sparkontot. Så länge man inte jobbar extra för att konsumera det direkt är detta fantastiskt!

En annan sak:
Vet många som köpt bil de sällan använder för att åka till stormarknaden att handla. Man kan handla mat på dyrare butik närmare där i princip merkostnaden täcks av att man inte spenderade pengar på bensin… för att inte tala om fordonsskatt, serviceavgift för bilen etc vilket gör det hela till en absurd förlustaffär. Behöver man sedan bilen ett par gånger per år kan man låna av en kompis och bjuda på en whiskyflaska, gå med i en bilpool, eller till och med hyra och det blir otroligt mycket billigare
Om man är en familj så är det i de flesta fall nödvändigt med bil. Många familjer har till och med två bilar vilket jag personligen tycker är slöseri. 98 procent av tiden klarar man sig med en bil om man planerar, även om det innebär längre transporttider för de familjemedlemmar som använder kollektivtrafik/cykel som färdmedel. Vid de få tillfällen man verkligen behöver två bilar kan man låna eller hyra.
Citera
Igår, 23:46
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför inte ett lock? Och varför fungerar det inte med gasspis?
Handduk över locket. Tänkte på eld, inte spisen då utan hällen.
Citera
Igår, 23:47
Medlem
Varmvatten ingår oftast i avgiften om du bor i lägenhet. Tvätta röven i duschen så slipper du köpa toapapper. Brödrosten är en billig värmekälla. Även airfryern är billigare än ugnen förutsatt att du redan har en airfryer. Annars kan du ofta hitta en på soptippen.
Vispa för hand, kärna ditt eget smör, sno så mycket du kan, dumpstra, nyttja hemförsäkring på all möjlig skit som går sönder. Halka på gatan och få ut lite extra på olycksfall. Föreläs på skolor om något flummigt som ingen kan något om, bara dra en vals om kärnfysik och ta hutlöst betalt. Skriv ut pantetiketter. Skilj dig från en rik partner. Lim mättar bättre än fullkorn. Bär offerkofta. Identifiera dig som kvinna. Snylta på dina föräldrar. Snylta på dina vänner osv osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in