Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2025-11-19, 16:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Jag har noll vaccin mot covid. Har också haft 3 ggr men alla gånger bara luktbortfall i 1-2 dagar sen inget mer.
Jag tog de två första för den mindre trevliga varianten som fanns då. Jag tillhör ingen riskgrupp men blev varnad av influensan 1993 som jag blev rejält sjuk av.
Adam Alsing åkte dit på trots att han lagt om sitt liv och börjat träna och lagt om kosten. Han trodde det skulle bli någon vecka sjukdom men han överlevde inte.
Sedan tog jag mer covidvaccin för det var rekommenderat och jag åkte till Brasilien december 2021.
De hade bara krav på att man hade 2 doser men jag ville gärna ha utökat skydd då man utsätter sig för risker under en sådan resa.
Sedan har det blivit några till och var i Kina mars 2023.

Nu var ju det en del jobbiga varianter fram till Omikron varianten kom och den gav i de flesta fall mycket liten påverkan.

Kan tilläggas att jag tar D-vitamin om K2 regelbundet. D är bra för immunförsvaret. K2 behövs vid högre doser av D-vitamin.
Citera
2025-11-19, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
FHM säger att vaccinet inte biter på den här muteringen men så VIKTIGT ändå att vaccinera sig. Rimligt..
Suger iofs röv att ha influensa
Immunförsvarets kapacitet att effektivt svara på influensavirus är inte konstant, utan påverkas av en rad faktorer, däribland individens tidigare exponering för viruset, både genom naturlig infektion och vaccination. En person som tidigare har exponerats för en liknande virusstam kan utveckla ett snabbare och mer effektivt immunsvar, vilket resulterar i en mildare klinisk bild vid efterföljande infektioner.

Om individen däremot utsätts för en ny virusstam, som dennes immunförsvar inte har tidigare erfarenhet av, kan det ta längre tid att etablera ett effektivt skydd, vilket potentiellt resulterar i allvarligare symtom. Det är även viktigt att notera att immunsvaret kan påverkas av både interna och externa faktorer, såsom fysisk och psykisk stress, sömnbrist och samtidig infektion. I dessa fall kan ett nedsatt eller belastat immunförsvar ha en minskad förmåga att bekämpa viruset, vilket kan leda till ett mer uttalat sjukdomsförlopp.

Ytterligare faktorer som spelar en väsentlig roll för sjukdomens svårighetsgrad är miljörelaterade omständigheter och tidpunkten för infektionen. Exempelvis kan hög virusdos, såsom vid nära fysisk kontakt med en smittad individ, öka risken för svår sjukdom. Därtill påverkar individens allmänna hälsa, inklusive immunförsvarets status, vid tidpunkten för infektionen dess kliniska förlopp. Om immunförsvaret redan är nedsatt till följd av faktorer som stress, otillräcklig vila eller andra infektioner, är risken för komplikationer vid influensa betydligt högre.

Sammanfattningsvis är svårighetsgraden av influensainfektioner resultatet av ett komplext samspel mellan virusets egenskaper, individens immunstatus och omgivande miljöförhållanden. Dessa variabler bidrar till den stora variationen i sjukdomsutfall, även bland individer som exponerats för samma virus.

Det bör understrykas att även om virusstammen spelar en viss roll, kan flera ogynnsamma faktorer samverka och leda till svår sjukdom, vilket gör vaccination till ett viktigt verktyg för att minska risken för allvarliga komplikationer, precis som du nämner. Exponering för låga virusdoser i en individ med ett starkt immunförsvar leder oftast till ett mildare sjukdomsförlopp. Tyvärr finns det i dagsläget ingen exakt metod för att förutsäga dessa faktorer i enskilda fall.
Citera
2025-11-20, 21:54
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techd
Är det missledande att använda studien till att göra breda antagelser om vaccin? Var populationen rätt utvald för ändåmålet med en sådan studie? Övervägde studien den primära orsaken till att vaccinera personalen?

Var har jag gjort något brett antagande om vaccin baserat på denna studie? Kan ju faktiskt vara så som dom spekulerar om i slutet av Al Jazeera artikeln, att det är specifikt just det här vaccinet som är ett riktigt bottennapp.

Tycker bara att det är intressant att studien visade ett resultat som man uppenbarligen inte hade förväntat sig. Och jag tycker att istället för att direkt avfärda resultatet så borde det väcka nyfikenhet och en vilja att gräva djupare i vad orsaken skulle kunna vara.

Att den nyfikenheten lyser med sin frånvaro pekar på det som jag anser vara ett problem i den här debatten, att vaccinering för många snarare är en pseudoreligiös övertygelse än en vetenskaplig fråga.

Citat:
Jag läste de första styckena igen och hittade massor med frågor som övervägs. Förstår du inte insinuerade frågor eller varför de intervjuat människor?

