• 1
  • 2
2025-11-12, 14:54
Medlem
SveaBunkerns avatar
Den här tråden är tillför att diskutera skillnaderna mellan XRP och Bitcoin, ur ett tekniskt perspektiv.

Här är det jag hittat:

https://www.investopedia.com/tech/wh...in-and-ripple/

Citat:
Bitcoin och XRP är kryptovalutor, men XRP är billigare, snabbare, mer skalbart och miljövänligt. Bitcoin är utformat som ett globalt betalningssystem och används främst som en värdebevarare och ett bytesmedel. XRP utformades för gränsöverskridande betalningar men är också populärt bland många kryptovalutainvesterare.

https://www.reddit.com/r/CryptoTechn...and_btc/?tl=sv

Citat:
BTC är inte längre snabba elektroniska kontanter, det är en institutionell värdetillgång. XRP är centraliserat, snabbare än BTC, men eftersom det inte har samma höga pris kan det fortfarande användas som snabba kontanter. Nackdelen är att det skapas och till viss del kontrolleras av ett vinstdrivande företag.

TS: Personligen anser jag att 'mining' möjligheter är viktigt för alla typer av kryptovalutor. XRP går inte att 'mina', medans Bitcoin går.

AI-översikt

Citat:
Bitcoin-nätverket använder en Proof-of-Work-konsensusmekanism. Processen kallas "mining" och innebär att miners använder datorkraft för att lösa komplexa matematiska problem för att validera transaktioner och lägga till nya block i blockkedjan.

XRP kan inte minas. Istället är den totala mängden XRP fastställd och distribueras av Ripple Labs genom bland annat community sales.
Senast redigerad av SveaBunkern 2025-11-12 kl. 14:58.
Citera
2025-11-12, 15:00
Medlem
Jag föredrar Bitcoin före XRP eftersom skaparna av XRP kan skapa XRP från tomma intet och sälja dessa för riktiga pengar, och har så gjort förut.

Jag har använt XRP för att göra överföringar, t.ex. sälja Bitcoin hos en bank och ta betalt i XRP så jag står kvar hos samma bank med XRP istället för Bitcoin, sedan skickar jag dom XRP till en annan bank, som går både snabbt och billigt, och när dom är framme så säljer jag XRP och tar betalt i Bitcoin, och står kvar med Bitcoin hos den andra banken.

XRP är dömt att förlora. Deras teknologi är frän, eller den var frän, men idag har vi alternativ som XLM som erbjuder samma tjänst men utan korruptionen.
Citera
2025-11-12, 15:16
Medlem
Bitcoin och XRP är varandras motsatser i allt väsentligt.

Likheterna är väl att båda använder digitala plånböcker och något slags blockkedja, typ.

Men bitcoin är mycket hederligare än vanliga fiatpengar, som i sin tur är mycket hederligare än XRP.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-11-12 kl. 15:26.
Citera
2025-11-12, 15:23
Avstängd
StorFetAnkas avatar
XRP är mer att jämföra med SEPA, ett system där t.ex banker kan förvara kunders pengar säkert å överföra direkt, snabbt och billigt mellan olika banker, utan att pengar försvinner längs vägen eller andra skumma buggar som vi ibland ser med SEPA och IBAN systemen.

Bara för att nåt körs på blockkedjan så är det inte en kryptovaluta i dess traditionella bemärkelse. Då en kryptovaluta också bör vara decentraliserad, samt att ingen tredjepart ska kunna kontrollera eller enkelt spåra den. XRP fungerar bara om man kan lita på folket som kontrollerar den vilket gör den ungefär lika attraktiv som en bank.

Vad "miljön" beträffar så är det rent käbbel. Dels så bygger beräkningarna på felaktiga antaganden, dels så gjordes energi estimeringen av en gymnasiestudent som räknade med traditionell PC hårdvara, något som inte använts för bitcoin mining på många år. Dagens ASIC miner burkar är i snitt 100,000,000 mer energieffektiva än ett genomsnittligt konsumentgrafikkort då dessa byggts specifikt för att beräkna SHA256 hashar medan PC hårdvara är designat för generiska beräkningar.

Å för den som fortfarande anser att Bitcoin skadar miljön så är inte XRP ett bättre alternativ heller, ett bättre alternativ är faktiskt Monero som använder ASIC resistenta algoritmer, å byter ibland ut sin algoritm just för att säkerställa att miningen förblir decentraliserad och sker på generisk hårdvara. Det minskar mängden elektronik sopor i världen samt även energiförbrukningen. Dessutom erbjuder Monero privacy på riktigt.
Citera
2025-11-12, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
XRP är mer att jämföra med SEPA, ett system där t.ex banker kan förvara kunders pengar säkert å överföra direkt, snabbt och billigt mellan olika banker, utan att pengar försvinner längs vägen eller andra skumma buggar som vi ibland ser med SEPA och IBAN systemen.

