2025-11-21, 16:58
Medlem
kyzyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det är inte mycket till tröst för de som blir lidande av att människor kör drogpåverkade i trafiken.

Det skulle vara intressant att få höra dig argumentera för att av narkotika i kroppen ska vara avkriminaliserat för de anhöriga till människor som råkat ut för drogpåverkade bilförare.

Tror du att de anhöriga blir glada av att få höra dig predika?
samma typ av människor som kan tänka sig köra bil medans de är narkotikapåverkade lär ju inte ha några problem med att köra bil alkoholpåverkade
Citera
2025-11-21, 17:06
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Det är inte mycket till tröst för de som blir lidande av att människor kör drogpåverkade i trafiken.
Det är inte meningen att det ska vara en tröst för någon.
Citat:
Det skulle vara intressant att få höra dig argumentera för att av narkotika i kroppen ska vara avkriminaliserat för de anhöriga till människor som råkat ut för drogpåverkade bilförare.
Det skulle jag inte. Framför allt för att jag tror att är enklast att helt enkelt behålla nolltoleransen i trafiken. Att jag gillar Nederländernas variant i Nederländerna är inte riktigt samma sak som jag tror att det skulle fungera här i Sverige.
Citat:
Deras, eller mina för den delen, känslor är inte relevanta.
Citera
2025-11-21, 18:24
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:

Narkotika i kroppen är redan avkriminaliserat idag, och Centerns förslag har ingenting med drograttfylleri att göra.
Citera
2025-11-21, 18:56
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Narkotika i kroppen är redan avkriminaliserat idag, och Centerns förslag har ingenting med drograttfylleri att göra.
De jur ja, men inte de facto.
Citera
2025-11-21, 20:23
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Fantastiskt av C! Givetvis helt oproportionerligt att plocka upp personer på gatan och tvinga blod och pissprov för att försöka påvisa ringa narkotikabrott, som ger lägsta möjliga dagsböter. Sker 30 000 tester per år, främst mot ungdomar. Många av dessa tester är dessutom negativa.

Inget annat västland gör detta. Inte heller bör Sverige göra det.

Håller med, ett jävla slöseri med resurser är vad det är! Säkert ett bra sätt att beröva gäng en del av sin inkomst också om viss narkotikainnehav legaliseras.
Citera
2025-11-22, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
De jur ja, men inte de facto.

Det är inte olagligt. Det kan jämställas med att lämna fingeravtryck på en brottsplats, det är inte olagligt att lämna fingeravtryck, däremot kommer fingeravtrycken användas som bevis mot dig i rätten. Det är samma sak här, narkotikan i kroppen utgör bevismaterial mot dig för den kriminella gärningen att du har konsumerat narkotika. Dessutom gäller omvänd bevisbörda, dvs du måste bevisa för domstolen att narkotikan tillkommit i ditt blod genom ett förfarande som inte strider mot lagen. Det räcker inte med en utsaga utan du måste bevisa det.
Citera
2025-11-22, 05:01
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Det är inte olagligt. Det kan jämställas med att lämna fingeravtryck på en brottsplats, det är inte olagligt att lämna fingeravtryck, däremot kommer fingeravtrycken användas som bevis mot dig i rätten. Det är samma sak här, narkotikan i kroppen utgör bevismaterial mot dig för den kriminella gärningen att du har konsumerat narkotika. Dessutom gäller omvänd bevisbörda, dvs du måste bevisa för domstolen att narkotikan tillkommit i ditt blod genom ett förfarande som inte strider mot lagen. Det räcker inte med en utsaga utan du måste bevisa det.
Som sagt, i praktiken så är det olagligt.
Citera
2025-11-22, 05:19
Medlem
De vill avkriminalisera förekomsten av narkotika i kroppen.

Förslaget lär stoppas av de med förstånd i huvudet och ingen narkotika i kroppen.
Senast redigerad av lont 2025-11-22 kl. 05:21.
Citera
2025-11-22, 07:05
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Det heter att det finns en ökad risk för psykos eller att risken för psykosliknande tillstånd ökar med bruk av cannabis. Är detta klarlagt eller är det propaganda? En massa förståsigpåare hävdar med auktoritär ton att det mycket riktigt är så.

Vidare har jag läst om hur dessa risker bara föreligger om man är ung och har något med sig som gör det möjligt. Är det någon sanning i det?