Okej visst. Då säger vi att det ställs "insinuerade" frågor.
Kan du då kanske nämna ett par sådana frågor, och förklara varför du anser att dom är bra och relevanta.

Citat:
Nej, jag gav en liten förklaring till hur influensavaccin utvecklas varje år. Det är inte min hypotes till att resultatet visade sådana siffror. Mina andra förslag skulle kunna ge förklaringar till varför man inte kan göra slutsatserna som många gjort i konservativa media eller varför studien brister i sin kvalité.

Jaha intressant förklaring. Men oavsett ifall "influensa-stammarna slåss" med varandra, så kvarstår faktum att studien visade att vaccinerade drabbades av influensa 27% mer än ovaccinerade. Det är ju ett resultat man skulle förvänta sig av en medicin som har rent kontraproduktiv verkan. Lite svårt att komma runt det.
Citera
2025-11-22, 13:15
Medlem
Det borde va OK att örfila folk som går ute i affärer och hostar som att lungorna är på väg upp.
Stanna hemma ditt cp
Citera
2025-11-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soyence
Vad anser ni? Hur agera? Tvångsvaxinera? Sjukhus i stabsläge redan innan det slår till med drivor av dräpta? Ta farväl av äldre anhöriga i utsatta grupper ifall ifall?

https://www.theguardian.com/society/...s-winter-surge
Är det dags för den årliga hysterin och masspsykosen igen? And here we go again....

För min del tar jag gärna lite lock-down igen om jag får välja. Hade varit skönt att slippa morgonpendlingen till jobbet och mindre folk i butiker och på gymmet. Den biten var rätt najs under Covid.
Citera
2025-11-22, 13:42
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag tog de två första för den mindre trevliga varianten som fanns då. Jag tillhör ingen riskgrupp men blev varnad av influensan 1993 som jag blev rejält sjuk av.
Adam Alsing åkte dit på trots att han lagt om sitt liv och börjat träna och lagt om kosten. Han trodde det skulle bli någon vecka sjukdom men han överlevde inte.
Sedan tog jag mer covidvaccin för det var rekommenderat och jag åkte till Brasilien december 2021.
De hade bara krav på att man hade 2 doser men jag ville gärna ha utökat skydd då man utsätter sig för risker under en sådan resa.
Sedan har det blivit några till och var i Kina mars 2023.

Nu var ju det en del jobbiga varianter fram till Omikron varianten kom och den gav i de flesta fall mycket liten påverkan.

Kan tilläggas att jag tar D-vitamin om K2 regelbundet. D är bra för immunförsvaret. K2 behövs vid högre doser av D-vitamin.
Jag har inte tänkt kritisera dig. Men alla förkylningar beror på virus. Så alla virus går inte att skydda sig från. Däremot är vissa virus mindre aggressiva än andra. Att ha varit förkyld, ger skydd mot det viruset ett tag, tills även det har muterat. Själv har jag inte varit förkyld på tjugo år och tar inga vaccin. SÅ det handlar om andra saker, egentligen.

Men jag fick sorkfeber en gång, för många år sedan, förmodligen via min katt, sjukare har jag nog aldrig varit, så det är inte så att att jag menar att virus inte finns.. Kattdjävulen fick bara lite snuva. Men man kan inte skydda sig för alla.
Citera
2025-11-22, 20:15
Medlem
Är det här någon typ av motsvarighet till ''Covid-period'', där det blir skräck, hemska historier, död, farligheter m.m, som senare blir beslut för pandemin och så?
Citera
2025-11-25, 19:25
Medlem
"The warning signs come as a form of the virus, called H3N2 subclade K, has set off massive outbreaks in Canada and the U.K."

"The uptick in cases and emergency room visits are occurring mostly in children, "

https://www.nbcnews.com/health/cold-...ert-rcna245148

om dom nu vill sälja vaccin så får dom ta fram något som verkligen fungerar
Citera
2025-11-26, 11:40
Medlem
"A secondary school in Cheshire has been shut to deep clean the building after high levels of pupil sickness.

Congleton High School told parents and staff it contacted the UK Health Security Agency and infection control experts due to a "number of flu-like cases"."

det här måste väl handla om något annat än influensa?

https://www.bbc.com/news/articles/c39p0krjvego

https://www.bbc.com/news/live/c4gpnwdxgr0t?page=2

dom behöver nog skruva upp värmen inomhus?

"Brits maintained the lowest average indoor temperature at 16.6C, with the Dutch coming in second at 16.9C.

The Danes and Swedes kept their homes warm and toasty at almost 20C, while the average temperature across Europe was 18.38C."

https://www.standard.co.uk/news/uk/b...-b1147127.html
Senast redigerad av klinkerhofen 2025-11-26 kl. 12:26.
Citera
2025-11-27, 08:38
Medlem
"Pressträff om covid-19 och influensa"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-och-influensa
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto