Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-07, 08:49
Medlem
Jag tror inte att Kina riktigt kör samma AI race som USA gör.

Ser det mer troligt att de satsar på det som de är bäst på, vilket förmodligen blir AI i robotteknologin och i självkörande bilar etc.

Där det krävs fabriker.

Medan USA mer satsar på AI i datasystemen och kontoren. Det virtuella.
Citera
2025-11-07, 10:35
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Folk fattar inte att Kina är egentligen 10 år bakom väst i _allting_

Har du varit i Kina? Jag tror att vi ligger 20 år efter dem.

Höghastighetstågen (maglev) det kunde vi ha byggt, men nej. Kolla bara hur New Yorks tunnelbanor ser ut, ska ett västvärldsland ha så sletna stationer och massa pundare som går runt, även råttor.

Moderna och rena städer: stora, välplanerade och städade.

Slumområden och brottslighet finns, men inte i samma utsträckning som i Sverige, till exempel.
Citera
2025-11-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashin-Wirathu

Slumområden och brottslighet finns, men inte i samma utsträckning som i Sverige, till exempel.
I Kina är övervakning och kontroll mycket utbredd, vilket kan bidra till lägre synlig brottslighet men också till begränsningar i personlig frihet. (Angående AI)
Citera
2025-11-07, 11:08
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealBoxing
I Kina är övervakning och kontroll mycket utbredd, vilket kan bidra till lägre synlig brottslighet men också till begränsningar i personlig frihet. (Angående AI)

Jag var i slummen när jag var där, då såg man hur "övervakningen" blir mindre och mindre, och spår av brott kan ses. Övervakningen sker mycket mera där många människor rör sig.

Men jag kände mig faktiskt säker vart jag än gick där. Kina kommer vinna AI racet, vi är för långsamma och hjärntvättade i väst. Det vi skulle gjort för 20 årsen gjordes inte med energi försörjning osv, de gör Kina nu och börjar bli klara, finns knappt el i Europa vilka U-Länder.
Senast redigerad av Ashin-Wirathu 2025-11-07 kl. 11:13.
Citera
2025-11-07, 12:58
Medlem
Citat:

Höghastighetstågen (maglev) det kunde vi ha byggt, men nej. Kolla bara hur New Yorks tunnelbanor ser ut, ska ett västvärldsland ha så sletna stationer och massa pundare som går runt, även råttor.

Dom är före på stora saker pga att de har större ekonomi men detaljerna som är viktiga och där är dom efter.

Tekniken för att bygga något av det du imponeras av finns redan här också men Sverige kan inte lägga 100 miljarder på tåg räls - det kan kommunistiska Kina göra.
Citera
2025-11-07, 14:15
Medlem
Det är ingen som kan vinna AI racet utan det är en teknik som utvecklas och den går inte att kontrollera.

Vad som kommer ske är att konkurrensen ökar. Just kostar AI mycket mer än vad de tjänar. För varje fråga OpenAI får så kostar det mer pengar än vad de får in för att generera svar.
OpenAI hade tjänat pengar på om de helt stängt av sina tjänster och betalat tillbaka pengar till prenumeranter för de förlorar på varje kund
Citera
2025-11-07, 14:16
Medlem
Citat:

Så om 20 år år ska vi också kanske vara en diktatur? Lockande.

Att de implementerar en massa teknik som redan finns betyder inte att de är långt före. Att de har en enorm ekonomisk tillväxt är för att de fått sälja sin billiga skit överallt. Vänta bara när fler vill ha vettiga löner och staten inte längre kan kolonisera och utnyttja den fattigare delen av befolkningen.

Med ny teknik, som till exempel AI, chiptillverkning etcetera är det nuförtiden enkelt att komma ikapp. Copy-paste och sen genomföra lite förbättringar på det och vipps så är man ikapp och förbi. Lite så har kineserna jobbat. Skickat sina statskontrollerade studenter och arbetstagare över hela världen som har snott företagshemligheter. Statsfinansierad dataintrång är de också duktiga på, tiktok samlar info hela tiden. Lite så de jobbar de där chipchopparna.
Citera
2025-11-07, 14:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Källa: Länk

Vad är er analys?
"AI-racet" är ett race till botten. Det krävs ett helt paradigmskifte för att att uppnå det som man idag drömmer om.
Citera
2025-11-07, 16:18
Medlem
Kalaskula544s avatar
Miljarder stycken Elbilar och miljontals AI-serverhallar stora som fotbollsplaner och alla ska laddas och få energi via vindkraftverk som tar upp ytor stora som Kiruna, eller ett kärnkraftverk stort som Globen i Stockholm.

Framtiden ser verkligen spännande ut.
Citera
2025-11-07, 17:24
Medlem
Citat:
Källa: Länk

Vad är er analys?

analysen är att han har rätt
Citera
2025-11-07, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Kreti och pleti inser inte allvaret om de inte blir skrämda av vad som kan hända.

Och för oss okunniga vad är det som kan hända? Om AI blir för smart och farlig spelar det minsta roll om det är amerikansk eller kinesisk AI?
Citera
2025-11-07, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Låter som att han tigger pengar. AI-nollorna är dom sanna tiggarkungarna.
Nvidia fick Nokias aktie kurs o rusa, gorde en nätt investering på 1 miljar dollar i Nokia och aktien sköt som en raket, även ericsson fick draghjälp i samma veva, vi ska tacka Nvidia för detta förtroende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in