• 1
  • 2
2025-11-15, 08:06
Medlem
Soyences avatar
Vad anser ni? Hur agera? Tvångsvaxinera? Sjukhus i stabsläge redan innan det slår till med drivor av dräpta? Ta farväl av äldre anhöriga i utsatta grupper ifall ifall?

https://www.theguardian.com/society/...s-winter-surge

Citat:
UK hospitals bracing for once-in-a-decade flu surge this winter

Scientists first spotted the mutated version of the flu virus in June. Genetic analysis shows it is a descendant of a strain that this year fuelled Australia’s worst flu season on record.

The threat has prompted NHS managers to redouble efforts to vaccinate staff….. Flu cases surge every winter, but health officials fear this season could be particularly severe if the new mutations in the dominant strain help it to evade people’s immune defences.
Senast redigerad av Soyence 2025-11-15 kl. 08:12.
Citera
2025-11-15, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soyence
Vad anser ni? Hur agera? Tvångsvaxinera? Sjukhus i stabsläge redan innan det slår till med drivor av dräpta?

Dräpta? Vilka är det som går och dödar folk?
Citera
2025-11-15, 08:11
Medlem
Soyences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Dräpta? Vilka är det som går och dödar folk?
Virusmutationer
Citera
2025-11-15, 08:24
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Vad anser ni? Hur agera? Tvångsvaxinera? Sjukhus i stabsläge redan innan det slår till med drivor av dräpta? Ta farväl av äldre anhöriga i utsatta grupper ifall ifall?

Trams.
Det är helt frivilligt att ta influensavaccin.

Men jag har tagit influensavaccin varje år sedan 1994 och har inga fysiska problem utan vill enbart hålla mig frisk, vilket fungerat perfekt.

Fick en jävla influensa 1993 och låg sjuk i nästan 2 veckor med hög feber. Före det tillhörde ja de kaxiga som påstod att influensa är som en lätt förkylning och enbart svag kan ta sådant vaccin.
Fick lära mig hårda vägen.
Citera
2025-11-15, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Trams.
Det är helt frivilligt att ta influensavaccin.

Men jag har tagit influensavaccin varje år sedan 1994 och har inga fysiska problem utan vill enbart hålla mig frisk, vilket fungerat perfekt.

Fick en jävla influensa 1993 och låg sjuk i nästan 2 veckor med hög feber. Före det tillhörde ja de kaxiga som påstod att influensa är som en lätt förkylning och enbart svag kan ta sådant vaccin.
Fick lära mig hårda vägen.

Så att du hade en kraftig förkylning en gång, nästan 2 veckor och hög feber....Vi räknar 31 vacciner då ifall du startade med dessa injektioner 1993..

Att vara sjuk någon gång tillhör livet och det normala. Detta gör oss starkare. Vi som INTE tar dessa vacciner då menar jag.
Citera
2025-11-15, 08:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Så att du hade en kraftig förkylning en gång, nästan 2 veckor och hög feber....Vi räknar 31 vacciner då ifall du startade med dessa injektioner 1993..

Att vara sjuk någon gång tillhör livet och det normala. Detta gör oss starkare. Vi som INTE tar dessa vacciner då menar jag.
Nej det var inte förkylning.
Kan du inte ens skilja på vad som är förkylning och säsongsfinalens, dåligt?

Typiska symptom är hög feber och värk i kroppen.

Förkylning brukar jag ha 1-2 gånger per år men blir inget mer än lite snuva.
Har ingen sjukfrånvaro de senaste 15 åren.

Vaccin mot influensa är perfekt för mig. Hatar att vara sjuk. Fick covid men märkte knappt av det mer än att jag tappade lukt och smak några dagar.
Citera
2025-11-15, 08:48
Medlem
Citat:
Nej det var inte förkylning.
Kan du inte ens skilja på vad som är förkylning och säsongsfinalens, dåligt?

Typiska symptom är hög feber och värk i kroppen.

Förkylning brukar jag ha 1-2 gånger per år men blir inget mer än lite snuva.
Har ingen sjukfrånvaro de senaste 15 åren.

Vaccin mot influensa är perfekt för mig. Hatar att vara sjuk. Fick covid men märkte knappt av det mer än att jag tappade lukt och smak några dagar.

