2025-11-15, 09:37
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Tror du kan ha drabbats av såkallad breakthrough covid: ett sällsynt syndrom där viruset hittar en lucka och fintar sig förbi vaccinet. Brukar bli bättre med en extra booster elr två, helst i stjärten
Tack för initierad kommentar. Jourhavande Läk som kom hem till mig med saftblandaren snurrande på sin lilla söta vita Nissan Micra med dörrtexten LÄKARBIL var bördig från Iran och vi hade som de kollegor vi var varsin långtradig monolog om följderna av Shahens fall år 1979.
Det var smack dab miss i julhelgen och jag anade av hans trötta blick (tänk skådis Fare Fare i B0y from Heaven) att han hellre tillbringat den med sin familj än lyss min rant.

iLL Dottore de Jour ville inte ge mig booster shot, utan hänvisade till (min vanliga, huh) otur. Det tog mif´g efter detta nära fyra veckor bli åter ställd. Sammafattning: -Vaccin, är ingen garant för osårbarhet.
Citera
2025-11-15, 09:50
Medlem
jesussugers avatar
Jag har ett bra immunförsvar så jag behöver inget vaccin i kroppen
Citera
2025-11-15, 11:00
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej och då är det bra att det finns för de som vill ha det.

Som jag skrev så ansåg jag tidigare att influensa var som en svag förkylning men fick lära mig hårda vägen att det kan bli jävligt jobbigt.

Det var vår då småbarn 2-3 år som fick med det från dagis.
De var sjuka några dagar men jag och frugan ficka en jäkla skit av det.
Brukar aldrig ha hög feber och låg till sängs i 10 dagar. med feber ca 40 grader.
Jo jag är sällan sjuk så därför kommer jag ihåg skiten.
Jag var då 35+ och hade inte en tanke på vaccin men blev snabbt medveten om att den kan slå stenhårt även mot yngre.

Varianten som var aktuell då 1993 var besvärligare än många senare influensor men årets ska tydligen bli värre än vanligt.

Hände mig också en gång, fick en sån där superinfluensa med streptokocker och 40 graders feber. Det var ett par år innan covid bröt ut. Samma ålder ungefär, runt 35. Stressig period i livet.
Blev sängliggande i princip en hel vecka och sen helt väck en vecka till. Kändes nästan som att jag skulle dö ett tag. Kunde knappt äta nånting och gick ner nästan tio kilo.

Tanken slog mig dock aldrig att jag borde börja ta några årliga injektioner mot influensa. Inte för att jag var skeptisk mot vaccin på den tiden, utan snarare för att ingen i min sociala omgiving höll på med sånt.

Däremot såg jag om min livsstil. Tvingades inse att jag blivit medelålders och inte kunde slarva runt längre. Enkla saker som kost, sömn och regelbunden motion. Minimera alkohol och tobak. Numera har jag minst lika bra grundhälsa som jag någonsin haft i vuxen ålder. Dröjer ofta 2-3 säsonger mellan förkylningar. Behöver i princip aldrig ta ut en sjukdag.

Förr eller senare vinner åldern dragkampen mot hälsan. Men jag ser inte vaccin som en lösning på något problem i mitt liv, varken nu eller i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Soyence
Lugnande besked från läkare på Aftonbladet

Dock bör vi kombinera årets flunsavax med vax mot bältros, RS och postcovid
https://www.aftonbladet.se/podcasts/...m_term=control

Va? Finns det specifika vaccin mot "postcovid" nu? Är det sant? Eller är det bara ett sätt att kränga dom sista gamla mRNA sprutorna som man har över i lager?
Citera
2025-11-15, 11:14
Medlem
Fattar inte problemet. Om lite svaga, gamla människor dör gör det inget. Vårt samhälle behöver unga, starka, friska män och kvinnor. Du ska alltså tvångsvaccinera friska människor utan rimlig anledning.