Propagandan målar en bild av att om cannabis var fritt att bruka så skulle alla göra det hela tiden, total anarki med hundar och katter som bor tillsammans, våld i nära relationer skulle öka, våldet skulle öka i största allmänhet och folk skulle dö som flugor när de hoppar från fönster i tron att de kan flyga som flugor. "Reefer Madness" besannad i Sverige.

En medelväg borde finnas i detta. En nykter och sansad syn fri från propaganda och aktivism från experter/kloka gubbar med professorstitlar eller polisbefälsgrader. Insikten om att ett narkotikafritt samhälle är en omöjlighet kanske då nås, som att den inte redan var rådande.

Ja, droger är skit och sabbar livet för många. Men förbud och straff är verkligen inte rätt sätt att få folk att fatta det.
Citera
2025-11-22, 07:27
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Det heter att det finns en ökad risk för psykos eller att risken för psykosliknande tillstånd ökar med bruk av cannabis. Är detta klarlagt eller är det propaganda? En massa förståsigpåare hävdar med auktoritär ton att det mycket riktigt är så.
I så fall borde kurvan över psykoser vara parallell med den för cannabisbruk men än så länge har jag inte läst något om ökade psykoser på ställen med ökat cannabisbruk utan den håller sig ganska stabil. Om jag kommer ihåg när jag vaknar så ska jag plocka fram källa på det men jag vill minnas att det var David Nutt kom fram till att det finns ingen korrelation mellan ökat cannabisbruk och ökade mängd psykossjukdomar.
Citat:
Vidare har jag läst om hur dessa risker bara föreligger om man är ung och har något med sig som gör det möjligt. Är det någon sanning i det?
Har du anlag för det så kan det hända när som helst under livet och kan utlösas av i stort sett vilken traumatisk upplevelse som helst. Har du det inte föreligger ingen risk. Du kan däremot få droginducerade psykoser av stimulanter men där är det trötta synapser i kombination med ett överflöd av dopamin som är problemen och cannabis påverkar inte dopaminet på det sättet. Men det flera dagars konstant bruk, slarv med näring och större mängd droger än vad som faller under "måttligt bruk".
Citat:
Propagandan målar en bild av att om cannabis var fritt att bruka så skulle alla göra det hela tiden, total anarki med hundar och katter som bor tillsammans, våld i nära relationer skulle öka, våldet skulle öka i största allmänhet och folk skulle dö som flugor när de hoppar från fönster i tron att de kan flyga som flugor. "Reefer Madness" besannad i Sverige.
Det lustiga är att "dom" kan i stort sett aldrig förklara varför det skulle bli så. Därav mitt raljerande om att det så klart måste finnas något i just "knark" som inte finns i alkohol.
Citat:
En medelväg borde finnas i detta. En nykter och sansad syn fri från propaganda och aktivism från experter/kloka gubbar med professorstitlar eller polisbefälsgrader. Insikten om att ett narkotikafritt samhälle är en omöjlighet kanske då nås, som att den inte redan var rådande.
Ja men så länge folk utan grund tror att allt det du tar upp kommer att hända så kommer det nog inte att ske.
Citat:
Ja, droger är skit och sabbar livet för många. Men förbud och straff är verkligen inte rätt sätt att få folk att fatta det.
Framför allt så är det i stort sett bara en specifik grupp som sabbar sina liv och det är dom som har anlag för missbruk. Ett måttligt bruk av alkohol, eller socker för delen, är ju inte skadligt på det sättet så varför skulle just "knark" vara det? Grejen är att det går att missbruka vad fan som helst som stimulerar det centrala nervsystemet men för att ens hamna i missbruk så måste du antingen må rejält dåligt eller så är ditt liv så kass att du skiter i vad som händer dig typ.
Citera
2025-11-22, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Och när har den ursäkten hållt i rätten?
Citera
2025-11-22, 08:34
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Centerpartiets ombud på Centerstämman har beslutat att partiet ska verka för att avkriminalisera förekomsten av narkotika i kroppen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/centerpartiet-vill-avkriminalisera-narkotika-i-kroppen

En valvinnare?

Desperat försök till några fler röster.

Citat:
Hmm det är rätt många som knarkar i Sverige, ja menar kriminella säljer ju knark till massa människor, vi kanske kan få dom att rösta på oss så vi kan behålla våra jobb efter valet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in