Influensa och förkylning är för mig typ detsamma. Har aldrig vaccinerat mig. Får fästingar varje gång efter svampplock. Händer det så händer det. Jag tänker aldrig injicera nåt skit för att eventuellt bli lite mindre sjuk. Detta har ju bevisats 100 gånger att det handlar om pengar och compliance.
Citera
2025-11-15, 08:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Lugnande besked från läkare på Aftonbladet

Dock bör vi kombinera årets flunsavax med vax mot bältros, RS och postcovid
https://www.aftonbladet.se/podcasts/...m_term=control
Jävla trams
Rekomendation är influensavaccin till äldre , typ 65+
Covidvaccin för de som är över 75 år
Citera
2025-11-15, 08:57
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Influensa och förkylning är för mig typ detsamma. Har aldrig vaccinerat mig. Får fästingar varje gång efter svampplock. Händer det så händer det. Jag tänker aldrig injicera nåt skit för att eventuellt bli lite mindre sjuk. Detta har ju bevisats 100 gånger att det handlar om pengar och compliance.
Nej och då är det bra att det finns för de som vill ha det.

Som jag skrev så ansåg jag tidigare att influensa var som en svag förkylning men fick lära mig hårda vägen att det kan bli jävligt jobbigt.

Det var vår då småbarn 2-3 år som fick med det från dagis.
De var sjuka några dagar men jag och frugan ficka en jäkla skit av det.
Brukar aldrig ha hög feber och låg till sängs i 10 dagar. med feber ca 40 grader.
Jo jag är sällan sjuk så därför kommer jag ihåg skiten.
Jag var då 35+ och hade inte en tanke på vaccin men blev snabbt medveten om att den kan slå stenhårt även mot yngre.

Varianten som var aktuell då 1993 var besvärligare än många senare influensor men årets ska tydligen bli värre än vanligt.
Citera
2025-11-15, 09:03
Medlem
Citat:
Nej och då är det bra att det finns för de som vill ha det.

Som jag skrev så ansåg jag tidigare att influensa var som en svag förkylning men fick lära mig hårda vägen att det kan bli jävligt jobbigt.

Det var vår då småbarn 2-3 år som fick med det från dagis.
De var sjuka några dagar men jag och frugan ficka en jäkla skit av det.
Brukar aldrig ha hög feber och låg till sängs i 10 dagar. med feber ca 40 grader.
Jo jag är sällan sjuk så därför kommer jag ihåg skiten.
Jag var då 35+ och hade inte en tanke på vaccin men blev snabbt medveten om att den kan slå stenhårt även mot yngre.

Varianten som var aktuell då 1993 var besvärligare än många senare influensor men årets ska tydligen bli värre än vanligt.

Jag har ju också haft väldigt höga febriga sjuktillfällen. Kommer ihåg då man fick byta lakan och kuddar då de blivit kalla av allt svett. Hade en gång tagit på mig en tajt mössa då jag fick för mig att huvudet skulle spricka av huvudvärk...Men jag är för misstänksam mot vacciner ändå. Om jag avlider i en influensa så accepterar jag det. Jag är bara en liten individ på denna planet och är det dags så är det dags.
Citera
2025-11-15, 09:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Läkaren uttalar denna utökade vaxrekommendation i slutet av podden.
https://www.aftonbladet.se/podcasts/...m_term=control
Eftersom jag är 65+ får jag varje höst meddelanden från 1147 om att jag bör ta influensavaccin.

Påfyllnad av covidvaccin gäller enligt deras meddelande endast de som är 75+ eller de som har nedsatt immunförsvar eller till hör riskgrupp.

Så covidvaccin behöver jag inte fylla på i år.

Jag tycker det är mer trovärt att ta råden ifrån 1177 än någon podd
Citera
2025-11-15, 09:10
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag har ju också haft väldigt höga febriga sjuktillfällen. Kommer ihåg då man fick byta lakan och kuddar då de blivit kalla av allt svett. Hade en gång tagit på mig en tajt mössa då jag fick för mig att huvudet skulle spricka av huvudvärk...Men jag är för misstänksam mot vacciner ändå. Om jag avlider i en influensa så accepterar jag det. Jag är bara en liten individ på denna planet och är det dags så är det dags.
Det är skillnad på vaccin för säsongs influensa och de som var mot covid.

De för säsongs influensa är av gammal teknik som är beprövad mycket länge.
De mot covid vara av en helt ny teknik vilket fått kritik att det var för lite testat.

Då vi fick influens 1993 så blev båda jag och frugan allvarligt sjuka och nedsatt immunförsvar efteråt med följd att vi åkte på bihåleinflammation och strax därefter halsfluss. Blev massa penicillin och sådant slog mot bakteriefloran i kroppen så det avslutades med magsjuka.

1994 med influensavaccin och så har det blivit varje år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in