Om du tar hand om din hälsa behöver du inga jävla vaccin. Ni är bara horor till big pharma. Sluta bara så löjliga
Citera
2025-11-15, 11:37
Medlem
PungiMunninens avatar
Alltså .. tidningarna har skrämt upp folk sådär sedan så länge jag kommit ihåg. De har väl tröttnat på att skriva den hundrafemtielfte löpsedeln om Putin och behöver något nytt att skriva om.
Citera
2025-11-15, 11:52
Medlem
Det är ju pga risken för följdsjukdomar man är mest angelägen att vaccinera sig. Lunginflammation vill ingen ha. Har man "tur" och får den som beror på bakterier så finns det ju penicillin som kan hjälpa men blir det virussorten så är det värre.
Citera
2025-11-15, 11:53
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmeatball123
Fattar inte problemet. Om lite svaga, gamla människor dör gör det inget. Vårt samhälle behöver unga, starka, friska män och kvinnor. Du ska alltså tvångsvaccinera friska människor utan rimlig anledning.

Om du tar hand om din hälsa behöver du inga jävla vaccin. Ni är bara horor till big pharma. Sluta bara så löjliga

Kan dessa vacciner vara riktade till människor NÄRA pensionsålder? ELLER de som redan börjat belasta samhället med pensionsuttag??? Dessa pensionskassor behövs till "andra" investeringar som Vapen till Ukraina, Grön Omställning, Invandring och "kriminalvård" som egentligen är ett förtäckt bidrag till den nya adeln, Advokater, Domare, Åklagare, Försvarare, Nämndemän med flera som kraftigt kan mjölka oss på skattepengar...
Citera
2025-11-15, 13:22
Medlem
Utegångsförbud ska införas, alla ska vaccineras 3ggr om dan, höj skatten, och övervaka alla, digitalt id, obligatorisk närvaro kontroll. Den som har rent mjöl i påsen kan va lugn. Annars är du en antivaxxer, pedofil, klimatförnekare, gängkriminell och terrorist.
Citera
2025-11-15, 17:12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Hände mig också en gång, fick en sån där superinfluensa med streptokocker och 40 graders feber. Det var ett par år innan covid bröt ut. Samma ålder ungefär, runt 35. Stressig period i livet.
Blev sängliggande i princip en hel vecka och sen helt väck en vecka till. Kändes nästan som att jag skulle dö ett tag. Kunde knappt äta nånting och gick ner nästan tio kilo.

Tanken slog mig dock aldrig att jag borde börja ta några årliga injektioner mot influensa. Inte för att jag var skeptisk mot vaccin på den tiden, utan snarare för att ingen i min sociala omgiving höll på med sånt.

Däremot såg jag om min livsstil. Tvingades inse att jag blivit medelålders och inte kunde slarva runt längre. Enkla saker som kost, sömn och regelbunden motion. Minimera alkohol och tobak. Numera har jag minst lika bra grundhälsa som jag någonsin haft i vuxen ålder. Dröjer ofta 2-3 säsonger mellan förkylningar. Behöver i princip aldrig ta ut en sjukdag.

Förr eller senare vinner åldern dragkampen mot hälsan. Men jag ser inte vaccin som en lösning på något problem i mitt liv, varken nu eller i framtiden.

Va? Finns det specifika vaccin mot "postcovid" nu? Är det sant? Eller är det bara ett sätt att kränga dom sista gamla mRNA sprutorna som man har över i lager?

Det var frugan som också hade varit rejält sjuk och också fått flera infektioner efteråt.
Hon är utbildad sjuksköterska med vidareutbildning i anestesi-IVA som föreslog att vi skulle börja med influensavaccin för att vi skulle slippa sådant elände igen. Så hösten 1994 blev första gången och fortsatt så.

Numera tar vi sedan flera år tillbaka hög dos D-vitamin och ser till att äta bra mat och motionera regelbundet.
Citera
2025-11-15, 17:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Varför vaccinerade du dig mot influensan när du var i yngre medelåldern? Extremt fet?
Om du läst min tidigare inlägg ansåg jag fram till hösten 1993 att influensa var som en blek förkylning.
Trams som en bra karl fixar med en nysning.
Jag fick lära mig hårda vägen.
Dock blev hela familjen sjuka och jag och frugan värst. Jag var sängliggande med ca 40 graders feber och höll i sig i 10 dagar.
Jag är sällan sjuk så därför kommer jag väl ihåg detta. Inte en enda sjukskrivningsdag de senaste 15 åren.

Nej jag har inte i riskgrupp men vill aldrig uppleva sådan skit igen när det finns lösning på problemet. Nej jag var absolut inte fet då och inte speciell mycket nu heller.

