Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-22, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
De vill avkriminalisera förekomsten av narkotika i kroppen.

Förslaget lär stoppas av de med förstånd i huvudet och ingen narkotika i kroppen.
Då får du presentera bevis på att en sådan kriminalisering har en positiv effekt på samhället.
Citera
2025-11-22, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Det heter att det finns en ökad risk för psykos eller att risken för psykosliknande tillstånd ökar med bruk av cannabis. Är detta klarlagt eller är det propaganda? En massa förståsigpåare hävdar med auktoritär ton att det mycket riktigt är så.

Vidare har jag läst om hur dessa risker bara föreligger om man är ung och har något med sig som gör det möjligt. Är det någon sanning i det?

Propagandan målar en bild av att om cannabis var fritt att bruka så skulle alla göra det hela tiden, total anarki med hundar och katter som bor tillsammans, våld i nära relationer skulle öka, våldet skulle öka i största allmänhet och folk skulle dö som flugor när de hoppar från fönster i tron att de kan flyga som flugor. "Reefer Madness" besannad i Sverige.

En medelväg borde finnas i detta. En nykter och sansad syn fri från propaganda och aktivism från experter/kloka gubbar med professorstitlar eller polisbefälsgrader. Insikten om att ett narkotikafritt samhälle är en omöjlighet kanske då nås, som att den inte redan var rådande.

Ja, droger är skit och sabbar livet för många. Men förbud och straff är verkligen inte rätt sätt att få folk att fatta det.
Risken ökar för någon med latent psykos att utveckla sin genetiska sjukdom. Detta gäller alla former av rusmedel och inget unikt för cannabis.
För ett par år sedan så gjordes en stor studie i Danmark som jämförde antalet psykossjukdomar före och efter legaliseringen i USA och Kanada där över 100.000 försökspersoner fick delta. Resultatet var att endast 0.4% av alla som brukade cannabis drabbades av någon form av psykossjukdom, en siffra som varken ökade eller minskade efter legaliseringen.
Citera
2025-11-22, 08:43
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Desperat försök till några fler röster.
Förmodligen röstfiske, men det förändrar inte det faktum att nuvarande narkotikapolitik är kontraproduktiv och bör ses över. Det är något som Folkhälsomyndigheten velat utreda men som politikerna satt stopp för.
Citera
2025-11-22, 08:57
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Förmodligen röstfiske, men det förändrar inte det faktum att nuvarande narkotikapolitik är kontraproduktiv och bör ses över. Det är något som Folkhälsomyndigheten velat utreda men som politikerna satt stopp för.

Självklart röstfiske, mer intressant är som du tar upp nuvarande narkotikapolitik. Det skapar givetvis problem och lagbrott, tar polisens resurser i anspråk men samtidigt anser jag att narkotika skall fortsätta vara förbjudet men ännu högre straff.

Varför kan man undra? Jag vill inte leva i ett land där narkotika är lagligt och accepterat. När jag besökt länder där narkotika varit lagligt så står drägg i varje gathörn och försöker sälja sin dekadenta produkt. Det kommer andra problem med legalisering.

Framförallt vill jag inte legalisera något som framförallt är en invandrad business, snarare straffa det mycket hårdare.
Citera
2025-11-22, 09:01
Medlem
Citat:
Självklart röstfiske, mer intressant är som du tar upp nuvarande narkotikapolitik. Det skapar givetvis problem och lagbrott, tar polisens resurser i anspråk men samtidigt anser jag att narkotika skall fortsätta vara förbjudet men ännu högre straff.

Varför kan man undra? Jag vill inte leva i ett land där narkotika är lagligt och accepterat. När jag besökt länder där narkotika varit lagligt så står drägg i varje gathörn och försöker sälja sin dekadenta produkt. Det kommer andra problem med legalisering.

Framförallt vill jag inte legalisera något som framförallt är en invandrad business, snarare straffa det mycket hårdare.
Vad för straff ska vi ha då inte ens länder som har dödsstraff på narkotikabruk får bukt med problematiken?
Vad för magisk kraft sitter du på som ingen annan i världshistorien har lyckats med?
Citera
2025-11-22, 09:03
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:

Ja, en sådan stadsmiljö är inte önskvärd men min invändning mot det förda resonemanget är att i Spanien är det lagligt att odla och röka marijuana i sitt eget hem. Vi är i Spanien 3-5x per år och det är extremt sällan vi stöter på den obehagliga odören från cannabis i en publik miljö.