Bara för att nåt körs på blockkedjan så är det inte en kryptovaluta i dess traditionella bemärkelse. Då en kryptovaluta också bör vara decentraliserad, samt att ingen tredjepart ska kunna kontrollera eller enkelt spåra den. XRP fungerar bara om man kan lita på folket som kontrollerar den vilket gör den ungefär lika attraktiv som en bank.

Vad "miljön" beträffar så är det rent käbbel. Dels så bygger beräkningarna på felaktiga antaganden, dels så gjordes energi estimeringen av en gymnasiestudent som räknade med traditionell PC hårdvara, något som inte använts för bitcoin mining på många år. Dagens ASIC miner burkar är i snitt 100,000,000 mer energieffektiva än ett genomsnittligt konsumentgrafikkort då dessa byggts specifikt för att beräkna SHA256 hashar medan PC hårdvara är designat för generiska beräkningar.

Å för den som fortfarande anser att Bitcoin skadar miljön så är inte XRP ett bättre alternativ heller, ett bättre alternativ är faktiskt Monero som använder ASIC resistenta algoritmer, å byter ibland ut sin algoritm just för att säkerställa att miningen förblir decentraliserad och sker på generisk hårdvara. Det minskar mängden elektronik sopor i världen samt även energiförbrukningen. Dessutom erbjuder Monero privacy på riktigt.

Monero drabbades av en 18 blocks reorg för några månader sedan, så gäller det stora transaktioner måste man vänta länge innan man kan betrakta transaktionen som finaliserad.

Notera också att varje byte av algoritm typiskt innebär en hardfork, vilkas frekvens (vid sidan av ovannämnda attack) indikerar att monero de facto är centraliserad, åtminstone om man jämför med bitcoin.

Men monero är förstås mycket bättre på alla plan än t.ex. XRP.
Citera
2025-11-12, 20:27
Medlem
Leastons avatar
Varför skall jag ha 100 eller 1000 eller 100 000 XRP när det räcker med 1st XRP för att göra en transaktion?

Om priset på XRP stiger, då blir det dyrt att göra transaktioner på "kedjan". Då kan jag lika gärna göra min transaktion på en billigare kedja.

XRP är clownerier på högsta nivå. Det är en meme coin vars värde drivs av en stor XRP arme, inte för att det är användbar teknik på något sätt.
Citera
2025-11-12, 20:44
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Monero drabbades av en 18 blocks reorg för några månader sedan, så gäller det stora transaktioner måste man vänta länge innan man kan betrakta transaktionen som finaliserad.

Notera också att varje byte av algoritm typiskt innebär en hardfork, vilkas frekvens (vid sidan av ovannämnda attack) indikerar att monero de facto är centraliserad, åtminstone om man jämför med bitcoin.

Men monero är förstås mycket bättre på alla plan än t.ex. XRP.

Jag förde över stora summor XMR för 1 månad sen från exchange till monero plånbok. 5 överföringar tog mer än 18 timmar
Citera
2025-11-16, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkboghorjavel
Jag föredrar Bitcoin före XRP eftersom skaparna av XRP kan skapa XRP från tomma intet och sälja dessa för riktiga pengar, och har så gjort förut.

Jag har använt XRP för att göra överföringar, t.ex. sälja Bitcoin hos en bank och ta betalt i XRP så jag står kvar hos samma bank med XRP istället för Bitcoin, sedan skickar jag dom XRP till en annan bank, som går både snabbt och billigt, och när dom är framme så säljer jag XRP och tar betalt i Bitcoin, och står kvar med Bitcoin hos den andra banken.

XRP är dömt att förlora. Deras teknologi är frän, eller den var frän, men idag har vi alternativ som XLM som erbjuder samma tjänst men utan korruptionen.
Nej det är hard cap på XRP.
Vilken korruption menar du?
Citera
2025-11-16, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston

Om priset på XRP stiger, då blir det dyrt att göra transaktioner på "kedjan". Då kan jag lika gärna göra min transaktion på en billigare kedja.
Jaha hur skiljer det sig från vilken annan krypto som helst? Priset är ändå snorbilligt.
Citera
2025-11-16, 21:38
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redenbom
Jaha hur skiljer det sig från vilken annan krypto som helst? Priset är ändå snorbilligt.
För att dom används som bränsle för att köra applikationer av olika slag.
Citera
2025-11-17, 10:41
Medlem
Ja det är väl inget ovanligt.
Citera
2025-11-17, 12:24
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redenbom
Ja det är väl inget ovanligt.
Precis.
XRP däremot används inte som bränsle i applikationer, eller hur? XRP används bara för att göra en transaktion från A till B. Förstår du skillnaden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in