Jag var 37 år då det hände 1993.
Barnen ca 2 år fick med det från dagis. De var sjuka några dagar men jag och frugan fick det riktigt illa dåligt.

Har några kolleger som följt samma metod.
Kostade ca 200 kr förr för vaccin och är enligt mig en jäkligt bra satsning.
Numer (efter 65) så är det gratis.

OBS denna typ av vaccin är inte samma typ som covidvaccin som en del är oroliga för.

Jag hatar att vara sjuk och vill ha så många friska dagar som möjligt.
Max en lättare förkylning varje år men går över på ett par dagar utan feber.

Nu har jag varit snäll och gett dig ett riktig ärligt svar.
Fundera på om vaccin mot influensa kan var något för dig också. Eller du kanske är i läget som jag var före 1993, att influensa biter inte på mig.
Citera
2025-11-15, 17:30
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om du läst min tidigare inlägg ansåg jag fram till hösten 1993 att influensa var som en blek förkylning.
Trams som en bra karl fixar med en nysning.
Jag fick lära mig hårda vägen.
Dock blev hela familjen sjuka och jag och frugan värst. Jag var sängliggande med ca 40 graders feber och höll i sig i 10 dagar.
Jag är sällan sjuk så därför kommer jag väl ihåg detta. Inte en enda sjukskrivningsdag de senaste 15 åren.

Nej jag har inte i riskgrupp men vill aldrig uppleva sådan skit igen när det finns lösning på problemet. Nej jag var absolut inte fet då och inte speciell mycket nu heller.

Jag var 37 år då det hände 1993.
Barnen ca 2 år fick med det från dagis. De var sjuka några dagar men jag och frugan fick det riktigt illa dåligt.

Har några kolleger som följt samma metod.
Kostade ca 200 kr förr för vaccin och är enligt mig en jäkligt bra satsning.
Numer (efter 65) så är det gratis.

OBS denna typ av vaccin är inte samma typ som covidvaccin som en del är oroliga för.

Jag hatar att vara sjuk och vill ha så många friska dagar som möjligt.
Max en lättare förkylning varje år men går över på ett par dagar utan feber.

Nu har jag varit snäll och gett dig ett riktig ärligt svar.
Fundera på om vaccin mot influensa kan var något för dig också. Eller du kanske är i läget som jag var före 1993, att influensa biter inte på mig.
För två eller tre år sedan hade jag influensan och det kändes som att jag skulle dö. Är 60+. Lovade mig själv att vaccinera mig därefter. Men ändrade mig snabbt. Brukar sällan få säsongsinfluensan och ogillar vaccin men kommer nog att börja vid 70.
Citera
2025-11-15, 19:49
Medlem
Influensavaccin har negativ effektivitet... detta är känt sedan länge. D.v.s... influensavaccin ÖKAR risken att få influensa!!

Det finns flera studier men vi kan väl ta en studie av Cleveland Clinic gjord på den senaste influensasäsongen på 53.000 anställda.

Effectiveness of the Influenza Vaccine During the 2024-2025 Respiratory Viral Season: A Prospective Cohort Study
https://www.medrxiv.org/content/10.1...421v4.full.pdf
This study found a significantly higher risk of influenza among the vaccinated compared to the unvaccinated state in northern Ohio during the high influenza activity period of the 2024-2025 influenza season.
Här är en graf från rad 430, sida 23... som ni ser är procentandelen med influensa tydligt högre hos vaccinerade jämfört med ovaccinerade.
https://pixhost.to/show/10188/661316...za_vaccine.png

I USA rekommenderas bebisar från 6 månaders ålder och uppåt att ta influensavaccin varje säsong.
Kan undra om de kör sprutan rätt i fontanellen?

Min kära mor som är ganska gammal nu har aldrig vaccinerat sig mot influensa. Hennes argument... "Gunnar blir ju lika dålig varje år han tar sin influensaspruta" RESPEKT!! 😂

Gunnar som förutom att han blir lika sjuk varje år han tar sin influensaspruta har även tagit Covid19-"vaccin" som han fick blodproppar av och fick uppsöka akuten flera ggr men lever lyckligtvis fortfarande trots blodproppsprutan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in