Men framför allt ser jag inte uppsidan av att lägga polisresurser på att jaga socioekonomiskt utsatta personer som använder ett annat berusningsmedel än alkohol. De resurserna skulle kunna allokeras till mer trängande brottslighet.
Citera
2025-11-22, 09:08
Medlem
Citat:

Gathörnsförsäljning är inget jag förknippar legalisering med. Då går man väl in i butik eller cafe och köper/brukar?
Citera
2025-11-22, 09:10
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Vad för straff ska vi ha då inte ens länder som har dödsstraff på narkotikabruk får bukt med problematiken?
Vad för magisk kraft sitter du på som ingen annan i världshistorien har lyckats med?

Gör som i El Salvador, lås in alla och släpp inte ut dom, knarkarna med. Kommer tyvärr inte ske.
Citera
2025-11-22, 09:14
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Gathörnsförsäljning är inget jag förknippar legalisering med. Då går man väl in i butik eller cafe och köper/brukar?

Ja, men dom är ändå där, vid sidan om.

Med legaliseringslogiken så skall vi alltså göra brott lagliga om tillräckligt många begår brotten, skall vi legalisera att skjuta och spränga med? Våldtäkt? Gängkriminalitet är ju ett växande problem, vi kanske skall göra det lagligt?

Tror snarare på att dra en djupare linje i sanden och lagföra även små brott hårdare, lås in alla. Så kan vi som inte knarkar, skjuter, spränger, våldtar leva vidare i ett lugnare samhälle.
Citera
2025-11-22, 09:14
Medlem
Citat:
Gör som i El Salvador, lås in alla och släpp inte ut dom, knarkarna med. Kommer tyvärr inte ske.
El Salvador begår brott mot mänskliga rättigheter och det finns arresteringsordrar från både ICJ och ICC på högt uppsatta personer i landet.

Du löser inte brott genom att begå egna brott, din jävla nöt!
Citera
2025-11-22, 09:16
Medlem
Citat:
Ja, men dom är ändå där, vid sidan om.

Med legaliseringslogiken så skall vi alltså göra brott lagliga om tillräckligt många begår brotten, skall vi legalisera att skjuta och spränga med? Våldtäkt? Gängkriminalitet är ju ett växande problem, vi kanske skall göra det lagligt?

Tror snarare på att dra en djupare linje i sanden och lagföra även små brott hårdare, lås in alla. Så kan vi som inte knarkar, skjuter, spränger, våldtar leva vidare i ett lugnare samhälle.
4% av alkoholmarknaden är svart och då med din logik så är legaliseringen av alkohol totalt misslyckad...

Och "lås in alla" är bara ren idioti då det skulle kosta på tok för mycket! Jag vill inte slänga bort mer utav min skatt bara för att personer som dig blir kåta av att straffa andra.

Håll dina kinks i sovrummet, tack!
Citera
2025-11-22, 09:19
Medlem
Suck det är fler partier som försökt sig på detta, var det inte KD med Skyttedal senast som hävde ur sig sånt. Nu är ju iof Kristdemokrater jävligt traditionella av sig, oftast så det är ju i specifikt det partiet dåligt att bara häva ur sig förslaget. Men ärligt alltså, ja finns en hel del C som knarkar absolut, men detta är ingen stor fråga man vinner röster på här i Sverige. Dessutom är det så att snuten springer inte runt och letar folk som är påtända utan fokus ligger på dom som säljer ändå och som köper större mängder, så i princip kan man säga att det är avkriminaliserat eftersom det knappt läggs några resurser på det.

Sen är det helt andra brott om man har det på sig i typ fickan beroende på mängd om man blir visiterad, då har man innehav också. Köra drograttfull eller rattfull är en helt annan sak och även detta ett helt annat brott än att enbart ha en drog i sig. Alkohol är ju tex lagligt att inhandla men likväl får man inte köra bil på det, likväl som på andra droger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in